برنامه ماتیاس مولر برای نجات فولکس واگن و صنعت خودروسازی آلمان

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
صنعت خودرو سازی آلمان علی‌رغم پویایی و شهرت، مشکلات خاص خود را دارد و این مدیریت قوی آلمانی است که قبل از بحرانی شدن مشکلات برای حل آن‌ها اقدام می‌کند.پس از خروجی وینترکورن به دلیل رسوایی دیزل فولکس واگن، ماتیاس مولر از پورشه به این شرکت آمده است تا با برنامه‌ریزی دقیقی مشکلات موجود را حل کند و این گروه خودروسازی را به روز‌های اوج بازگرداند. برای آشنایی بیشتر با استراتژی جدید مولر، با زومیت همراه باشید..
تبلیغات

مدیر عامل فولکس واگن ماتیاس مولر (Matthias Mueller) و رئیس ارشد راهبردهای وی توماس سدران (Thomas Sedran)، درباره‌ی آینده‌ی این گروه خودروسازی در کنفرانس خبری شرکت کردند. ماتیاس مولر‌، در هفته‌ی گذشته از یک طرح راهبردی ۱۵ مرحله‌ای صحبت کرد که برای تغییر خودروسازی این کشور از حالت سلسله مراتبی و ضعف موجود در خودروسازی مهندسی محور آلمانی به صنعتی چالاک با تمرکز بر ارائه خدمات به مشتریان، تدوین شده است.

کارخانه فولکس واگن

مولر گفت که در طول ۱۰ سال آینده این گروه حدود ۹ میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد و فروش خودروهای الکتریکی نیز ۲۵ درصد از کل تولیدات را تشکیل می‌دهن؛ ساده کردن ساختارهای خودروسازی و مستقل کردن شرکت‌های قطعه‌سازی نیز بیش از یک دهم تمرکز این شرکت را به خود اختصاص خواهد داد.

ماتیاس مولر طی کنفرانس خبری و در کنار رئیس ارشد راهبردهای فولکس واگن و مدیر اجرایی سابق جنرال موتورز (General Motors) توماس سدران گفت: :«شکی نیست که ما دارای نقاط ضعف جدی هستیم که از همه مهم‌تر ضعف مربوط به ساختار، سیاست و بهره‌وری ما است. می‌خواهیم این ضعف‌‌ها را ریشه‌کن کنیم و با راهبردهای جدید همکاری‌های قابل توجهی را بوجود آوریم.»

نقشه راه نهایی ۲۰۲۵ فولکس واگن، توسط ماتیاس مولر تدوین شده و هدایت خواهد شد. پیش از این این مسئولیت بر عهده‌ی فردیناند پیچ (Ferdinand Piech) و مارتین وینترکورن (Martin Winterkorn) بوده است. 

تثبیت میزان تولید

مولر اعلام کرد که فولکس واگن طی سال‌های گذشته از افزایش بیش از اندازه و بی‌رویه‌ی حجم تولید، ضررهای زیادی کرده است. این موضوع باعث شد تا افزایش حجم و دو برابر شدن تولید در این برهه، به دلیل هزینه‌های بالا سود چندانی را عائد شرکت نکند.

استراتژی جدید تعیین شده با ایجاد تغییرات گسترده در ساختار شرکت، منجر به تبدیل فولکس واگن به شرکتی خلاق با هزینه‌های جاری کم می‌شود که هدف آن بازگشت به میان مطرح‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی حمل و نقل است.

کارخانه فولکس واگن

مولر اعلام کرد که فروش دو تا سه میلیون خودروی برقی و پلاگین هیبرید تا سال ۲۰۲۵ را برنامه‌ریزی کرده است. این میزان از تولید نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل ظرفیت گروه خودروسازی فولکس واگن خواهد بود.

مولر در ادامه گفت برای دستیابی به این هدف در حال بررسی است که آیا ساخت باتری‌های الکتریکی در مقیاس صنعتی توسط خود شرکت به صرفه است یا خیر. او تخمین می‌زند که فولکس واگن به ۱۵۰ گیگاوات ساعت تولید باتری نیاز دارد که نزدیک به سه برابر توانایی شرکت باتری‌سازی گیگافکتوری تسلا است.

ساده اما موثر

در صورت شروع فولکس واگن به تولید باتری خودرو در مقیاس بالا، این امر منجر به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در تولید باتری می‌شود. بدین ترتیب کارخانه‌ی باتری‌سازی جدید فولکس واگن می‌تواند به عنوان تولید‌کننده‌ی مستقل قطعات خودرو فعالیت کرده و سود زیادی از این راه عائد شرکت مادر خود کند.

کارخانه فولکس واگن

چنین اقداماتی برای این هدف طراحی شده‌اند که هزینه‌های پایه را کاهش دهد. در حال حاضر این هزینه‌ها ۹۴ درصد از درآمدهای سالیانه فولکس واگن را به خود اختصاص می‌دهد.

در آینده، فولکس واگن قصد دارد بودجه‌ی سنگین بخش تحقیق و توسعه‌ی خود را از ۶.۴ درصد کل در‌آمد شرکت به ۶ درصد برساند. از آنجایی که این تولید‌کننده‌ی بزرگ آلمانی در مسیر نوآوری عملکرد مطلوبی نداشته است، منتقدان اغلب بودجه‌های تحقیق و توسعه فولکس واگن را به عنوان عامل اصلی هدر رفت، درآمد‌های این شرکت عنوان می‌کنند. در سال گذشته، فولکس واگن بیش از هر خودروساز دیگری در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده بود.

کارخانه فولکس واگن

ماتیاس مولر مدیرعامل فولکس واگن در نظر دارد که با کم کردن تعداد مدل‌های در حال تولید (۳۴۰ مدل خودرو در حال حاضر در این مجموعه تولید می‌شوند) و کاهش تعداد پلتفرم‌های موجود، تقریبا به میزان ۹ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ صرفه جویی نماید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات