گزارش مالی سونی در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶: سود ۲۰۵ میلیون دلاری با توقف ضرردهی بخش موبایل

جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
سونی گزارش مالی مربوط به بهار سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده که براساس آن ژاپنی‌ها موفق شده‌اند تا سودی ۲۰۵ میلیون دلاری را به واسطه‌ی کاهش ضرردهی بخش موبایل کوچک شده‌ی خود کسب کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سونی گزارش مالی مربوط به بهار ۲۰۱۶ خود را منتشر کرده که سودی ۲۰۵ میلیون دلاری را عاید این کمپانی کرده است. البته سود این کمپانی در مقایسه با ۷۹۷ میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. گزارش مالی سونی برای بهار سال ۲۰۱۶ ترکیبی از عملکرد منفی و مثبت بخش‌های مختلف سونی است.

گزارش مالی سونی در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی تحت تاثیر زلزله‌ی کوماموتو قرار گرفته است، چراکه شماری از کارخانه‌های این کمپانی طی زلزله‌ی مورد نظر آسیب دیده‌اند. درآمد سونی در سه ماهه‌ی دوم ۲۰۱۶ بیش از ۱۵.۶۶۲ میلیارد دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از کاهشی ۱۱ درصدی دارد.

از جمله‌ی سایر فاکتورهای تاثیرگذار در گزارش مالی سونی باید به تقویت ارزش ین در برابر سایر ارزها اشاره کرد. همچنین سونی اعلام کرده که کوچک کردن بخش تولید گوشی‌های هوشمند این کمپانی باعث شده تا به تنهایی میزان درآمد این کمپانی ۳۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کند.

کاهش رشد بخش موبایل سونی در کنار افزایش رقابت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند تاثیر شگرفی روی گزارش‌های مالی پیشین سونی گذاشته بود، بطوریکه سونی موبایل به تنهایی مسئول ایجاد ضرری ۵.۲ میلیارد دلاری در سال مالی گذشته‌ی میلادی است. این بخش از کمپانی موفق شده تا در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی سود عملیاتی چهار میلیون دلاری را ارائه کند.

سونی اعلام کرده که دیگر درصدد حضور در بازار گوشی‌های رده پایین و میان رده نیست و بیشتر محصولات خود را در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند رده بالا راهی بازار خواهد کرد که حاشیه‌ی سود بالاتری را نصیب این کمپانی می‌کند. اجرای برنامه‌های بازسازی توسط سونی حتی بخش سرگرمی خانگی و محصولات صوتی سونی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، بطوریکه سود عملیاتی این بخش از کمپانی سونی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش بیش از ۱۹۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است، هرچند درآمد این بخش شاهد کاهشی هفت درصدی بوده.

در میان تغییرات انجام شده در سونی، عبور آمار فروش کنسول پلی استیشن از مرز ۴۰ میلیون دستگاه بسیار جالب توجه است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط سونی فروش این کنسول تا پایان ماه مارس میلادی به این میزان رسیده است.

بخش سونی گیمز که پلی استیشن را نیز شامل می‌شود، عملکرد بسیار درخشانی را از خود به جای گذاشته است، بطوریکه این بخش از کمپانی ۷۵ درصد از سود خالص کسب شده توسط سونی در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده است. این بخش از کمپانی سود عملیاتی ۴۲۷ میلیون دلاری را گزارش داده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نشان از رشدی ۱۲۶ درصدی دارد. درآمد این بخش از سونی در بهار ۲۰۱۶ بیش از ۳.۲ میلیارد دلار گزارش شده که این فاکتور نیز رشدی ۱۴.۵ درصدی را به خود دیده است.

علاوه بر فروش فوق العاده‌ی کنسول سونی در کنار بازی‌های توسعه یافته برای این کنسول، سونی با کاهش هزینه‌های این بخش در کنار هزینه‌ی کم در بخش بازاریابی، رشد سود خود را به ارمغان آورده است. سونی در آینده‌ی نزدیک هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر را راهی بازار می‌کند که می‌توان با پرداخت ۳۹۹ دلار آن را مال خود کرد. این هدست در میانه‌های اکتبر سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم شماری از بخش‌های سونی تحت تاثیر زلزله‌ی روی داده در این کشور قرار گرفته است. برای مثال کسب و کار تولید سنسور‌های دوربین و دوربین‌های عکاسی ۲۶ درصد، کسب و کار تولید تراشه‌ها ۲۳ درصد و بخش تولید کامپوننت‌های سونی نیز شاهد کاهشی ۲۳ درصد درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده‌‌اند.

سونی پیکچرز ضرر ۱۰۳ میلیون دلاری را برای این کمپانی به ارمغان آورده که ژاپنی‌ها افزایش ارزش پول ژاپن را عامل اصلی این موضوع می‌دانند، هرچند تولیداتی نظیر پرندگان خشمگین درآمد بالایی را در کنار تولیدات موسیقی این کمپانی برای سونی به ارمغان آورده است.

نظر شما در مورد عملکرد سونی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات