دانشمندان دلیل طولانی بودن پرواز زدگی را زمان سفر از غرب به شرق با مدل ریاضی اثبات کردند

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پرواز زدگی یا Jet Lag حالتی است که مسافران پس از انجام سفرهای هوایی طولانی به آن دچار می‌شوند. این حالت معمولا بیشتر در سفرهای غرب به شرق مشاهده می‌شود، حال آنکه ریاضی‌دان‌ها مدلی را ایجاد کرده‌اند که این موضوع را اثبات می‌کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پرواز زدگی یا Jet Lag حالتی است که در سفرهایی فضایی طولانی مدت به کاربران دست می‌دهد. حال دانشمندان مدلی ریاضی را طراحی کرده‌اند که دچار شدن به پرواز زدگی در سفرهایی که از غرب به شرق انجام می‌شود، در آن اثبات شده است.

این مدل ریاضی توسط محققان در دانشگاه مریلند به رهبری پروفسور میشل گیروان توسعه یافته است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط پرفسور گیروان، پرواز زدگی برگفته از سلول‌های ضربان‌ساز در مغز انسان است که در زمان انجام سفرهای طولانی و تغییر ناحیه زمانی در انسان‌ها روی می‌دهد. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

دلیلی که باعث می‌شود تا پرواز به سمت شرق برای بسیاری از انسان‌ها سخت باشد، به ساعت بیولوژیک انسان‌ها بازمی‌گردد. ساعت بیولوژیک دارای بازه‌ی زمانی است که کمی از ۲۴ ساعت شبانه روز طولانی‌تر است. زمانی که با هواپیما به سمت غرب سفر می‌کنید، روز طولانی‌تر می‌شود، از این‌رو ساعت بیولوژیک بدن کار بسیار ساده‌تری را برای تطابق ساعت مقصد و چرخه‌ی شبانه روز طولانی‌تر پیش رو دارد، حال آنکه در زمان سفر به سمت شرق، چرخه ۲۴ ساعته‌ی شبانه روز کوتاه‌تر می‌شود و از این‌رو برای ساعت بیولوژیک بدن سخت است تا اختلاف موجود را هضم کند.

مدل ریاضی توسعه یافته توسط محققان در دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های ضربان ساز مغز انسان برای تطابق با شرایط زمانی جدید به همگام سازی می‌پردازند، بطوریکه در سفرهای انجام شده به سمت شرق، این سلول‌ها ساعت بیولوژیک بدن را به جای انتقال به سمت جلو به عقب باز می‌گردانند.

گیروان اضافه می‌کند:

موضوعی که در اینجا بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد، تنظیمات دقیق ساعت بیولوژیک بدن با حوزه‌ی زمانی جدید با وجود اختلاف اندکی است که این ساز و کار با چرخه‌ی ۲۴ ساعته‌ی شبانه روز از نظر زمانی دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده سفری که با عبور از سه ناحیه‌ی زمانی انجام می‌شود، نیازمند زمانی چهار روزه برای ریکاوری فردی است که سفر کرده، در حالی که سفر به سمت غرب با همین شرایط تنها نیازمند سه روز برای ریکاوری است.

البته این موضوع برای هر فرد با ویژگی‌های متفاوت، فرق می‌کند، بطوریکه شاید سفر ۶ ساعته به سمت شرق برای فردی یک سفر سخت به حساب بیاید، در حالی که برای فردی دیگر یک سفر ۹ ساعته به شرق می‌تواند خسته کننده و سخت باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات