افزایش ارزش فرمول یک در اثر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان برگزار کننده‌ی مسابقات فرمول یک، با توجه به خروج انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا و کاهش ارزش پوند در برابر دلار، افزایش ارزش و سود ۱۸۰ میلیون دلاری را تجربه کرده است. برای اطلاع از جزئیات این خبر، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برنی اکلستون، مدیر و سهامدار مسابقات فرمول یک، شاید در حال حاضر یکی از خوشحال‌ترین افراد روی زمین باشد. در اثر خروج انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا و کاهش بی‌سابقه‌ی ارزش پوند، فرمول یک و سهامداران آن ۱۸۰ میلیون دلار افزایش ارزش را تجربه کردند.

پس از همه‌پرسی و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، ارزش هر پوند انگلیس ۱۰ درصد کاهش یافت و برابر با ۱.۳۴ دلار شد. این موضوع بازار و بورس‌های جهانی را با نزول قابل توجهی مواجه کرد. اما شرکت‌های بریتانیایی که از دلار برای معاملات خود استفاده می‌کردند، اعم از فرمول یک، سود بزرگی را از این تغییر و تحول بردند.

با این که مقر اصلی فرمول یک در انگلستان است، اما این سازمان عمده تراکنش‌های مالی و پرداخت‌های خود را با دلار انجام می‌دهد. فرمول یک در سال ۲۰۱۴ حدود ۱.۸ میلیارد دلار درآمد داشته که ۱.۲ میلیارد دلار آن حاصل از فروش حق پخش مسابقات و دریافت مبالغ از میزبانان مسابقات بوده است. تبلیغات و دریافتی‌ها از اسپانسر‌ها نیز ۲۵۴ میلیون‌ دلار درآمد برای فرمول یک به همراه داشته است. ۳۰۰ میلیون دلار باقی مانده نیز از راه‌ها دیگر بدست آمده است. 

اما کاهش ارزش پوند در برابر دلار باعث شده است تا فرمول یک افزایش ارزش و در نتیجه سود ۱۸۰ میلیون دلاری را از این موضوع ببرد. با این که ارزش پوند طی چند روز گذشته افزایش اندکی را تجربه کرده است، قطعا واحد پول انگلستان به ارزش سابق خود باز نخواهد گشت.

برنی اکلستون که ظاهرا این موضوع را پیش‌بینی می‌کرد، پیش‌تر هنگامی که از وی در رابطه با نکات مثبت حضور انگلستان در اتحادیه‌ی اروپا سوال شد، پاسخ داد: «هیچ نکته‌ی مثبتی برای انگلستان در عضوی از اتحادیه‌ی اروپا بودن، وجود ندارد و این اتحادیه تا به این لحظه هیچ سودی برای ما نداشته است».

خروج انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا هم‌چنین می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌ی هشت تیم‌ فرمول یک شود که مقر اصلی آن‌ها در انگلستان قرار دارد، ولی عمدتا تراکنش‌های خود را با دلار انجام می‌دهند. این موضوع طرف دیگری نیز دارد. به عنوان مثال می‌توان به پیست سیلوراستون اشاره کرد که پیش‌تر ۲۵.۴ میلیون دلار به فرمول یک برای برگزاری گرندپری انگلیس پرداخت کرده بود. حال با توجه به کاهش ارزش پوند، مسئولان این پیست ضرر قابل توجهی را متحمل شده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات