برترین ویژگی‌ هایی که کاربران انتظار دارند در آپدیت سالیانه به ویندوز ۱۰ اضافه شود

شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
معمولا درخواست‌هایی از سوی کاربران ویندوز  برای اضافه شدن ویژگی‌های جدید در آپدیت سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ ارایه می‌شود که در این مقاله یک سری از این درخواست‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم. به علاوه برخی از ویژگی‌هایی را نیز که در حال حاضر توسط مایکروسافت به این نسخه اضافه شده (موجود در  Insider Preview Build) و ممکن است که راجع به آن‌ها اطلاعاتی کافی نداشته باشید، معرفی شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ویندوز۱۰: انتظارات کاربران از Anniversary Update چیست؟

اگر هنوز از ویندوز۷ یا ویندوز ۸.۱ استفاده می‌کنید، احتمالا نظراتی در خصوص مشکلات موجود در ویندوز۱۰ دارید. البته برخی از این مشکلات به دلیل عدم ارتقاع سیستم‌عامل بوجود آمده است. اما زمان آن رسیده تا به صورت رایگان سیستم خود را ارتقا دهید. مایکروسافت اعلام کرده که تمایل دارد تا بر اساس نظرات و بازخورد‌های دریافتی از سوی کاربران، تغییراتی را روی سیستم‌عامل ایجاد کند، اما چگونه می‌توان مطمئن بود تمامی ویژگی‌هایی که باعث نارضایتی کاربران شده با انتشار آپدیت سالیانه ویندوز۱۰، برطرف خواهد شد؟

اگر بخواهیم به صورت صریح به این سوال پاسخ دهید با‌ید بگوییم که نمی‌توان در این خصوص مطمئن بود.

تا پاییز سال گذشته، همه‌ی افراد می‌توانستند، درخواست‌های خود، در خصوص اضافه کردن ویژگی‌های جدید به ویندوز۱۰ را ثبت کرده یا مشکلات موجود در آن‌ را گزارش کنند. به علاوه این امکان وجود داشت تا به پیشنهادات ارائه شده از طریق Microsoft’s network of UserVoice، نیز رای بدهند.

مشکل اینجاست که مایکروسافت ویژگی UserVoice را از ویندوز۱۰ حذف کرده و کاربران برای ثبت نظرات خود باید از طریق اپلیکیشن Feedback Hub اقدامات لازم را انجام دهند که البته دسترسی به این اپلیکیشن نیز تنها از طریق ویندوز۱۰ امکان پذیر است.

پس کاربران ویندوز ۷ یا ۸.۱، برای ثبت درخواست‌های خود باید از چه روشی استفاده کنند؟ پاسخ به این سوال فراتر از توانایی ماست و نمی‌توانیم مستقیما به درخواست این دسته از کاربران پاسخ دهیم اما قادریم تا نظرات آن‌ها را منعکس کنیم.

Universal dark theme

تم Universal dark

بیش از ۷۰۰۰ کاربر، خواستار اضافه شدن تم Universal dark و قرار گرفتن متن سفید روی زمینه‌ی تیره هستند که در آپدیت سالیانه ویندوز این ویژگی به نوعی لحاظ شده است.

نسخه‌ی کنونی ویندوز۱۰ به شما اجازه‌‌ی ایجاد و پیکربندی تم universal dark  را نمی‌دهد اما در آپدیت سالیانه ویندوز۱۰، قادرید تا یک “app mode” با گزینه‌هایی جهت تنظیم تم تیره یا روشن، مشخص کنید. این روش برای برخی از اپلیکیشن‌هایUWP، مانند Mail و Calendar کاربرد دارد اما نه برای همه‌ی آن‌ها. این طور به نظر می‌رسد که  برخی از برنامه‌ها مثل Maps و Feedback Hub در این گروه از برنامه‌ها قرار دارند. ظاهرا اپلیکیشن‌های ویندوز‌های ۳۲ بیتی ( Win32 ) نیز قادر به اجرای آن نیستند.

اگر بخواهیم به صورت مختصر راجع به این ویژگی صحبت کنیم می‌توان گفت: اگر بخواهیم تم تیره با انتشار نسخه‌ی آپدیت سالیانه، توسط کاربران مورد قبول واقع شود، باید تمامی ویندوز UIها برای تمامی افرادی که تم تیره را انتخاب می‌کنند، از یک کلیک روی Settings، تغییر کند ( مثلا Explorer، Edge، News و غیره ).

Why can't Cortana shut down my PC

چرا کورتانا قادر به خاموش کردن کامپیوتر نیست؟

حدود ۸۰۰۰ نفر می‌خواهند که کورتانا بتواند کنترل بهتری روی کامپیوتر‌هایشان داشته باشد. مثلا توانایی خاموش کردن سیستم از طریق فرمان صوتی را برای کاربران امکان پذیر کند.

این موضوع هنوز چندان روشن نیست که آیا مایکروسافت قصد دارد تا این امکان را برای ویندوز ۱۰ با انتشار نسخه‌ی آپدیت سالیانه فراهم کند یا خیر. برخی از امکانات جدید اضافه شده به Cortana، در حال حاضر مشخص شده است به عنوان مثال بخش مربوط به Insider Build بهبود یافته و امکان فعال سازی دستیار صوتی در lock screen برای کاربران، فراهم شده است.

We all know the frustration of having Windows shut down a PC unexpectedly to apply updates . این ویژگی می‌تواند این دو را با هم ترکیب کند. البته این اقدام ممکن است با یک فرمان صوتی ادغام شود اما تصور کنید که این قابلیت در اختیار افرادی قرار بگیرد که قصد شوخی با شما را دارند ( یا کسانی که می‌خواند به شما آسیب برسانند، مثلا برخی از کاربران یوتیوب که ممکن است به صورت ناگهانی فرمان خاموش شدن سیستم را در انتهای ویدئوی خود صادر کنند.) خاموش کردن کامپیوتر از طریق گفتار ( همان گونه که مایکروسافت برای ایکس باکس وان انجام داد و شرکت اینتل در اواخر سال گذشته از آن رونمایی کرد )‌، احتمالا ترفند مناسب‌تری خواهد بود.

ever update drivers without express user permission

هرگز هیچ یک از درایور‌ها را بدون اجازه‌ی صریح کاربر، به روزرسانی نکند

بیش از ۷۰۰۰ نفر معتقدند که ویندوز۱۰ نباید هرگز بدون اجازه‌ی کاربر درایور‌ها را آپدیت کند. (‌به خصوص درایور‌های گرافیکی‌)

معمولا، آپدیت یک درایور به صورت خودکار انجام می‌شود: ویندوز با بررسی سیستم شما و تشخیص دادن یک درایور جدید، آن را بدون هیچ سوالی، دانلود و نصب می‌کند. آپدیت شدن درایور‌ها، اتفاق خوبی است چراکه موجب افزایش کارایی سیستم خواهد شد.

هر چند برخی از گیمر‌ها عقیده‌ی متفاوتی دارند. از نظر تعدادی از آنان، برخی از درایور‌ها با بعضی از سخت‌افزار‌ها به منظور پیکربندی دستگاه‌ها، پیکربندی BIOS دستگاه‌ها و همچنین برخی از بازی‌های، عملکرد بهتری دارند. براساس نظر یکی از این کاربران، زمانی که یک بازی اکشن آنلاین را با سرعت بالا اجرا می‌کنید، می‌خواهید بدون این‌که در زمان اجرای بازی با مشکل یا وقفه و... مواجه شوید، بهترین تجربه‌ی ممکن را داشته باشید. هیچ دلیلی وجود ندارد تا یک ورژن درایور، قادر به حل همه‌ی مشکلات مربوط به پیکربندی، باشد. آخرین، همیشه بهترین نیست!

نظراتی که در Feedback Hub به ثبت رسیده نشان دهنده‌ی این موضوع است که اغلب کاربران نمی‌خواهند آپدیت درایو‌رها به صورت پیش‌فرض فعال باشد اما، خواهان وجود امکان فعال سازی و تغییر وضعیت برای فعالسازی این ویژگی ( یا احتمالا برگرداندن درایور به حالت قبلی )  هستند. متاسفانه، در پیش نمایش منتشر شده از آپدیت سالیانه ویندوز۱۰، از این ویژگی حرفی به میان نیامده است.

Page history in Microsoft Edge

صفحه‌ی history در Microsoft Edge

بسیاری از مرورگر‌ها دارای صفحه‌ای با عنوان “history” هستند که کلیه‌ی سایت‌ها و اطلاعاتی را که توسط کاربر مورد بازدید قرار گرفته، در خود نگه می‌دارد و شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه، بدون این که روی دکمه‌ی back مرورگر کلیک کنید، صفحه‌ی مورد نظر خود را باز کنید. مرورگر Edge مایکروسافت، از این ویژگی در نسخه‌های منتشر شده‌ی ویندوز۱۰ که در حال حاضر در اختیار اکثر کاربران قرار دارد، پشتیبانی نمی‌کند.

حدود ۶۰۰۰ کاربر، خواستار اضافه شدن این ویژگی به مرورگر Edge شده‌اند و با شنیددن این خبر که احتمالا با انتشار نسخه‌ی آپدیت سالیانه‌، این ویژگی نیز به همراه آن به ویندوز۱۰ اضافه خواهد شد؛ بسیار خوشحال خواهند شد. در مرورگر Edge، روی دکمه‌ی back راست کلیک کنید. می‌توانید صفحه‌ی فعلی و هفت صفحه‌ی قبلی بازبینی شده را ببینید. ممکن است تاریخچه‌ای که مشاهده می‌کنید به اندازه‌ی آن‌چه در مرورگر کروم می‌بینید، جامع نباشد اما، تا حدودی ‌می‌تواند نشانده‌ی سوابق و بازدید‌های شما باشد.

No more forced updates

نیاز نداشتن به آپدیت‌های متعدد

تنها ۳۸۰۰ نفر از کاربران در خصوص این ویژگی با یکدیگر هم عقیده هستند اما این درخواستی است که حرف دل همه‌ی ماست؛ بدون در نظر گرفتن برخی از تجربیات گذشته، به یاد می‌آوریم که ویندوز  خود را آپدیت می‌کند و در خواست‌ها برای آپدیت ویندوز۱۰،  به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

هنگامی که برخی از اپلیکیشن‌ها مانند Word ( به خصوص نسخه‌ی موبایلی Office which saves on the fly) به صورت خودکار از اطلاعات شما پشتیبان تهیه می‌کنند، سایر اپلیکیشن‌ها ( مثل فرم‌های وبی ) که چنین کاری را انجام نمی‌دهند، اگر در زمان درست اجرا و ذخیره نشوند، در معرض خطر از دست دادن اطلاعات و داده‌هایشان هستند.

مایکروسافت به کاربران خود اجازه می‌دهد تا از طریق fly-in notification‌هایی که قبلا در نوتیفیکیشن‌های شما ذخیره شده، از انتشار آپدیت جدید مطلع شوند. به هر حال از دست دادن آن بسیار ساده است. شاید دوست دارید، بیشتر ببینید؛ مثلا یک آیکن اختصاصی در نوار وظیفه خواهید دید. یک “U” قرمز رنگ ( برای آپدیت ) بعد از آیکن مربوط به نوتیفیکیشن قرار می‌گیرد.

Unified email inbox

اینباکس در یافت ایمیل یکسان

بیشترین ویژگی درخواست شده برای ویندوز۱۰ است که در آپدیت سالیانه نیز اضافه شده است: صندوق‌های ورودی یکسان یا توانایی ادغام ایمیل‌های دریافتی از افراد مختلف و همین‌طور ایمیل‌های کاری در یک پوشه‌ی مجزا.

چگونه این ویژگی را می‌توان فعال کرد؟ در اپلیکیشن Mail، برروی آیکن Settings در قسمت پایینی صفحه، کلیک کرده و گزینه‌ی Manage Accounts را انتخاب کنید. در این مرحله،  باید گزینه‌ی Link Inboxes را ببینید که با انتخاب آن، پنجره‌ای باز خواهد شد که می‌توانید حساب‌های کاربری مورد نظر خود را که می‌خواهید به آن‌ها متصل شوید، انتخاب کنید. بسیاری از افراد دوست دارند تا اینباکس‌های خود را به بخش‌های مجزا تبدیل کنند. اما سایرین دوست دارند تا همه‌ی ایمیل‌های خود را یکجا ببینند.

Make Cortana personal, and contextual

شخصی سازی و نگارشی ساختن کورتانا

بیش از ۵۰۰۰ نفر درخواستی را مبنی بر متنی سازی کورتانا ثبت کرده‌اند؛ به عبارت دیگر، اگر کاربر سوالی بپرسد، دستیار دیجیتالی مایکروسافت، باید پس از درک متن، تشخیص دهد که آیا کاربر این متن را وارد کرده یا خیر. فرستنده از آن به عنوان یک مثال استفاده می‌کند؛ اگر  کاربر بگوید “Who is the CEO of Microsoft”، کورتانا بلافاصله پاسخ می‌دهد “Satya Nadella.” اما اگر کاربر بپرسد “How old is he?”، کورتانا نمی‌داند شما راجع به چه کسی صحبت می‌کنید. در حال حاضر امکان نگارش در کورتانا وجود دارد (‌‌حنی در نسخه‌ای که در دسترس شما قرار دارد.‌) در ویندوز۱۰ (‌و همچنین در Insider ) می‌توانید از کورتانا سوالاتی مشابه : “How tall is the Empire State Building?” و پس از آن “Where is it located?” را بپرسید و پاسخ صحیح هر دو سوال را دریافت کنید. به علاوه می‌توانید از کورتانا بپرسید: “Who is the president of the United States?” و بلافاصله بپرسید: “How old is he?” و پاسخ صحیح مربوط به سوالات خود را دریافت کنید. But Nadella? Nope, not yet.

با این حال متن‌های محاوره‌ای به صورت مشخص نیاز به ثبات بیشتری در کورتانا ( و Concierge Bot مایکروسافت )  دارند. با همه‌ی این‌ها، این ویژگی، ویژگی اصلی دستیار گوگل است که این شرکت از آن در مراسم Google I/O امسال رونمایی کرد.

مایکروسافت اعلام کرده که این ویژگی‌ها با انتشار آپدیت سالیانه، به ویندوز اضافه می‌شود. و در حال حاضر به برنامه نویسان و توسعه دهندگان اجازه‌ی داده تا روشی برای کورتانا طراحی کنند تا با استفاده از آن کورتانا بفهمد زمانی که کاربر سوالی را مطرح می‌کند، در چه وضعیتی قرار دارد.

A built-in password-manager app for Windows 10

حدود ۵۰۰۰ نفر فکر می‌کنند که مایکروسافت باید اپلیکیشنی برای مدیریت پسورد‌ها برای ویندوز۱۰، ایجاد کند که تا حدودی این کار انجام شده است.

برنامه‌ی Credential Manager مایکروسافت پسورد‌های سرویس‌هایی شبیه اسکایپ را به همان کیفیتی که پسورد‌ها را برای Internet Explorer ذخیره می‌کند، نگه می‌دارد. اما ظاهرا کاربران انتظارات بیشتری دارند. چیزی در حد lines of LastPass و بدون نیاز به پرداخت هزینه. ( در ضمن LastPass در حال حاضر در نسخه‌ی Insider مرورگر Edge توسعه یافته اما شما هنوز هم در صورتی که بخواهید از طریق دستگاه‌های مختلف، پسورد‌ها را همگام‌سازی کنید، باید به سرویس‌ها، حق عضویت پرداخت کنید. )

به علاوه کاربران در مورد نحوه‌ی پرداخت هزینه برای امکان مدیریت کلمات عبور به سرویس‌های third-party، ناراضی هستند و به دلیل نگرانی در خصوص حفظ حریم شخصی خود، از دادن پسورد‌های خود به مایکروسافت، ناراحت هستند.

Download locations in Microsoft Edge

ایجاد Download locations در Microsoft Edge

بیش از ۸۵۰۰ نفر از کاربران خواستار کنترل بیشتر روی انتخاب مکان ذخیره‌سازی دانلود‌های مرورگر Edge هستند و مایکروسافت نیز از این خواسته پیروی کرده است.

هر چند که دستیابی به این ویژگی چندان آسان نیست، برای پیکربندی آن، باید همان‌گونه که در تصویر بالا نیز مشخص است، به تب Downloads مراجعه کرده و سپس روی آیکن مربوط به Downloads کلیک کنید. در این مرحله، لینک آبی رنگ Open Folder را انتخاب کنید. با این کار پوشه‌ی Downloads باز خواهد شد. روی قسمتی از فضای خالی موجود در پوشه راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. در این‌جا می‌توانید محل ذخیره‌سازی فایل‌های دانلود شده را مشخص کنید. به نظر نمی‌رسد که این قسمت شامل گزینه‌هایی مانند OneDrive باشد اما می‌توانید از یک درایو خارجی نیز استفاده کنید. به علاوه می‌توانید روی لینک موجود در مرورگر Edge راست کلیک کنید و به صورت دستی محل ذخیره‌‌سازی فایل‌ها را مشخص کنید.

 OneDrive placeholders

OneDrive placeholders

طبق گزارشات دریافتی از Feedback Hub در Windows 10، تنها ۵۶۶۴ نفر از کاربران از مایکروسافت خواسته بودند تا از OneDrive placeholder‌های موجود در ویندوز۸.۱، در ویندوز۱۰ استفاده شود. این در حالی است که بیش از ۲۱۰۰۰ نفر، از مایکروسافت خواسته بودند این کار از طریق سایت‌ OneDrive UserVoice، انجام شود.

شرایط تغییر کرده ( placeholder‌ها، فایل‌های آنلاین یا فایل‌های کوچک ) اما ایده، همان ایده‌ی قبلی است؛ کاربران می‌خواهند که امکان همگام سازی فایل‌ها از طریق کامپیوتر‌های شخصی خود را در فضای ابری OneDrive داشته باشند. اما آن‌ها در حقیقت خواهان همگام‌سازی فایل‌ها آن هم در حالتی که فایل‌هایشان در هر دو مکان ذخیره شود، نیستند. آن‌ها به یک پوشه نیاز دارند تا لیست فایل‌هایی را که می‌خواهند در وان درایو ذخیره کنند، بدون کپی‌های جداگانه در کامپیوتر خود ذخیره کنند. ( اگر روی آن‌ها کلیک کنید، آن‌ها دانلود خواهند شد. )

کاربران گزینه‌هایی را برای اسناد یا سایر فایل‌های جدید می‌خواند که به صورت خودکار از وان درایو بکاپ گیری کند.( مثلا تصویری که توسط گوشی خود گرفته‌اید.) این مفهوم، چندان پیچیده نیست اما مایکروسافت نمی‌تواند ( یا نمی‌خواهد ) آن را پیاده‌سازی کند. در ضمن، این ویژگی در Dropbox نیز وجود دارد.

اگر شما هم پیشنهاداتی برای اضافه شدن به نسخه‌ی آپدیت سالیانه‌ی ویندوز۱۰ در نظر دارید می‌توانید پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات