۸ فناوری جالب که چشم انتظار توجه ناسا هستند

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ایده‌های بزرگ زمانی به واقعیت تبدیل می‌شوند که بتوانند مردم و سازمان‌ها را قانع کنند تا سرمایه‌ی خود را صرف آن‌ها کنند. در این میان، ۸ شرکت فعال در زمینه‌ی هوافضا به معرفی فناوری‌هایی پرداخته‌اند که می‌تواند تحول مهمی در این عرصه محسوب شود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

طی اجلاس اخیر جهانی شتاب دهنده استاربرست، بعضی از مخترعان این شانس را پیدا کرده‌اند تا توجه سازمان‌هایی چون ناسا، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دیگر کمپانی‌های هوا فضا از جمله بویینگ و لاکهید مارتین را به ایده‌های خود جلب کنند. در ادامه نگاهی اجمالی به این ایده‌ها خواهیم داشت.

قرار نیست که این ایده‌ها در حد رویاپردازی باشد. در اجلاس جهانی کارآفرینی، این پروژه‌ها به منظور اجرایی شدن انتخاب شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای انجام آن‌ها صورت گرفته است. ضمن این که این طور به نظر می‌آید که برخی از آن‌ها از فیلم‌های علمی ‌تخیلی الهام گرفته باشند.

پرتاب ماهواره توسط موشک الکترون

راکت لب می‌خواهد برای ارسال ماهواره به فضا از موشک الکترون استفاده کند. چرا که نسبت به موشک‌های دیگر سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و سابقه‌ی بیشتری در پرتاب به فضا دارد.

بنا به گفته‌ی کمپانی الکترون، برگ برنده‌ی این موشک موتور جدید "رادرفورد" است که مشابه آن در جهان وجود ندارد. این برند تجاری به دنبال انقلاب "کیوب ست" (cubest) معرفی شد و در حال حاضر با هیجان منتظر هستیم تا ببینیم این موتور جدید چه دستاوردی ارایه خواهد داد.

صندلی‌های لغزان هواپیما

یکی از بدترین قسمت‌های سفر هوایی جابه جا شدن در بین صندلی‌ها است. چرا که فضای موجود تنگ و باریک است. در صورتی که صندلی امکان حرکت جانبی داشته باشد، هواپیماها می‌توانند به طور موقت از راهروی پهن برخوردار باشند و این تفاوت قابل ملاحظه‌ای برای مسافران و کارکنان خطوط هوایی محسوب می‌شود. ضمن این که کمپانی مجری ادعا دارد با این ایده مسافر نشسته بر روی صندلی هم فضای بیشتری در اختیار دارد.

مغزی برای هواپیما

فیلم "جنگنده نامرئی" (Stealth) ساخت ۲۰۰۵ را به خاطر دارید؟ این فیلم در مورد یک هواپیمای جنگنده است که به صورت خودآگاه نشانه‌هایی را هدف حمله قرار می‌دهد. البته این فیلم قبل از زمانی بود که پرداتور بدون سرنشین آمریکایی در بخش‌هایی از جنوب غربی آسیا منفجر شد.

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی (دارپا) بودجه‌ای را در اختیار شرکت کلزال (Qelzal) قرار داده است تا ما را به فضای فیلم جنگنده نامرئی نزدیک‌تر کند. در این پروژه که الهام گرفته از "مغز" است، سیستمی برای هواپیماهای بدون سرنشین طراحی می‌شود که از قدرت بینایی و تشخیص برخوردار باشند.

فرود عمودی جت شخصی

یکی از نکات آزاردهنده در مورد جت شخصی این است که نمی‌توانید آن را در حیاط منزل خود فرود آورید! از این رو قرار است که این امکان تحقق پیدا کند تا تجربه‌ی یک مسافرت هوایی فوق‌العاده لوکس به دستاوردهای قرن بیست و یکم اضافه شود.

کمپانی XTI قصد دارد تا هواپیمایی بسازد که با بهره‌گیری از فیبر کربن و اپوکسی در ساختار قاب آن و استفاده از سه فن کانالی (ducted fan) بتواند صعود و فرودی مانند هلیکوپتر داشته باشد.

تهیه سوخت هیدروژنی

کمپانی اسپکترونیک (Spektronic) سال‌ها است که در زمینه‌ی ساخت پیل‌های سوختی هیدروژنی فعالیت دارد. اکنون این شرکت وارد مرحله‌ی جدیدی از کار خود شده است و قصد دارد که با استفاده از دستگاه‌های S.W.A.P که به راحتی قابل سرهم‌بندی است، در یک واکنش آبی، هیدروژن تولید کرده و از آن برای تولید برق استفاده کند.

معدن‌کاری در فضا

صنایع دیپ اسپیس قصد دارد در سیارک‌ها معدن‌کاری کند. دیپ اسپیس شرکتی نوپا است که تصمیم دارد منابعی را که در کره‌ی زمین نادر هستند و در فضا به وفور وجود دارند را استخراج کند.

هواپیمای بدون سرنشین مخصوص حمل بار

آمازون حال ساخت هواپیماهای بدون سر نشین کوچکی است که بتواند بسته‌های پستی مشتریانش را به خانه‌های آن‌ها برساند. ناتیلوس (Natilus) هم قصد دارد که این برنامه را در مقیاس بزرگ‌تری پیاده‌سازی کند. این کمپانی ادعا کرده است که هواپیماهای بدون سرنشین آن، این قابلیت را خواهند داشت که ۲۰۰۰۰۰ پوند بار (معادل ۹۱ تن) را با سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت (معادل ۴۸۳ کیلومتر بر ساعت) جابه‌جا کنند.

پاکسازی ۹۹.۹۹ درصد باکتری‌ها توسط ربات جرمفالکون (Germfalcon)

ربات جرمفالکون

البته که این فناوری، ارتباطی به هیولاهای سریال "دکتر هو" ندارد. این ربات قادر است که در فاصله‌ی زمانی بین پروازها در کابین‌های هواپیما حرکت کرده و محیط آنجا را میکروب‌زدایی کند.

کلاه ایمنی مجهز به واقعیت افزوده

کلاه ایمنی واقعیت افزوده

واقعیت افزوده دیگر محدود به گوشی‌های هوشمند نخواهد بود. شرکت داکری (Daqri) کلاهی را برای کارگران محیط‌های صنعتی ارایه می‌دهد که علاوه بر محافظت از سر، اطلاعات مجازی هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات