ابتلای بیش از ۲۰۰۰ هندی به ایدز از طریق ترزیق خون آلوده

شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های رسمی از ابتلای بیش از ۲۰۰۰ شهروند هندی به ویروس اچ‌آی‌وی به وسیله‌ی فرآورده‌های خونی آلوده حکایت دارند. این افراد در طول ۱۷ ماه گذشته به این ویروس مبتلا شده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در تمامی سیستم‌های بهداشتی از جمله در هندوستان، بیمارستان‌ها موظف به پایش فرآورده‌های خونی برای غربال خون‌های آلوده از ویروس HIV، هپاتیت C، هپاتیت B و دیگر ویروس‌های عفونی هستند. با این حال به نظر می‌رسد خیلی از بیمارستان‌های هندی به دلیل نداشتن بودجه‌ی کافی این فرآیند را انجام نداده‌اند. فقط در یکی از این موارد کودکی ۳ ساله به خاطر دریافت خون آلوده به اچ‌‌آی‌وی مبتلا شده است.  

بی‌بی‌سی در خبری می‌نویسد:

هزینه‌ی پایش هر واحد خون نزدیک به ۱۸ دلار می‌شود و خیلی از بیمارستان‌های هند توانایی انجام این فرآیند را ندارند. حتی در شهر‌های بزرگی چون بمبئی تنها سه بیمارستان خصوصی تجهیزات لازم برای انجام آزمایش‌های لازم بر روی خون را دارند. متاسفانه حتی بزرگ‌ترین بیمارستان دولتی هند هم زیرساخت‌های لازم برای انجام تست‌ بر روی فرآورده‌های خونی را ندارد. این وضعیت به شدت نگران کننده است و باید جلوی آن گرفته شود.

وقتی که به این آمار با جزییات بیشتر نگاه کنیم وضعیت خطرناک‌تر هم می‌شود. تنها در یکی از ایالت‌های شمالی هند ۳۶۱ مورد انتقال ویروس به ثبت رسیده است. در ایالت‌ گجرات ۲۹۲ مورد و در ایالت ماهاراشتا ۲۷۶ مورد انتقال مشاهده می‌شود.

آمارهای رسمی در هندوستان نشان می‌دهند که نزدیک به ۲.۱ میلیون شهروند این کشور به بیماری ایدز مبتلا یا ناقل ویروس HIV هستند. در چنین شرایطی اضافه شدن دو هزار نفر دیگر به این جمعیت وضعیت را در کشور ادیان بغرنج‌تر خواهد کرد.

طبق قانون تمام فرآورده‌های خونی باید در مراکز درمانی پایش و بعد از اطمینان از سلامت‌ آن‌ها وارد چرخه‌ی مصرف شوند. با این حال به نظر می‌رسد به دلیل نبود امکانات و بودجه‌ی لازم این قانون در هندوستان به اجرا درنیامده است.

اگرچه محققان آمار اعلام شده را تنها بخشی از وضعیت موجود می‌دانند و معتقدند که جمعیت بالاتری این فرآورده‌های خونی را دریافت کرده‌اند و باید مبتلایان به اچ‌آی‌وی را دو تا سه برابر بیشتر در نظر گرفت. مدیر سازمان کنترل ایدز این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد:

آمار اعلام شده را باید در مقیاس برنامه‌ی جامع ما بررسی کنید. ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که انتقال ایدز از طریق سیستم بهداشتی کشور به صفر برسد و تمام بیمارستان‌ها باید آزمایش‌های لازم قبل از استفاده از خون را انجام دهند. به جای متهم کردن سیستم بهداشتی باید به این واقعیت توجه کرد که ویروس تا ۱۰ روز بعد از حضور در خون به صورت پنهان به تکثیر خود ادامه می‌دهد. در بعضی از مواقع فرد در دوره‌ی اولیه خون خود را اهدا می‌کند که باعث می‌شود تجهیزات ما آلودگی خون را تشخیص ندهند.

با این حال در کشور‌هایی مثل آمریکا، بریتانیا و استرالیا اهدا کنندگان را حتی قبل از فرآیند اهدای خون مورد کنترل قرار می‌دهند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنند. در ادامه نیز خون بارها و بارها از فیلترهای مختلف رد می‌شود تا از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آید. همچنین در کشور‌های پیشرفته از اهدای خون افرادی که ریسک بالایی برای ابتلا به بیماری ویروس HIV دارند جلوگیری به عمل می‌آید.

در هندوستان و در ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۸ تا ۱۰ درصد مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی از طریق فرآوردهای خونی آلوده بوده که این آمار در حال حاضر به زیر یک درصد رسیده است. همچنین سرعت انتقال ایدز در این کشور شیب کمتری را نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات