تویوتا به دنبال توقف سرمایه‌گذاری در موتورهای دیزلی است

جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خودروهای دیزلی به دلیل معضل آلودگی محیط‌زیست جهانی، در آستانه‌ی از دست دادن محبوبیت خود هستند و شرکت‌های زیادی در حال حذف این نوع از پیشرانه‌ها هستند که در سرآمد آن‌ها، شرکت تویوتا است. برای آگاهی از جزییات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رسوایی خودروهای دیزلی شرکت فولکس‌واگن موجب از دست رفتن مشتریان آن در ایالات متحده شده است. علاوه‌بر‌این، وجود قوانین آلاینده سخت‌گیرانه‌تر جهانی، اخذ تاییدیه برای خودروسازان را چالش‌برانگیز کرده است. بسیاری از خودروسازان همچنان به استفاده از پیشرانه‌های دیزلی وفادار مانده‌اند. این موضوع در قاره‌ی اروپا به‌ وضوح دیده می‌شود و خودروهای دیزلی، بخش عمده‌ای از وسایل نقلیه‌ی این قاره را تشکیل می‌دهند.

اما در این میان، تمایل و علاقه‌ی تویوتا به تولید خودروهای دیزلی در حال کاهش است. کارل اشلیشت، مدیر ارشد اجرایی تویوتا در قاره‌ی اروپا در مصاحبه‌ی اخیر خود با مجله‌ی بریتانیایی اتوکار می‌گوید: "تویوتا به دنبال حذف کامل خودروهای دیزلی است. وجود قوانین سخت‌گیرانه‌ برای آلاینده‌ها، یکی از دلایل اصلی این تغییر است؛ اما این موضوع در درآمد خالص شرکت تویوتا تاثیری نداشته است. هر کسی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ساخت پیشرانه‌های دیزلی جدید است، باید به بازگشت سرمایه‌اش در طول عمر مفید ۱۰ الی ۱۵ ساله‌ی این دسته از پیشرانه‌ها، توجه کند."

شرکت تویوتا هرگز تمرکز اصلی خود را بر روی موتورهای دیزلی نگذاشته است و به جای آن بر روی تولید خودروهای هیبریدی به منظور دستیابی به مصرف سوخت بهینه تمرکز کرده است. در حال حاضر مدل‌های دیزلی این شرکت در ایالات متحده عرضه نمی‌شود اما همچنان در قاره‌ی اروپا به فروش می‌رسد.

1

برای دهه‌های متعدد، بسیاری از شرکت‌های اروپایی به دلیل مصرف بهینه‌ی سوخت و بالابودن قیمت سوخت در منطقه، به ارتقای پیشرانه‌ها دیزلی پرداختند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اما اکنون این شرکت‌ها در حال صرف هزینه، جهت جبران آلودگی هوای ناشی از این پیشرانه‌ها هستند. چندین دولت و ملیت به‌ منظور محدود کردن عرضه‌ی پیشرانه‌های احتراق داخلی گرد هم آمدند. از میان این کشور‌ها، کشور فرانسه جلسه‌ای در رابطه با مزایای حذف مالیات سنتی از بنزین تشکیل داد و در نتیجه‌ی آن تمام خودروهای احتراق داخلی تولیدی پیش از سال ۱۹۹۷ از خیابان‌های شهر پاریس جمع‌آوری شدند.

در ماه اکتبر گذشته، تویوتا اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۹۰ درصد از آلاینده‌های تولیدی خودروهای خود را کاهش می‌دهد. احتمالا این موضوع از طریق ترکیب خودروهای هیبریدی و سلول‌های سوختی هیدروژنی حاصل می‌شود. به طور کلی شرکت تویوتا، توجه بیشتری به ارتقای سلول‌های سوختی نسبت به باتر‌ی‌های الکتریکی پرداخته است، که حس می‌شود به دلیل محدوده‌ی کوتاه و مدت زمان شارژ زیاد، محدودیت زیادی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات