NET Core 1.0. منتشر شد

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
زبان‌ برنامه‌نویسی Net. مایکروسافت یکی از قدرتمندترین زبان‌های برای تولید اپلیکیشن‌های تحت وب است. حال به تازگی NET Core 1.0. منتشر شده که یک فریم‌ورک چند پلتفرمه جدید است. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بسیاری از توسعه‌دهندگان از زبان برنامه‌نویسی NET. به منظور ایجاد اپلیکیشن‌های تحت وب خود بهره می‌برند. Scott Hanselman می‌گوید وی به دلیل کار با این زبان برنامه‌نویسی بوده که به کار در مایکروسافت مشغول شده و اعلام کرده که وی و شرکت متبوعش تصمیم گرفته این زبان را تا آنجا که امکان دارد به صورت متن باز درآورده و یک جامعه بزرگ و متن باز NET. را در مایکروسافت ایجاد کنند.

به وب‌سایت http://dot.net  مراجعه کرده و سپس به صفحه دانلود بروید. این بخش واقعا یک مکان بسیار خوب برای شما است تا با استفاده از آن مستقیم کدهای #C را در مرورگر و بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزار و افزونه‌ای، تست و اجرا کنید. علاوه بر این آموزش‌های بسیار خوبی برای یادگیری تعاملی زبان برنامه نویسی #C و بر اساس همین ابزارهای تحت مرورگر در دسترس کاربران قرار دارد.

NET Core 1.0 بر روی ویندوز، مک و چندین توزیع محبوب لینوکس از جمله RedHat Enterprise Linux و ابونتو اجرا می‌شود. این پلتفرم از #C و VB و #F و نیز ساختارهای مدرنی چون جنریک‌ها، پرس‌وجوهای یکپارچه شده زبان (LINQ) و async و ... پشتیبانی می‌کند. Runtime، کتابخانه‌ها، کامپایلر، زبان‌ها و ابزارهای این پلفترم به صورت متن باز بوده و از طریق گیت‌هاب در دسترس هستند.

شروع کار با NET Core.

  • اگر شما از ویژوال استدیو ۲۰۱۵ استفاده می‌کنید (لازم به یادآوری است که Visual Studio Community رایگان است) باید ابتدا برزورسانی سوم VS2015 را دریافت کرده و سپس ابزارهای NET Core. را برای ویژوال استدیو نصب کنید.
  • اگر قصد استفاده از VS را ندارید، با استفاده از Visual Studio Code به صورت رایگان و نصب افزونه #C می‌توانید تجربه کاربری ویرایش کد بسیار خوبی را در NET Core SDK. برای ویندوز داشته باشید. البته اگر از مک، لینوکس یا سیستم‌عامل‌های دیگر استفاده می‌کنید به وب‌سایت http://dot.net مراجعه کرده و نسخه مخصوص سیستم‌عامل خود را دانلود کنید.
  • اگر می‌خواهید لیست کامل دانلود‌های در دسترس برای NET. و NET Core. را ببینید سری به این وب‌سایت بزنید.

NET Core. چیست؟

در ادامه جزئیاتی که در اینباره در وبلاگ NET. ارائه شده را مرور می‌کنیم. NET Core یک محصول جدید چندپلتفرمه از NET. است. ویژگی‌های مخصوص NET Core. به شرح زیر است:

  • چندپلفترمه: قابل اجرا بر روی ویندوز، مک او‌اس و لینوکس.
  • انعطاف: می‌تواند بخشی از اپلیکیشن شما باشد یا به صورت نصب شده در سمت کاربر یا بر روی دستگاه‌های گسترده مورد استفاده قرار گیرد
  • ابزارهای خط فرمان: تمام محصولات را می‌توان از طریق خط فرمان کنترل کرد.
  • تطبیق پذیری: NET Core. با فریم‌ورک NET. و زامارین (ٰXamarin) و مونو (Mono) از طریق یک کتابخانه استاندارد همخوانی دارد. مستندات این پلفترم تحت مجوز CC-BY است. علاوه بر این NET Core. یک پروژه از مجموعه NET. محسوب می‌شود.
  • متن‌باز: پلتفرم NET Core. متن‌باز بوده و از لایسنس‌های MIT و Apache 2 بهره می‌برد.این پلتفرم 
  • پشتیبانی شده از طرف مایکروسافت: NET Core. توسط مایکروسافت و از طریق بخش .NET Core Support پشتیبانی می‌شود.

NET Core. از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • یک .NET runtime که یک نوع سیستم را ارائه می‌دهد، assembly loading، جمع‌کننده اضافات، تبادل کننده داخلی اطلاعات و دیگر سرویس‌های پایه‌ای.
  • تعدادی از کتابخانه‌های فریم‌ورکی که انواعی از داده‌های اولیه را ارائه می‌دهد، ترکیب‌کننده اپلیکیشن‌ها، و ابزارهای دیگر.
  • تعدادی ابزار SDK و کامپایلر زبان که تجربه توسعه پایه‌ای را که در NET Core SDK. در دسترس است، فعال می‌کند.
  • اپلیکیشن میزان dotnet که به منظور اجرای اپلیکیشن‌های NET Core. مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اپ، runtime را انتخاب و میزبانی کرده و حریم شحصی و اجرای اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهد. علاوه بر این از اپ میزبان مشابهی به منظور اجرای ابزاری‌های SDK با روش مشابهی استفاده می‌شود.

نظر شما در مورد NET Core. چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات