ناراحتی مدیرعامل زیرساخت از ارزان بودن بسته اینترنت ایرانسل

چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بسته‌ی ارزان ایرانسل ابراز نارضایتی کرد و آن را دامپینگ دانست. این در حالی است که بیشتر کاربران درخواست ارزان شدن دیگر بسته‌های این اپراتور و دو اپراتور دیگر را دارند و از قیمت این بسته نیز رضایتی نسبی دارند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

محمد جواد آذر جهرمی مدیرعامل زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: «یک پدیده‌ای به اسم دامپینگ (ارزان فروختن نسبت به رقبا یا زیرفروشی) اتفاق افتاده و سبب شده تا ایران به عنوان چهارمین کشور ارزان دنیا از منظر نرخ پهنای باند موبایل باشد.»

مدیرعامل زیرساخت ادامه داد: «بسته‌ای در یکی از اپراتورهای موبایل وجود دارد که ۱۰۰ گیگابایت اینترنت سالانه را با قیمت ۱۷۵ هزار تومان در اختیار مشترکان قرار می‌دهد که به عبارتی هر گیگابایت در آن ۱۷۵۰ تومان ارزش دارد. این ۱۷۵۰ تومان کمتر از نیم دلار می‌شود که در هیچ کجای دنیا چنین نرخی پیدا نخواهید کرد.»

جهرمی افزود: «این سیاست‌گذاری قیمتی قطعاً دامپینگ است که دامپینگ هم به چرخه و صنعت ضربه می‌رند. وظیفه‌ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کنترل این بازار است تا کسی ورشکست نشود. یک شرکت توان مالی خوب دارد  حاضر است خدمات را پایین بیاورد تا باقی فعالان باراز را به ورشکستگی برساند.»

مدیرعامل زیرساخت بیان کرد: «اگر قیمت دیتای موبایل را بالا می‌بردیم، موج رسانه‌ای علیه وزارت ارتباطات راه می‌افتاد در صورتی‌که برای برخورد با زیرقیمت فروشی و تنظیم بازار، گاهی باید چنین اقدامانی کرد.»

جهرمی گفت: «یک‌بار در جمع مسئولان اپراتورهای موبایل گفتم که خوشحال می‌شوم همین بازی کنونی در کاهش قیمت اینترنت موبایل را برای صوت (Voice) هم داشته باشید برای یک دقیقه مکالمه نیازی نباشد ۸۰ تومان پرداخت شود؛ اما آنها این کار را انجام نمی‌دهند.» در پاسخ به این سخن جهرمی خبرنگار مخاطب به جهرمی یادآوری می‌کند که تا اواخر سال گذشته این کار را در قالب مکالمات نامحدود انجام می‌دادند اما ظاهرا دستوری از سمت نهاد ناظر بر این حوزه به درخواست یکی از اپراتورهای کوچک، مانع ادامه فعالیت‌شان در این بخش می‌شود.

مدیرعامل زیرساخت دستور رگولاتوری که بارها در خبرها منتشر و تأیید شد را انکار کرد و پاسخ داد: «نهاد ناظر بر این حوزه اگر منظورتان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، دستوری در این زمینه نداشته اما ممکن است توصیه کرده باشد. در آن زمان خود اپراتورها جنگ قیمتی را شروع کردند و با هم آن را خاتمه دادند. مصوبه‌ای در این زمینه نداریم که جلوی مکالمات نامحدود گرفته شود.»

او افزود: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در حوزه‌ی پعنای باند موبایل جلوی یک گیگابایت اینترنت موبایل که ۱۷۵۰ تومان است را بگیرد زیرا هزینه‌ی آن با توجه به سایز بازار و هزینه‌های سرمایه‌گذاری ۷ هزار تومان می‌شود.»

جهرمی اعلام کرد: «اگر این کاهش قیمت‌ها به نحوی انجام شود که سهامدار آن اپراتورها انگیزه‌ای برای توسعه تکنولوژی 4G در کشور نداشته باشد، با مقوله حساسی مواجه می‌شویم. اتفاقی که افتاد، باید جلوی این موضوع را می‌گرفتیم و وزارت ارتباطات هوشمندانه جلوی آن را گرفت.»

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: «ما گفتیم حالا که کسب درآمدتان از جای دیگر است و در جای دیگری دامپ می‌کنید، نقطه هدف‌مان را طور دیگری تنظیم می‌کنیم تا ببینیم باز هم قادر به دامپ هستید یا خیر. هدف‌مان این بود که بگوییم دیگر از جیب مردم دامپ نکنید؛ اگر واقعا قصد رقابت و دامپ دارید بروید از جیب خودتان هزینه کنید.»

آذری جهرمی بار دیگر با تأکید بر اینکه وظیفه کنترل بازار فناروری اطاعات و ارتباطات کاری سخت و بر عهده‌ی مجموعه‌ی وزارت ارتباطات است، عنوان کرد: اگر این کار را انجام ندهیم، اجازه رشد صنعت را نداده‌ایم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات