برخی موجودات نخستین به احتمال زیاد اولین انقراض زمین را رقم زده اند

شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در تازه‌ترین تحقیقات انجام گرفته، نمونه‌ی فسیلی از موجودات نخستین در کشور نامیبیا در جنوب غربی آفریقا کشف شده که می‌تواند نظریه‌ای جدید برای اولین انقراض بزرگ زمین را مطرح کند. طبق این نظریه‌ی جدید، برخی موجودات نخستین که با نام Metazoans شناخته می‌شوند، می‌‌توانند دلیل اولین انقراض موجودات کره‌ی زمین باشند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

طبق آخرین یافته های دانشمندان از فسیل‌های کشف شده در کشور نامیبیا در جنوب غربی قاره‌ی آفریقا، موجودات نخستین که با نام Metazoans شناخته می‌شوند، می‌توانند دلیل اولین انقراض بزرگ موجودات کره‌ی زمین باشند. این حیوانات که امروزه بخش زیادی از موجودات زنده یعنی مهره‌داران و بندپایان را شامل می‌شوند، حدود ۵۴۰ میلیون سال قبل پا به روی زمین گذاشتند.

تاثیر تنوع و گسترش موجودات و حیوانات بر روی زمین، با نام انفجار کامبرین (Cambrian) شناخته می‌شود. دانشمندان اکنون بر این باورند که این انفجار می تواند باعث انقراض اولین ارگانیزم‌های چندسلولی با نام Ediacarans شده باشد.

Simon Darroch، پروفسور علوم محیطی و زمین‌شناسی دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt) در مورد موجودات جدید گفته است: "این موجودات، مهندسان محیط زیستی بودند که اکوسیستم را به طرزی تغییر دادند که محیط برای زندگی Ediacarans نامناسب شد." ادیاکاران‌ها، موجوداتی بودند که از تکامل موجودات تک‌سلولی بوجود آمدند و حدود ۶۰۰ میلیون سال پیش در زمین سکونت داشتند.

تیم تحقیقاتی این پروفسور، به تازگی به فسیل‌هایی دسترسی پیدا کردند که ثابت می‌کند این دو نوع از موجودات در یک زمان در زمین سکونت داشته‌اند و پیشرفت یکی از آنها باعث انقراض گونه‌ی دیگر شده است. این فسیل‌های جدید به محققان این امکان را می‌دهد تا در مورد مکان‌های زندگی این موجودات و اکوسیستم‌های مشترک آنها، تحقیقات بیشتری انجام دهند. البته یافتن مکان مشترک زندگی این دو نوع از موجودات نخستین، نظریه‌ی انقراض یک گونه به دست گونه‌ی دیگر را به طور کامل تایید نمی‌کند.

برخی فسیل‌های لانه‌ها که در نامیبیا کشف شد‌ه‌اند، از شقایق‌های دریایی ساخته شده‌اند. این کشفیات نشان‌دهنده‌ی این است که لارو ادیاکاران‌ها به احتمال زیاد به عنوان منبع غذایی گونه‌های جدید استفاده می‌شده است. سیمون داروک در ادامه‌ی صحبت‌هایش درباره‌ی این کشفیات می‌گوید: "به احتمال زیاد، این تغییرات شدید در اکوسیستم‌ها در جای جای جهان، باعث شده تا موجودات کمتر تکامل یافته مانند ادیاکاران‌ها، نتوانند با تغییرات جدید وفق پیدا کنند و تکامل موجودات جدید باعث مرگ بسیاری از آنها شده است."

این یافته‌های جدید، می‌توانند در مقیاس امروزی نیز استفاده شوند. در دوران کنونی، انسان ها در حال تغییر اساسی اکوسیستم کره‌ی زمین هستند و اتفاقی که میلیون‌ها سال پیش برای ادیاکاران‌ها افتاد، می‌تواند پس از این تغییرات عظیم انجام گرفته توسط انسان‌ها، تکرار شود. داروک در این باره می‌گوید: "انقراض ادیاکاران ها نشان می‌دهد که تکامل گونه‌های جدید و تغییرات ایجاد شده توسط آنها، بر روی کره‌ی زمین نیز تاثیراتی قوی دارد و امروزه، انسان‌ها به عنوان قوی‌ترین مهندسان محیط زیست در زمین زندگی می‌کنند و می‌توانند انقراضی دیگر را رقم بزنند."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات