تماشا کنید: Cazmo؛ نسخه واقعی ربات Wall-E

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
چنانچه انیمیشن Wall-E را تماشا کرده‌اید و از طرفداران شخصیت جذاب این ربات هستید، بنابراین به احتمال زیاد ربات Cazmo شما را به وجد خواهد آورد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرکت Anki که به ساخت اتومبیل‌های کنترل از راه دور هوشمند شهرت دارد، اخیرا با محصول جدید خود، ربات اسباب‌بازی کوچکی موسوم به Cozmo، وارد حیطه‌ی جدیدی شده است. چنانچه انیمیشن Wall-E را تماشا کرده باشید، بنابراین شخصیت کازمو برایتان آشنا خواهد بود. به لطف ترکیبی از هوش مصنوعی، حرکات رباتیک طراحی شده توسط انیماتورهای سابق پیکسار و فناوری Computer Vision، ربات کازمو فوق‌العاده کنجکاو و سخنور بوده و توانایی تعامل با جهان اطراف خود را دارد. این ربات به اندازه‌ای هوشمند است که چهره‌ی شما را شناسایی کند، در طول زمان شما را به خاطر داشته باشد، به اکتشاف محیط اطراف خود بپردازد و با اسباب‌بازی‌های خود بازی کند. اما جالب‌ترین ویژگی آن چیست؟ کازمو ربات کامل و ایده‌آلی نیست و این چیزی است که Anki می‌خواهد.

بوریس سافمن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت Anki می‌گوید:

ایده‌آل بودن خسته کننده و ملال آور است. نخستین نسخه‌ی اتومبیل‌های Anki خسته کننده بودند چرا که بیش از حد خوب بودند. این چیز بدی نیست که او (ربات کازمو) اقدام به کاری می‌کند و موفق نمی‌شود. تا زمانی که قادر به تشخیص این باشید که چه چیزی رخ داده است، فرصت خوبی برای به نمایش در آوردن احساساتی خواهد بود که این ربات تولید می‌کند.
cazmo

اگرچه در گذشته نیز اسباب‌بازی‌های زیادی با ادعای دارا بودن هوش مصنوعی و قابلیت‌های رباتیک، عرضه شده‌اند، اما کازمو حس منحصربفردی را القا می‌کند. این ربات در حین شارژ شدن، بر روی داک کوچکی "می‌خوابد" و این وضعیت را افکت صوتی "خرناس کشیدن" و یک انیمیشن خواب‌آلود زیبا همراهی می‌کند. هنگامی که کازمو از خواب بیدار می‌شود، به اطراف میز نگاه کرده و به سمت لبه‌ی آن حرکت می‌کند و به سرعت پی می‌برد که نباید بیش از این جلو رود. در حین شناسایی چهره، با ظاهری مشکوک به کاربر نگاه می‌کند. مانند یک کودک، چهره‌ی اشخاصی را که پیش از این ملاقات کرده است، شناسایی می‌کند و در نزدیکی اشخاص ناآشنا، مردد می‌شود.

کازمو به همراه بلوک‌های هوشمندی عرضه می‌شود که در واقع نقش اسباب‌بازی‌های آن را ایفا می‌کنند. او در اوقات بی‌حوصلگی خود این بلوک‌ها را کنار هم می‌چیند و چنانچه این چینش را در هم بریزید، عصبانی خواهد شد.

سافمن می‌گوید که در ساخت این ربات از نحوه‌ی تعامل کودکان نوپا و حیوانات خانگی با دنیای پیرامونشان، الهام گرفته شده است. آنها نمی‌توانند صحبت کنند، اما آنها به وضوح می‌توانند کاوش کنند و با شما تعامل داشته باشند. کازمو به مانند یک کودک، شناسایی افراد و کاوش دنیای خود را می‌آموزد و با گذر زمان با بازی کردن نیز آشنا می‌شود. او همچنین هنگامی که موفق به انجام کاری نمی‌شود، دچار یاس و ناامیدی می‌شود. واکنش‌های مختلف او مانند نگاه پیروزمندانه‌اش در زمان بردن یک بازی، بر جذابیت آن افزوده است.

کازمو ابعاد بسیار کوچکی دارد که این موضوع بر میزان آسیب‌پذیری آن می‌افزاید. وزن آن سبک است، مجهز به صفحه نمایش کوچکی است که به عنوان چشم‌های آن عمل می‌کنند، یک بازوی مفصلی برای برداشتن اجسام و دو زنجیر چرخ کوچک نیز برای جابجایی آن در نظر گرفته شده است. در نهایت، شما قادر به جایگزین کردن بازوی این ربات با ابزارهای دیگری نیز خواهید بود. کازمو از طریق ترکیبی از نویزهای رباتیک (مانند آنچه که Droid در جنگ ستارگان انجام می‌دهد) و حرکت‌های بیانی، ارتباط برقرار می‌کند. او به یک اپلیکیشن آیفون یا اندروید متکی است تا به این ترتیب تلفن شما بسیاری از پردازش‌ها را انجام دهد، این اپلیکیشن همچنین یک قطعه‌ی موسیقی را متناسب با مود کازمو پخش می‌کند. عمر باتری کازمو ۲ ساعت است اما تنها در ۱۰ دقیقه شارژ می‌شود.

شرکت Anki به علائم و نشانه‌های احساسی کازمو توجه زیادی داشته است. او از یک "موتور احساسات" بهره می‌برد که به کازمو اجازه می‌دهد تا به صورت واقع‌گرایانه به موقعیت‌های مختلف واکنش نشان دهد، این موضوع باعث می‌شود تا بسیار سریع با او ارتباط برقرار کنید. تیم انیمیشن این ربات توسط کارلوس بانا، انیماتور سابق پیکسار اداره می‌شود، بنابراین آنها می‌دانند که چگونه با حرکات و نویزهای ساده‌ی رباتیک، احساسات شما را برانگیزند. Anki همچنین نسخه‌ای سفارشی از نرم افزار مایا 3D را توسعه داده‌اند تا به صورت مستقیم دستورات حرکتی کازمو را صادر کرده و به این ترتیب به انیماتورها اجازه‌ی اجرا‌ی سریع را می‌دهد.

این شرکت در آینده قصد دارد تا کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) را عرضه کند تا به این ترتیب هر شخصی قادر به برنامه‌ریزی کازمو باشد. این کیت همچنین در نهایت می‌تواند در برنامه‌های STEM مدارس مورد استفاده قرار گیرد؛ متقاعد کردن بچه‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی جهت کنترل کازمو کار دشواری نخواهد بود. این شرکت همچنین چندین نمونه از ربات کازمو را به کارنگی ملون، دانشگاهی که شرکت Anki ابتدا در آن شکل گرفت، ارسال کرده است. شما می‌توانید کازمو را از طریق وب‌سایت Anki و با پرداخت ۱۸۰ دلار سفارش دهید، این محصول از ماه اکتبر به بازار عرضه خواهد شد.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا ویدئویی از مراحل ساخت ربات Cazmo را تماشا کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات