پوکمون گو به عامل خطرسازی برای رانندگان و عابرین پیاده تبدیل شده است

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
این روزها دو کلمه Pokemon و Go در حرف‌های مردم بسیار شنیده می‌شود. بازی Pokemon Go یک بازی واقعیت افزوده بوده و بر روی تلفن‌های هوشمند قابل نصب است. طرفداران این بازی آن‌چنان غرق انجام آن هستند که به گونه‌ای به این بازی اعتیاد دارند. اما جدیدا تصادفات بسیاری گزارش شده‌اند که به نحوی به این بازی مربوط هستند که موجب نگرانی‌های مقامات دولتی شده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اخیرا تعداد تصادف‌هایی که در پی توجه بیش از حد به دنیای مجازی در هنگام رانندگی یا پیاده‌روی ثبت شده، به طور چشم‌گیری افزایش داشته است. پس از انتشار این بازی، رانندگان بسیاری به دلیل توجه بیش از حد به محیط اطراف و علاقه به دریافت امتیاز در این بازی دچار سانحه رانندگی شده‌اند. جدیدترین سانحه مربوط به مرد ۲۸ ساله‌ی نیویورکی بوده که در حال رانندگی با خودروی برادرش با درختی در حاشیه خیابان برخورد کرده است. به گفته خود او علت این تصادف عدم توجه به رانندگی و انجام بازی Pokemon Go در حال رانندگی است. خوشبختانه راننده این خودرو آسیب جدی ندیده است. معلوم نیست این راننده به شخصیتی که در بازی و در هنگام رانندگی به دنبال آن بوده، رسیده است یا نه. اما نکته‌ی آشکار، خطری است که رانندگانی را که در پشت فرمان به این بازی می‌پردازند، تهدید می‌کند. از این رو بهتر است Pokemon Go را تنها زمانی در خودرو بازی کنید که کنار راننده نشسته‌اید، نه جای راننده!

متاسفانه عواقب ناگوار این بازی متوجه افراد پیاده نیز می‌شود. تعداد زیادی از مردم کنار خیابان به خاطر بازی Pokemon Go با خودروها برخورد می‌کنند. یکی از این موارد دختری ۱۵ ساله به نام Autumn Deiseroth است که هنگام عبور از عرض خیابان چهارلاینه‌ای در شهری در ایالت پنسیلوانیا آمریکا با خودرویی تصادف می‌کند. این بار نیز خود او بعد از تصادف اعتراف کرده‌ است که برای رسیدن به هیولای Pokemon Go باید از عرض خیابان عبور می‌کرد. به گفته او به خاطر توجه به محیط بازی متوجه نشده است که خودرویی مستقیم به سمت او می‌آید و با آن خودرو برخورد داشته است. خوشبختانه هر دوی این افراد، توانستند جان سالم از حادثه بیرون ببرند اما آن‌ها باید سختی‌ها و نتایج تلخ و دردناک تصادفی را که در نتیجه بی‌پروایی خود داشته‌اند، تحمل کنند.

تعداد حادثه‌هایی که در نتیجه Pokemon Go اتفاق افتاده‌، چنان رو به افزایش است که نهاد‌های مرتبط قانون‌گذار تصمیم گرفته‌اند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از حادثه‌های مشابه انجام دهند. برای مثال در ایالت آریزونا، اداره حمل‌ونقل پیغامی با مضمون «Pokemon Go و رانندگی با هم سازگار نیستند» را در تابلو‌های وسط جاده نشان می‌دهد.

pokemon go and driving

شکی نیست که به زودی این‌گونه تصادف‌ها بیشتر خواهد شد. چرا که این بازی هنوز در اروپا و آسیا طرفداران زیادی پیدا نکرده است و در صورتی که میزان محبوبیت این بازی در این مناطق رشد کند، باید منتظر بود مشکلات مشابه در این مناطق رخ دهد.

مطمئنا امکان ندارد افرادی را که به این بازی عادت کرده‌اند، از انجام آن منع کرد. اما می‌توان به آن‌ها نشان داد که میان بازی کردن و غرق شدن در دنیای بازی، به گونه‌ای که بازی‌کننده خود را در دنیای واقعی گم کند، تفاوت زیادی وجود دارد.

مشکلی که در مورد این بازی وجود دارد این است که خطر آن نه تنها بازیکنان Pokemon Go را تهدید می‌کند، بلکه این خطر متوجه کسانی که به نوعی با آن‌ها در این حادثه‌ها مواجه هستند نیز می‌شود. به عنوان مثال سعی کنید خود را جای راننده خودرویی بگذارید که با Autumn Deiseroth ۱۵ ساله، برخورد کرده است. مطمئنا این راننده زیاد نگران نیست، چرا که Autmun جان سالم به در برده است. اما اگر این تصادف منجر به فوت این دختر می‌شد چه؟

در سوی دیگر داستان می‌توانید خود را به جای راننده خودرویی بگذارید که با درخت برخورد کرد. اما در این داستان مطمئنا ناراحتی برادر او از این حادثه بیشتر از خود راننده است.

همان‌طور که گفته شد راه پیشگیری از این‌گونه حوادث این نیست که بازی Pokemon Go را کنار بگذارید. تنها باید اندکی بیشتر حواستان را به محیط اطراف متوجه کنید و از بازی کردن در موقعیت‌هایی که ممکن است خطرساز باشد، دوری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات