شیر سوسک، نوشیدنی پر انرژی برای نسل های آینده

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از دانشمندان با انتشار مقاله‌ای ادعا می‌کنند که مواد مغذی موجود در شیر گونه‌ای خاص از سوسک به طرز حیرت‌آوری بالاست. بنابراین می‌توان از این شیر به عنوان غذایی مفید برای نسل‌های بعدی بشر استفاده کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با دیدن سوسک در خانه، قبل از اینکه سریع جیغ بکشید و به دنبال دمپایی برای کشتن آن بگردید کمی به اهمیت این موجود هم فکر کنید.

گروهی از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که شیر سوسک می‌تواند یک مکمل یا شاید یک غذای ایده‌آل برای نسل‌های آینده‌ی بشر باشد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که پروتئین، شکر و چربی موجود در شیر گونه‌ای خاص از سوسک تا سه برابر بیشتر از شیر بوفالو است. سعی این گروه بر روی تبدیل این ماده‌ی مغذی به نوشیدنی لذیذ، قابل خوردن و البته تولید انبوه متمرکز خواهد شد.

احتمالا از خود خواهید پرسید که سوسک شیر دارد؟ به طور کلی خیر، بیشتر گونه‌های سوسک اینطوری نیستند. با این حال یک گونه‌ی خاص سوسک به اسم Diploptera punctata که در مناطق آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه زندگی می‌کند، فرآیند زاد و ولدی همچون پستانداران دارد. بنابراین سوسک مادر برای تعذیه‌ی سوسک‌های کوچک‌تر از شیر خود استفاده می‌کند.

مثل بقیه‌ی موجودات زنده‌زا رویان یا جنین،embryo، در داخل بدن موجود و در داخل کیسه‌ای خونی قرار می‌گیرد. به محض شروع تغذیه‌ی جنین از خون کریستال‌های پروتئین شروع به ایجاد و تکثیر می‌کنند. دانشمندان با نمونه‌برداری از این کریستال‌ها، انجام آزمایشات و توالی‌یابی ژنوم‌ها آن‌ را یک غذای کامل معرفی کرده‌اند.

کاواس عضو ارشد این گروه تحقیقاتی بیان می‌کند:

کریستال‌ موجود در سوسک تقریبا یک ماده‌ی غذایی کامل با پروتئین‌، آمینو اسیدها، لیپید و شکر است. میزان انرژی موجود در این ماده به قدری است که باعث می‌شود سوسک‌های به دنیا آمده به سرعت خیلی بیشتری از سوسک‌های گونه‌های دیگر رشد کنند. فعلا ما در حال شناخت و کنترل دقیق‌تر این فرآیند هستیم تا بتوانیم به تولید انبوه برسیم.

کریستال‌ها از روده‌ی میانی جنین سوسک خارج می‌شوند؛ مطمئنا این روش برای تغذیه‌ی میلیارد‌ها انسان بهینه نیست. بنابراین تیم کاواس به دنبال شبیه‌سازی فرآیند تولید این کریستال‌ها می‌گردد. اولین قدم برای رسیدن به این منظور شناخت فرآیند‌های شیمیایی و بیولوژیکی تولید کریستال است.

شاید شنیدن اسم شیر سوسک کمی چندش‌آور باشد، اما کاواس آن را چشیده است و در مورد آن می‌گوید:

مزه‌ی خاصی نداشت. شاید نزدیک‌ترین مزه به آن بستنی با طعم عسل باشد.

نظر شما چیست؟ آیا حاضر به مزه کردن شیر سوسک هستید؟‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات