اینتل و اِی ام دی پردازنده‌ های Kaby Lake و Zen را زودتر از سال ۲۰۱۷ عرضه نمی کنند

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در شرایطی که بسیاری از علاقمندان دنیای رایانه منتظر معرفی سری جدید پردازنده‌های دو غول بزرگ دنیای تراشه‌ها یعنی اینتل و ای‌ام‌دی در سال ۲۰۱۶ هستند، به تازگی اخباری منتشر شده که خبر از تعویق زمان عرضه پردازنده‌های جدید این دو شرکت می‌دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر گزارشاتی که امروز منتشر شده درست باشند شاهد معرفی جدیدترین نسل پردازنده‌ها در  جریان CES 2017 خواهیم بود. طبق گزارش‌ها، اینتل و ای‌ام‌دی‌ برنامه خود را برای معرفی پردازنده‌های جدید در سال ۲۰۱۶ تغییر داده و این معرفی را به اوایل سال ۲۰۱۷ موکول کرده‌اند با این تفاوت که حالا در سال ۲۰۱۷ این محصولات در جریان یک نمایشگاه عمومی معرفی خواهند شد. پیش از این قرار بود که ای‌ام‌دی پردازنده Zen خود را طی ۳ ماه آخر سال ۲۰۱۶  و اینتل نیز در فصل سوم سال ۲۰۱۶ پردازنده Kaby Lake خود را معرفی کند. 

هفته پیش در جریان یک رویداد خبری، لیزا سو- مدیر عامل ای‌ام‌دی بیان کرد که پروژه پردازنده Zen برقرار و در حال پیگیری است هر چند که در رابطه با این که آیا این پردازنده امسال معرفی می‌شود محتاطانه صحبت می‌کرد در پاسخ به این سوال که آیا در سال ۲۰۱۶ شاهد معرفی Zen خواهیم بود یا خیر اعلام کرد که هنوز زمان دقیقی برای معرفی این محصول در نظر گرفته نشده است. 

اینتل و ای‌ام‌دی ابتدا به دنبال صفر کردن موجودی پردازنده‌های قدیمی‌تر، سپس عرضه نسل جدید پردازنده‌های خود هستند

همانطور که می‌دانید Zen پردازنده‌ای قدرتمند و کم مصرفی است که بر اساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری FinFET تولید می‌شود. اولین تراشه‌ای که بر اساس این پلتفرم ساخته می‌شود Summit Ridge‌ نام دارد که دارای ۸ هسته و ۱۶ ترد است. سو اشاره کرده که عرضه محصولات متنوع مبتنی بر پلتفرم Zen در سال ۲۰۱۷ صورت می‌گیرد. Zen ابتدا در رایانه‌های دسکتاپ سپس سرورها و بعد در لپتاپ‌ها عرضه می‌شود.

طبق گزارش DigiTimes، شرکت‌های ای‌ام‌دی و اینتل در تلاش هستند تا موجودی فعلی خود را از پردازنده‌های قدیمی‌تر صفر کنند تا جا برای Zen و Kaby Lake ایجاد شود. اما به نظر می‌رسد این فرایند صفر کردن موجودی‌ها آن طور که این دو شرکت انتظار داشتند پیش نرفته به نحوی که  نصف اهداف برنامه‌ریزی شده محقق شده است؛ از این رو این دو شرکت برنامه‌ای برای تولید پردازنده جدید برای سال ۲۰۱۶ ندارند. 

تحلیل‌گران بازار امیدوار بودند که با معرفی پردازنده‌های جدید در سال جاری میلادی، بازار رایانه‌های شخصی تکانی بخورد. آن چه مشهود است جریان بالادستی زنجیره تامین به دلیل تقاضای کم در بازار رایانه‌های شخصی با مسائل جدی در مورد موجودی‌های فعلی مواجه است. برای مثال در مورد اینتل، فروشندگان هنوز هم کالاهای زیادی مجهز به پردازنده‌های اسکای لیک و حتی هسول برای فروش دارند. 

 هنوز هم محصولات زیادی مجهز به پردازنده‌های اسکای لیک و حتی هسول روی دست فروشندگان باقی مانده است

با این توصیفات، اینتل اعلام کرده است که هیچ عجله‌ای برای عرضه پلتفرم جدید خود ندارد ضمن این که kaby Lake هم ارتقای چندانی نسبت به هسول و اسکای لیک محسوب نمی‌شود. در واقع Kaby Lake نسخه تازه‌ای از اسکای لیک است که تحت فرایند ۱۴ نانومتری تولید می‌شود. در واقع جهشی در دنیای پردازنده‌ها تا زمانی که اینتل پردازنده Cannonlake خود را که با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد، در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ عرضه نکند ایجاد نخواهد شد. تا آن زمان Kaby Lake ویژگی‌های جدیدی نظیر پشتیبانی از USB 3.1، معماری گرافیکی بهتر، پشتیبانی از HDCP 2.2 و غیره را ارائه می‌دهد. 

اگر اوضاع همین‌طور پیش رود زودتر از سال ۲۰۱۷ شاهد Zen و Kaby Lake نخواهیم بود

به لطف این تاخیر احتمالی، تولید کنندگان قادر نخواهند بود تا تولید انبوه محصولات خود مجهز به Zen و Kaby Lake را زودتر از ماه نوامبر و دسامبر آغاز کنند. از این رو انتظار نمی‌رود که تا فصل اول ۲۰۱۷ شاهد بهبود وضع بازار رایانه‌ها باشیم. البته تمام این بازه‌های زمانی اعلام شده گمانه‌زنی‌هایی است که منابع خبری صورت داده‌اند و هنوز اینتل و ای‌ام‌دی اظهار نظر رسمی در این مورد نکرده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات