موفقیت دو نمونه واکسن زیکا در آزمایش بر روی موش ها

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
محققین توانسته‌اند دو نمونه‌ی متفاوت از واکسن زیکا را توسعه دهند که در حال حاضر آزمایش‌های خود را بر روی موش‌ها با موفقیت طی کرده‌ است. در مرحله‌ی بعد باید منتظر شروع آزمایش‌های بالینی این دو نوع واکسن باشیم تا تاثیرگذاری آن‌ها بر روی انسان‌ها نیز تست شوند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

محققین دو نمونه واکسن برای مقابله با ویروس زیکا تولید کرده‌اند که مرحله‌ی آزمایش‌ حیوانی خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اند. در گام بعدی باید این واکسن‌ها بر روی نمونه‌های انسانی آزمایش شوند؛ با این حال پژوهشگران امیدوارند که حداقل یکی از این واکسن‌ها تمام مراحل آزمایش‌ها را با موفقیت تمام کند تا راه‌حلی برای توقف کامل ویروس زیکا پیدا شود.

نتایج مربوط به این واکسن‌ها در مقاله‌ای در مجله‌ی معتبر Nature به چاپ رسیده است. نویسنده‌ی مقاله می‌گوید:  

دو نمونه واکسنی که ساخته شده‌اند، هر دو واکنش خوبی را در برابر ویروس زیکا از خود نشان می‌دهند. بر اساس اطلاعات موجود، واکسن تولیدی ما اولین نمونه‌ در نوع خود به حساب می‌آید که مراحل تست آزمایشگاهی را با موفقیت طی کرده است.

این دو نوع واکسن از دو روش متفاوت ویروس زیکا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نوع اول ویروسی ضعیف شده از زیکا و نوع دوم چیدمانی خاص از دی‌ان‌ای را به بدن فرد منتقل می‌کند. با این حال هر دوی این ترکیبات موفق ظاهر شدند و توانستند تولید آنتی‌بادی موثر در جهت توقف گسترش پروتئین منبع تغذیه‌ی ویروس را در بدن موش افزایش دهند. این واکسن‌ها باعث شدند که موش‌ها در برابر گونه‌ی برزیلی و پورتوریکویی ویروس مقاوم شوند. باید اضافه کرد که واکسن‌های تولید شده مکانیزمی مشابه با دیگر واکسن‌های فلاوی ویروس‌ها دارند.

ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی با افزایش تعداد مبتلایان به زیکا، سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطراری برای مقابله با این ویروس اعلام کرد. کشور‌های آمریکای لاتین و به خصوص برزیل مقصد اصلی این ویروس بودند که توسط نیش پشه‌ی آلوده به فرد میزبان منتقل می‌شود. تنها در ماه‌های فوریه و آوریل امسال نزدیک به ۹۰ هزار برزیلی با علائمی مشابه با ویروس زیکا به ثبت رسیده‌اند. همچنین از آوریل سال ۲۰۱۵ تا به امروز در حدود ۱.۵ میلیون برزیلی گرفتار زیکا شده‌اند.

اگرچه علائم اولیه‌ی ویروس زیکا خفیف و مشابه با آنفولانزا هستند، اما عوارض این بیماری در آینده بسیار خطرناک به نظر می‌رسند. به عنوان مثال شواهد زیادی از رابطه‌ی مبتلایان به این ویروس و میکروسفالی در نوزادان وجود دارند. همچنین گیلن‌ باره و دیگر ناهنجاری‌های عصبی از جمله عوارض زیکا به شمار می‌روند.

تمامی این عوامل باعث شده‌اند تلاش‌ها برای یافتن واکسن ویروس زیکا افزایش پیدا کنند. دو نمونه از واکسن‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ شده‌اند تنها واکسن‌های تولید شده نیستند؛ در ماه گذشته‌ی میلای سازمان غذا و دارو ایالات متحده به یک واکسن تجربی برای آزمایش‌های بالینی مجوز داد. شرکت تولید‌کننده‌ی این واکسن ادعا می‌کند که واکسن GLS-5700  نتایج بسیاری خوبی را در آزمایش‌ بر روی موش‌ها از خود نشان داده است.

در ابتدا محققین باید نمونه‌های آزمایشگاهی خود را بر روی حیوانات تست و آن را برای انجام آزمایشات بیشتر بر روی انسان‌ها تزریق کنند. با این حال نویسنده‌ی مقاله اذعان می‌کند که:

اینکه چقدر در آزمایش‌ بر روی موش‌ها موفق بودیم مهم نیست، باید سریع‌تر به سمت آزمایش‌های بالینی حرکت کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات