دولت ترکیه از پیامک به منظور فراخوان مردم برای مبارزه با کودتا استفاده کرد

یک‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کودتای ترکیه روز گذشته شکست خورد. این کودتا که به دست نیروی ارتش این کشور انجام شد، ساعاتی پس از اجرا، با مقاومت مردم و درگیری آنها با نیروهای نظامی همراه بود. اما نقش اطلاع‌رسانی و فناوری در این اتفاق نیز پر رنگ بود. به نظر می‌رسد درخواست پیامکی دولت ترکیه از مردم، تاثیر زیادی در خنثی سازی کودتا داشته است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بامداد روز گذشته، تعدادی از نیروهای ارتش ترکیه دست به کودتای نظامی علیه دولت این کشور زدند که ساعاتی بیشتر به طول نینجامید و با شکست مواجه شد. همزمان با اجرای این کودتای نظامی، مردم ترکیه پیامک‌هایی مبنی بر دعوت به مقاومت و حضور در خیابان‌ها دریافت کردند که به نظر می‌رسد نقش مهمی در خنثی سازی کودتا داشته است.

در این پیامک‌ها از مردم خواسته شد تا در خیابان‌ها حضور یابند و در مقاومت از دموکراسی در برابر کودتا تلاش کنند. به نظر می‌رسد پیامک‌ها از طرف حزب عدالت و توسعه (AKP) ارسال شده‌اند. مشخص نیست که چه تعداد از مردم ترکیه این پیامک‌ها را دریافت کرده‌اند اما تعداد زیادی از آنها در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، نمونه‌هایی از متن پیامک‌ها را منتشر کرده‌اند. طبق گزارش نیویورک تایمز، نمونه‌ای از پیامک‌های دریافت شده به این شرح است:

فرزندان عزیز ملت ترکیه. حضور تجهیزات نظامی و نیروهای مسلح، مانند اتفاقات دهه‌ی ۱۹۷۰، کودتایی علیه ملت است. ملت پر افتخار ترکیه، برای دموکراسی و صلح مبارزه کنید. من شما را به حضور در خیابان‌ها و مقابله با این گروه کوچک از نیروهای ارتش که به مقابله با مردم به پا خاسته‌اند، فرا می‌خوانم. از دولت دفاع کنید، از ملت دفاع کنید.

پیامک‌های مختلف با متون متفاوت برای مردم ترکیه ارسال شده که نمونه‌های کوتاه شده‌ی آنها در شبکه‌ی اجتماعی توییتر منتشر شد. مضمون تمامی این پیامک‌ها، دعوت از مردم برای دفاع از "دموکراسی" و "ملت" است. صرفنظر از تاثیر داشتن یا نداشتن این پیامک‌ها بر مردم ترکیه، تعداد زیادی از این مردم در خیابان‌ها حضور یافتند و با نیروهای کودتاگر مبارزه کردند.

رجب طیب اردوغان صبح روز گذشته و پس از شکست کودتا به ترکیه بازگشت و در سخنانی در ابتدای ورود به این کشور اعلام کرد که کودتاگران "بهای سنگینی" به خاطر اقدام خود خواهند پرداخت و دولت این کشور، با قدرت به دنبال عوامل اصلی این اتفاق است.

یکی دیگر از تاثیرات فناوری در ماجرای کودتای ناموفق ترکیه، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و گفتگوی آنلاین بود. اردوغان در طول مدت کودتا، با استفاده از اپلیکیشن Apple FaceTime و از طریق یک برنامه‌ی تلویزیونی با مردم صحبت کرد و با این عبارت آنها را به مبارزه فراخواند: "هیچ قدرتی از قدرت مردم بالاتر نیست."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات