وبگرد: نقشه جهت وزش بادهای روی زمین را مشاهده کنید

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تصاویری مفهوم سازی شده از جهت وزش باد‌های مختلف بر روی کره‌‌ی زمین را در وب‌سایت nullschool مشاهده می‌کنید. این وب‌سایت جهت وزش انواع باد‌ها را روی مکان‌های مختلف زمین نشان می‌دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با ورود به وب‌سایت nullschool تصویری بزرگ از زمین را مشاهده می‌کنید که خط‌های سبز نشان‌گیر جهت وزش باد در مسیر‌های مختلف در حال حرکت هستند. تصاویر باد‌ها هر سه ساعت بروزرسانی می‌شوند. در این نقشه جهت وزش باد‌های مختلف روی خشکی و همچنین موج‌های دریا هر سه ساعت بروزرسانی می‌شوند. اما بروزرسانی جهت وزش باد‌ها و دمای سطح اقیانوسی به ترتیب هر ۵ و ۱ روز بروزرسانی می‌شوند.

این وب‌سایت اطلاعات خود را از سازمان آب و هوای آمریکا بروزرسانی می‌کند. همانطور که می‌دانید بادها را از جهتی که میوزند، نامگذاری میکنند مانند باد شمالی از شمال. هر منطقه ای باد غالب و برجسته ای دارد که در فصل خاص یا گاهی در تمام فصول می‌وزد. باد غالب، باد خاصی است که وزش آن طولانی‌تر بوده و در جهت خاصی می‌وزد.

نقشه وزش بادها

باد غالب بر رشد درختان و گیاهان، جهت جمع شدن برف‌های باد آورنده و در جهت علف‌های بلند تأثیرگذار است. در هر منطقه‌ای باد غالب ویژگی‌های خاص خود را دارد مثل درجه حرارت، رطوبت و سرعت که در فصول مختلف تغییر می‌کند. روی دریا و اقیانوس‌ها بادهای غالب دارای ویژگی‌ها و ابرهای خاص خود هستند.

برای مثال می‌توانید، این موارد را در این نقشه نیز پیدا کنید:

نواحی معتدل: از غرب می‌وزد. (در هر دو نیم کره شمالی و جنوب)

نواحی گرمسیری: بین مناطق شمال شرقی و جنوب شرقی جریان دارند.

خط استوا: معمولاً از سمت شرق می‌وزد.

نیم کره شمالی: بادهای شمالی از بادهای جنوبی سردتر است.

تأثیرات خاص بادها

بادهای صحرایی یا بیابانی: همگی خشک و معمولاً همراه با ابر و باران است.

نواحی قطبی: اگر دمای باد گرمتر از محیط باشد جهت آب را نشان می‌دهد. افت ناگهانی دما بدون تغییر جهت، امکان وجود یک کوه یخی شناور را نشان می‌دهد.

روی زمین: برای پیدا کردن جهت حرکت مستقیم می‌توان از باد غالب استفاده کرد. باد به همان سمتی که باید بوزد می‌وزد. بنابراین مواظب هرگونه تغییر دما، رطوبت و قدرتی که باعث تغییر جهت باد شود، باشید.

در جنگل‌ها: به تغییر جهت ابرها دقت کنید. مخصوصاً ابرهای بلندی که توسط بادهای غالب آورده می‌شوند. با نگاه به نوک درختان می‌توانید جهت باد را متوجه شوید.

جهت‌یابی باد غالب

درختان تنها در مناطق باز و سریع، مخصوصاً مناطق معتدل به بادهای غالب عادت می‌کنند. در زمستان باد غالب معمولاً با برف و تگرگ همراه است که باعث شکستن شاخه‌های جوان می‌شود.

برای استفاده از این وبسایت به https://earth.nullschool.net/ مراجعه کنید.

وب‌سایت‌های مورد علاقه خود را برای معرفی در بخش وبگرد به آدرس webgard@zoomit.ir ارسال کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات