انویدیا به ساخت پردازنده های موبایلی علاقه ای ندارد

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا از جمله کمپانی‌هایی است که در حوزه تولید کارت‌های گرافیک بسیار محبوب است. این شرکت پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندی را تا کنون ساخته و روانه بازار کرده است. اما پس از معرفی محصولات جدید انویدیا در کامپیوتکس ۲۰۱۶، به نظر می‌رسد این شرکت به حضور در بازار پردازنده‌های موبایلی تمایلی ندارد. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در کامپیوتکس ۲۰۱۶، مدیرعامل انویدیا، Jen-Hsun Huang از جدیدترین محصولات این کمپانی در حضور تعداد کمی از رسانه‌ها رونمایی کرد. این محصولات طی چند هفته اخیر عرضه شده‌اند و حالا می‌دانیم GeForce GTX 1080 مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته و مراکز داده هوش مصنوعی انویدیا نیز یکی از بخش‌های تجاری این کمپانی به شمار می‌رود که با سرعت زیادی در حال رشد است. مهمترین بخش این مراسم این بوده که هم اکنون انویدیا در مورد صنعت پردازنده‌ها چه تفکری دارد و جایگاهش در این صنعت چگونه خواهد بود؟

مدیرعامل شرکت مورد اشاره در پاسخ به این سوال که آیا انویدیا در بخش پردازنده‌های گوشی و تبلت‌ مجددا با چیپ‌های سری تگرا به رقابت با سایر شرکت‌ها خواهد پرداخت یا نه، اینگونه بیان کرد: «ما دیگر علاقه‌ای به این بازار نداریم» وی در ادامه افزود: «هر کسی می‌تواند گوشی‌هوشمند بسازد، و ما از همین دستگاه‌هایی که تا کنون ساخته شده لذت می‌بریم اما بگذارید افراد دیگری آن‌ها را بسازند.»

انویدیا در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد در بخش مودم‌های ICERA LTE خود بیشتر فعال شود. این محصول یک قعطه کلیدی است که باید به عنوان یکی از مدعیان اصلی تجارت موبایلی مطرح شود. آنچه توسط مدیرعامل انویدیا مطرح شده را می‌توان به عنوان یک نه قاطعانه برای فعالیت در این حوزه دانست، اما سوال جالب این است که چرا؟

انویدیا اعلام کرده که تمرکز خود را بر روی بخش‌هایی که واقعا می‌تواند در آن‌ها رقابت کند معطوف خواهد ساخت و نهایت تلاش خود را در این بخش‌ها خواهد کرد. به عنوان مثال، ساخت معماری رایانه‌های موازی که می‌تواند مشکلات محاسباتی نامحدود را حل کند.

اگر می‌خواهید موفقیت انویدیا را در ساخت یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین چیپست‌ها درک کنید، به محاسبات نامحدود توجه کنید چرا که این نوع محاسبات یک طرح کلیدی را در تولید این چیپ‌های بزرگ و پیچیده ایفا می‌کنند. این پردازنده‌ها در مورد اشکالات طبیعی‌ است که در محاسبات سنگین رخ می‌دهند و انویدیا قصد دارد امکان انجام تعداد زیادی محاسبات  (نزدیک به بی‌نهایت) را برای رفع این مشکل فراهم کند.

اگر انویدیا بخواهد در بخش ساخت چیپست‌های موبایلی سری تگرا خود فعالیت داشته باشد، از هدف یاد شده دور خواهد شد. به نظر می‌رسد حضور انویدیا در بازار پردازنده‌های موبایلی منطقی باشد اما در این حالت انجام دو فعالیت همزمان ممکن است باعث عدم موفقیت این کمپانی شود.

گوشی‌های هوشمند باعث پیشرفت چندانی در سطح محاسباتی‌ که انویدیا در آن مهارت دارد نمی‌شوند. ممکن است موبایل‌ها ممکن است سریع‌تر و سریع‌تر شوند، اما حقیقت این است که عملکرد محاسباتی یا مقدار توانایی محاسباتی این دستگاه‌ها به عنوان یک نیاز اولیه محسوب نمی‌شود. عملکرد در اجرای بازی‌ها هیچ‌گاه به عنوان یک عامل مهم برای خرید گوشی‌های هوشمند به شمار نمی رود و چیزی به اسم موبایل گیمینگ وجود ندارد.

علاوه بر این، پردازنده تگرا همیشه سریع‌ترین گزینه در زمان خود نبوده و اگر این گونه بود، این پردازنده در بیشتر موبایل‌ها بکار گرفته می‌شد. کوالکام و اپل هیچ‌گاه در شرایطی نبوده‌اند که به دلیل تفاوت در عملکرد دستگاه‌های خود سر افکنده شوند. این کمپانی‌ها بارها و بارها از نظر آمار و ارقام ارائه شده در بنچمارک‌ها، به مقابله با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا پرداختند.

حقیقت این است که عملکرد محاسبانی در موبایل‌های هوشمند یک نقش حمایتی دارد. گوشی‌های هوشمند از جمله اولین دستگاه‌های ارتباطی به شمار می‌روند و کوالکام همچنان در این بازار در جایگاه نخست جای گرفته، زیرا این کمپانی اولین شرکتی‌ ارتباطی است که نسبتا خود را ملزم کرده تا برای مشتریان تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند راحتی مناسبی ایجاد کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات