تراشه‌ی A10 اپل در پایگاه Geekbench رویت شد

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ساعاتی پیش نتایج عملکرد A10، جدیدترین تراشه‌ی اپل، در پایگاه بنچمارک Geekbench منتشر شد. با توجه به این نتایج شاهد بهبود ۲۰ درصدی در عملکرد آن نسبت به نسل پیش هستیم. برای اطلاعات بیشتر در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

 همانطور که می‌دانید این روزها بازار شایعات بسیار داغ است و در حال حاضر رقابت اصلی بین گلکسی نوت 7 و آیفون 7 در جریان است. می‌دانیم که هنوز چند ماه تا زمان عرضه‌ی مرسوم اپل در فصل پاییز باقی است، بنابراین آیفون ۷ فرصت خوبی برای ربودن گوی سبقت از گلکسی نوت ۷ دارد.

با این حال، علیرغم انبوه شایعاتی که این روزها در حال منتشر شدن است، ما هنوز هم اطلاعات چندانی در ارتباط با مشخصات تلفن هوشمند جدید کوپرتینو، به خصوص چیپ A10 منتسب به این تلفن، نداریم.

البته شایان ذکر است که اپل به طور معمول، چندان بر روی مشخصات داخلی، به ویژه مواردی مثل حافظه‌ی رم، تمرکز نمی‌کند. با این حال ما بسیار مشتاق به دانستن این هستیم که آیا A10 از لحاظ عملکرد فوق‌العاده‌ی تک هسته‌ای توانسته جای A9 و A9x را بگیرد یا خیر. اما با توجه به رویت شدن A10 در پایگاه Geekbench، به نظر می‌رسد که فرصت خوبی برای پی بردن به این موضوع فراهم شده باشد.

a10 geekbench

با توجه به نتایج ثبت شده در این پایگاه، جدیدترین تراشه‌ی اپل، عملکرد تک هسته‌ای تقریبا یکسانی را با تراشه‌ی A9x، قوی‌ترین تراشه‌ی موبایل کنونی این شرکت که در تبلت‌های آیپد پرو به کار گرفته شده، از خود به نمایش گذاشته است. در مقایسه با نسل فعلی آیفون، شاهد بهبود عملکرد به میزان ۲۰ درصدی هستیم. به نظر می رسد که امسال تمام تراشه‌های A10 توسط TSMC تولید خواهد شد.

این به مفهوم آن است که تراشه‌ی جدید اپل بر اساس فرایند ۱۶ نانومتری تولید خواهد شد، چرا که فرایند ۱۰ نانومتری TSMC هنوز در مرحله‌ی آزمایشی قرار داشته و اپل نیاز مبرمی به تولید سریع و در مقیاس زیاد تراشه‌ی A10 دارد. با این حال، منابع مختلف مدعی هستند که این فرایند همانند گذشته نبوده و متد تولید جدیدی موسوم به "fan-out" به آن اضافه شده است. با صرف نظر از جزئیات فنی، نتیجه‌ی نهایی آن جای‌گیری کلی تراشه است. این موضوع می‌تواند در نهایت منجر به ساخت دستگاه‌های باریک‌تر شود یا فضای بیشتری برای باتری ایجاد گردد، که به نظر می‌رسد که در مورد آیفون 7 شاهد استفاده‌ از مزیت دوم این متد، یعنی فضای بیشتر برای جای دادن باتری بزرگتر، باشیم.

fan-out method

در نهایت اینکه یک منبع قابل اعتماد Weibo مدعی است که تراشه‌ی A10 همانند نسل قبل خود، دو هسته‌ای خواهد بود. این موضوع با توجه به تاکید زیاد بر عملکرد تک هسته‌ای و انطباق با بهینه‌سازی و طراحی بیشتر اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور، کاملا معقول به نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات