شناسایی ۱۸۰ منطقه جدید در مغز انسان

شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مطالعه‌ی عملکرد مغز انسان و شناسایی مناطق مختلف آن، همواره از چالش‌های جذاب محققان و دانشمندان بوده است. به تازگی یک گروه تحقیقاتی که با پشتیبانی مالی موسسه ملی سلامت آمریکا فعالیت می‌کند، توانسته ۱۸۰ منطقه‌ی جدید از مغز را با جزئیات بالا نقشه‌برداری کند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اخیرا یک پروژه‌ی تحقیقاتی با پشتیبانی مالی موسسه ملی سلامت آمریکا اجرا شده که هدف آن، شناسایی و نقشه‌برداری از مناطق مغز انسان بوده است. در نتیجه‌ی این تحقیقات، ۱۸۰ منطقه‌ی جدید که اکثر آنها مربوط به بخش خارجی مغز هستند، شناسایی و نقشه‌برداری شده است. این تعداد، تقریبا دو برابر تعداد مناطقی است که در پروژه‌های قبلی شناسایی شده‌اند. محققان علاوه بر شناسایی این مناطق، توانسته‌اند نرم‌افزاری توسعه دهند که توانایی تشخیص خصوصیات انحصاری هر یک از این مناطق را با استفاده از اسکن مغزی دارد.

از ۱۸۰ منطقه‌ی شناسایی شده، ۸۳ منطقه پیش از این شناسایی شده بودند این تحقیق، خصوصیات آنها را تایید کرده است. ۹۳ منطقه‌ی دیگر کاملا جدید هستند و در هر دو نیمکره قرار دارند. نرخ شناسایی این تحقیق، طبق گزارش موسسه‌ی ملی سلامت (NIH)، ۹۷ درصد تخمین زده شده است.

موفقیت این گروه تحقیقاتی در شناسایی مناطق جدید، به دلیل پیشرفت در تکنولوژی‌های تصویربرداری مغزی عنوان شده است. در خلال این تحقیقات، از انواع تصویربرداری‌های MRI به منظور تشخیص توپوگرافی، فعالیت، اتصال و معماری قشاهای مختلف مغزی بیش از ۲۰۰ نفر داوطلب استفاده شده است. سپس، نتایج تصویربرداری‌های داوطلب‌های مختلف با یکدیگر مقایسه شد تا نقشه‌ای دقیق از مناطق مختلف مغز ساخته شود. در روش‌های قبلی، تنها یک بار نقشه‌برداری انجام می‌شد و تشخیص صحیح بودن یا نبودن شناسایی، دشوار بود.

Bruce Cuthbert یکی از کارشناسان موسسه‌ی ملی سلامت درباره‌ی این روش‌های جدید می‌گوید:

ابزارها و تکنیک‌های جدید، می‌تواند تکامل مغز ما را توضیح دهد و نقش هر یک از بخش‌های مختلف آن را در سلامتی و بیماری مشخص کند. بعلاوه، این روش‌ها می‌توانند در جراحی مغز نیز به عنوان ابزاری کارآمد استفاده شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات