با کم مصرف ترین خودروی الکتریکی دنیا آشنا شوید

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تولید خودروهای کم‌مصرف همواره جز اولویت خودروسازان بوده است. حال یک تیم دانشجویی موفق به تولید نمونه‌ی خاصی از خودرو شده است که مصرف بسیار اندک بنزین را به همراه دارد. برای آگاهی بیشتر از این خبر، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بیشتر خودروسازهای دنیا سعی دارند تا خودروهای جدید خود را نسبت به قبل کم‌مصرف‌تر کنند. با این وجود هنوز محصولات کارخانه‌های معروف در مقابل خودروهای بسیار سبکی که در دانشگاه‌ها به طور آزمایشی ساخته می‌شوند، بسیار پر‌مصرف‌تر هستند. گروه TUfast که در زمینه تولید خودروهای کم‌مصرف تخصص زیادی دارد، اخیرا با شکستن رکورد گینس کم‌مصرف‌ترین خودروی الکتریکی، نشان داده است که تنها با میزان اندکی سوخت نیز می‌توان مسافت زیادی را طی کرد. 

ماشین الگتریکی TUfast eLi14

خودرویی که برای شکستن رکورد از آن استفاده شده، نسخه‌ی دستکاری شده از خودروی TUfast eLi14 است. این خودرو در ابتدا برای شرکت در مسابقه ماراتن خودروهای کم‌مصرف شرکت Shell تولید شده بود. برای دستیابی به مصرف هر‌چه کمتر، موتور این خودرو بهینه شده، آهنربای موجود در آن جا‌به‌جا گردید و در نهایت سیم‌کشی‌ها به نقره تغییر جنس دادند. در کنار موتور، رینگ‌ها نیز بهبود یافتند و در آن‌ها از اتصالات با اصطکاک بسیار اندک استفاده شد.

با انجام دور آزمایشی، اندازه‌گیری‌ها حاکی از این بودند که این خودرو توانسته است با استفاده از ۱ کیلووات ساعت انرژی، ۱۱۴۲ کیلومتر مسافت را طی کند. با وجود این، تیم تحقیقاتی TUfast به تلاش خود ادامه دادند و برای بهبود این عدد تغییراتی را در باد لاستیک و تنظیمات واحد کنترل‌کننده سرعت خودرو اعمال کردند.

این‌بار نتیجه به دست آمده حیرت انگیز بود. خودروی آن‌ها توانست با یک کیلووات ساعت انرژی، ۱۲۳۲ کیلومتر را طی کند. این یعنی مصرف سوخت معادل ۰.۰۹۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر. به زبان دیگر این خودرو می‌تواند تنها با یک لیتر بنزین ۱۰۹۵۶ کیلومتر حرکت کند.

ماشین الگتریکی TUfast eLi14

تیمی که برای رسیدن به این رکورد تلاش کردند متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی شهر مونیخ هستند. از سال ۲۰۱۱ خودروهای گروه TUfast‌ به یکی از شرکت‌کنندگان همیشگی ماراتن بهینه‌سوزی سوخت Shell مبدل شده‌اند. جالب است بدانید تیم دیگری نیز که توسط همین افراد پشتیبانی می‌شود، در مسابقات فرمول دانشجو (Formula Student) حضور فعال دارد.

پس از جلوگیری از ثبت رکورد در محوطه‌ی دانشگاه، خوشبختانه شرکت آئودی پیست آزمایشی خود را برای ثبت رکورد گینس در اختیار این گروه قرارداد. خودروی آماده شده نیز در برابر چشمان نمایندگان گینس، رکورد جهانی را در این پیست ثبت کرد و نام خود را به عنوان کم‌مصرف‌ترین خودروی الکتریکی به ثبت رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات