ویکی لیکس ۳۰۰ هزار ایمیل دولت مردان ترکیه را منتشر کرد

چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برخلاف محدودیت‌های زیادی که روی ویکی‌لیکس وجود دارد، گردانندگان این وب‌سایت روز گذشته حدود ۳۰۰ هزار ایمیل رد‌ و بدل شده میان اعضای حزب عدالت و توسعه از سرور اصلی به همراه فایل‌های ضمیمه‌ را منتشر کرد. ویکی‌لیکس دلیل خود را برخورد‌های گسترده‌ی اردوغان با افراد در جریانات بعد از کودتا عنوان کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ویکی‌لیکس ساعت ۱۱ شب گذشته به وقت آنکارا حدود ۳۰۰ هزار ایمیل دولتی ترکیه را فاش کرد که ۲۹۴ هزار و ۵۴۸ ایمیل مربوط به حزب مطبوع رجب طیب اردوغان، عدالت و توسعه، می‌شود. ویکی‌لیکس در این مورد بیان می‌کند:

به دلیل برخورد‌های گسترده‌ی دولت اردوغان با مخالفان خود، تصمیم به انتشار زودتر از موعد این اسناد گرفتیم. همچنین محتواهایی که ارتباطی با کودتا و احزاب مخالف دولت ندارند را تایید و کنترل کرده‌ایم.

تعداد ایمیل‌های منتشر شده به عدد ۳۰۰ هزار با هزاران فایل ضمیمه‌ی همراه‌ آن‌ها می‌رسند که تنها شامل حساب کاربری‌هایی است که با حرف A تا I شروع می‌شوند. بنابراین باید منتظر قسمت دوم این افشاگری‌های نیز باشیم.

تمامی ایمیل‌های منتشر شده، بازه‌ی زمانی سال ۲۰۱۰ تا ۶ جولای ۲۰۱۶ را شامل می‌شوند که از سرور اصلی حزب حاکم ترکیه، akparti.org.tr، به بیرون درز پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد ایمیل‌های موجود روی این سرور برای ارتباطات بین‌المللی حزب استفاده می‌شدند.

ویکی‌لیکس چند روز قبل در مورد افشاگری جدید خود در مورد دولت ترکیه اطلاع‌رسانی کرده بود. بعد از این خبر سرور اصلی این وب‌سایت بار‌ها مورد حمله قرار گرفت و در حال حاضر نیز کابران برای رسیدن به اطلاعات با مشکل مواجه هستند. تنها چند ساعت پس از انتشار ایمیل‌ها دسترسی کاربران از داخل ترکیه به ویکی‌لیکس مختل شد؛ گردانندگان این وب‌سایت معتقدند که دولت ترکیه پشت‌ پرده‌ی حمله‌ی اخیر به سرور‌های آن‌ها است.

دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام هفته‌ی گذشته، برخورد‌های شدیدی را با عوامل، افراد و حزب‌های مرتبط با کودتا شروع کرده است که رسانه‌ها از آن پاک‌سازی بدنه‌ی حکومت نام می‌برند. بنابر ادعای بی‌بی‌سی نزدیک به ۴۵ هزار فرد در این کشور بازداشت، اخراج یا از کار تعلیق شده‌اند. آمار کشته‌شدگان نیز به عدد ۲۰۰ و مجروحان به ۱۴۰۰ تن می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات