تماشا کنید: لنزهای تخت با کارایی و قدرت بیشتر از لنزهای معمولی معرفی شدند

شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لنزهای تحت به تازگی توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد معرفی شده‌اند. این لنزها برخلاف لنزهای معمول بازار، حالتی تخت دارند و ضخامت آنها بسیار کم‌تر از لنزهای معمولی است. کیفیت تصاویر ضبط شده با این لنزها نیز به مراتب بهتر از لنزهای معمولی است و عرضه‌ی رسمی آنها به بازار می‌تواند آغازگر دورانی تازه در صنعت اپتیک باشد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت نوعی لنز شدند که بر خلاف لنزهای معمولی حالتی تخت دارد. تیم تحقیقاتی معتقد است کیفیت تصاویر در این لنزها نیز به مراتب بهتر از لنزهایی است که اکنون در بهترین میکروسکوپ‌های آزمایشگاهای استفاده می‌شوند.

این گروه از دانشمندان موفق شده‌اند تا با عبور نور از لبه‌ها یا فین‌هایی با ضخامت نانو از جنس اکسید تیتانیوم، نور را به خوبی متمرکز کنند. این فین‌ها روی صفحه‌ای تخت از جنس شیشه‌ی کوارتز متصل شده بودند. کل ضخامت این صفحات تخت حدود ۲ میلی‌متر است و دلیل آن هم این است که تجهیزات دانشگاه هاروارد امکان ساخت صفحاتی با این ضخامت را در اختیار دانشمندان قرار می‌داد. البته با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر صنعتی، می‌توان ضخامت این صفحه‌ها را از این نیز کمتر کرد.

به طور خلاصه، کارکرد این لنزها را این‌گونه می‌توان تشریح کرد که اشعه‌های نور بعد از برخورد با ساختارهایی به ضخامت تارهای مو از جنس تیتانیوم اکسید (TiO)، بعد از عبور از صفحه‌ی کوارتزی متمرکز می‌شوند و با استفاده از الگوریتم های خاص می‌توان جهت و شکل‌گیری مناسب برای دست‌یابی به بهترین عملکرد را در این لنزها پیدا کرد.

مدت زیادی است که نوآوری خاصی در زمینه‌ی لنزها ارائه نشده و هنوز از لنزهایی که در قرن ۱۹ معرفی شده بودند، استفاده می‌شود. کارشناسان امیدوارند که با عرضه‌ی این لنزهای تخت جدید، صنعت اپتیک شاهد انقلابی بزرگ باشد.

پروفسور کاپاسو (Capasso) مدیر تیم تحقیقاتی این پروژه است و در مورد کیفیت این لنزها این نکته را عنوان می‌کند که استفاده از لنزهای تخت نه تنها از انحراف نوری که در لنزهای قدیمی اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند، بلکه کیفیت تصاویر نیز در این لنزها بسیار بهبود پیدا کرده است. تیم تحقیقاتی عددی حدود ۳۰ درصد را برای مقایسه‌ی کیفیت این لنزها با لنزهای قدیمی عنوان کرده‌اند. آنها در خلاصه‌ای که از تحقیقات خود منتشر کرده‌اند، به این نکته اشاره کرده‌اند که با استفاده از این لنزها در دوربین گوشی‌های هوشمند، می‌توان از آنها به عنوان میکروسکوپ نیز استفاده کرد!

باوجود هیجان‌انگیز بودن چنین دستاوردهایی، باید به این نکته توجه داشت که تولید انبوه این اختراعات جدید،‌ هزینه‌بر است. البته لنزهای تخت یا متالنزهای معرفی شده، در این زمینه نیز مقرون به صرفه هستند. اکسید تیتانیومی که برای تولید این لنزها استفاده می‌شود، به راحتی قابل دست‌یابی است و صفحات تخت را نیز می‌توان در هر ضخامتی در کارخانجات تولید چیپ تولید کرد.

لنزهای نوری تنها بخش‌های سنتی در دوربین‌های دیجیتال عصر حاضر هستند و هنوز نوآوری خاصی نداشته‌اند. با عرضه‌ی رسمی این متالنزها، می‌توان امیدوار بود که دوربین گوشی‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی نیز با انقلابی بزرگ همراه شود.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات