تماشا کنید: طرحی مفهومی از ترکیب قطار و هواپیما

یک‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان سویسی به تازگی طرحی مفهومی از یک هواپیما را منتشر کرده‌اند که ترکیبی از هواپیما و قطار است و می‌تواند انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد کند. البته کارشناسان با توجه به دشواری‌های این طرح مفهومی اعلام کرده‌اند که امکان عملی شدن آن حداقل تا پنجاه سال آینده وجود ندارد و حتی ممکن است هیچ گاه اجرا نشود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به تازگی طرحی مفهومی از یک هواپیما توسط دانشمندان سویسی مطرح شده که ترکیبی از قطار و هواپیما است. در این طرح مفهومی، واگن‌های قطار به پایین هواپیما متصل می‌شوند و پس از رسیدن به مقصد، در یک ریل از هواپیما جدا می‌شوند و به سفر خود در مسیر راه آهن یا حتی جاده ادامه می‌دهند.

با اجرایی شدن این طرح، مسافران دیگر نیازی به تعویض وسایل تقلیه‌ی مختلف در طول سفرهای طولانی ندارند و با سوار شدن به یک قطار در مرکز شهر، می‌توانند تا مرکز شهر دیگر با سرعت بالا سفر کنند. محققان سویسی نام طرح خود را Clip-Air گذاشته‌اند. کارشناسان بر این باورند که دشواری‌های اجرای چنین طرحی آن قدر زیاد است که احتمال دارد هیچ گاه اجرا نشود.

Clip-Air را می‌توان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی ماژولار نامید. سه کابین یا کپسول که می‌توانند حامل مسافر، بار یا سوخت باشند، در زیر این هواپیما متصل می‌شوند. هواپیما نیز یک هواپیمای کامل است که موتورها و کابین خلبان در آن قرار دارد. کپسول‌ها پس از رسیدن به مخزن از هواپیما جدا می‌شوند و می‌توانند ادامه‌ی سفر خود را روی جاده یا ریل انجام دهند. فاصله‌ی بین دو بال این هواپیما، حدود ۶۰ متر است و بدنه‌ی اصلی عرضی نصف این مقدار دارد. هر کپسول توانایی حمل ۳۰ تن بار یا ۴۵۰ مسافر را دارد که برابر با یک هواپیمای ایرباس A320 است.

تیم تحقیقاتی این پروژه بوسیله‌ی موسسه‌ی فدرال تکنولوژی سویس در لوزان مدیریت می‌شود. تیم تحقیقاتی معتقد است که این طرح مفهومی زمان زیادی تا عملی شدن فاصله دارد و در وبسایت این گروه درج شده که زمانی حدود ۴۰ تا ۵۰ سال تا اجرای این طرح زمان نیاز است. طبق گزارش‌های این گروه تحقیقاتی، Clip-Air یک پروژه‌ی اکتشافی است که دیگر محققان می‌توانند با توجه به جزئیات آن به طرح‌های جدید در زمینه‌ی حمل و نقل برسند و از امکانات موجود در این صنعت، برای طراحی سیستم‌های جدید استفاده کنند.

قطار هواپیما

البته این کنسرسیوم تحقیقاتی سعی دارد تا نمونه‌ای اولیه در ابعاد یک هواپیمای شخصی را تا ۱۰ سال آینده بسازد و مدل دیگری که توانایی جابجایی ۱۵۰ مسافر را داشته باشد، در طول ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ساخته خواهد شد.

Clip-Air آخرین نمونه از طرح‌های مفهومی است که سعی دارد ترکیبی از قطار و هواپیما را به تصویر بکشد. در سال ۲۰۱۱ نیز ایده‌ای به نام Aero Train در کنفرانس بین‌المللی IEEE معرفی شده بود. این طرح مفهومی به این صورت بود که هواپیمای مورد نظر می‌توانست در ارتفاع بسیار کم پرواز کند و در حالی که هواپیما و واگن هر دو در حال حرکت بودند، واگن که به صورت مغناطیسی بالای ریل‌ها در حال حرکت بود (واگن maglev) به هواپیما متصل می‌شد.

در ادامه می‌توانید ویدیویی از طرح کلیپ-ایر را تماشا کنید.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات