جنرال موتورز از توربوشارژر دو مرحله ای جدید رونمایی کرد

دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جنرال موتورز موفق به ثبت نوع جدیدی از توربوشارژر شده است که دارای دو مرحله بوده و و می‌تواند از توربین فشار بالا و فشار پایین بصورت سری استفاده کند. برای اطلاع از جزئیات این اختراع جدید، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

توربوشارژرهای مدرن شاید یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود باشند اما قدرت و عملکرد بالا چیزی است که مهندسین همواره در حال تلاش برای بهبود و افزایش آن هستند. براساس اخبار منتشر شده از شرکت جنرال موتورز، متخصصین این شرکت در حال تلاش برای از بین بردن برخی جنبه‌های منفی توربوشارژرهای دو مرحله‌ای هستند.

این اختراع که در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۶ (۳۰ اردیبهشت ۹۵) به ثبت رسیده است، این امکان را به یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر می‌دهد که با کمک یک سیستم بای‌پس هوشمند، عملکرد ورودی‌های فشار بالا و فشار پایین خود را در حد قابل توجهی بهبود بخشد. براساس مدارک، در توربوشارژرهای دو مرحله‌ای معمول، عملکرد به این صورت است که در دورهای پایین و میانی هر دو توربین به صورت همزمان کار می‌کنند. در دور موتورهای بالا تنها توربین فشار پایین فعال است و توربین فشار بالا باید از مدار خارج شود اما در چیدمان و طراحی متداول، سیستم این توانایی را ندارد که بخش پر‌فشار را بصورت کامل از بخش کم فشار جدا کند و همین عدم توانایی در ایزوله کردن مناسب قسمت‌های توربوشارژر سبب می‌شود تا عملکرد پیشرانه در دورهای بالا افت کند.

توربوشارژر

توربوشارژر دو مرحله ای جدید جنرال موتورز طوری طراحی شده که بتواند این ایراد و نقص را از بین ببرد بنابراین در این سیستم توربوی فشار بالا با استفاده از مجرای فشار بالا به مانیفولد اگزوز متصل شده و توربوی فشار پایین نیز از طریق مجرای مخصوص فشار پایین با توربوی فشار بالا در ارتباط است که هر دو را به یک کانال متصل می‌کند. یک عملگر (Actuator) دریچه مانند نیز در مانیفولد اگزوز کار گذاشته شده است تا در مواقع لزوم مجرای پر فشار را بسته یا باز کند.

بسته به دور موتور و میزان باری که روی پیشرانه قرار دارد، واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) اقدام به کنترل این دریچه می‌کند. این دریچه از یک قطعه‌ی دوکی شکل متحرک که روی آن یک صفحه قرار دارد، تشکیل شده است که همانند یک فلانج روی قسمت‌های پرفشار و کم‌فشار قرار گرفته است و وظیفه‌ی آن جداسازی و ایزوله کردن یکی از دو توربین است. ایزوله کردن و جداسازی مناسب توربوها این امکان را برای سیال فراهم می‌کند تا با شرایط دینامیکی بهتری درون مجرا جریان یابد. چنین سیستمی می‌تواند سبب بهبود عملکرد و کاهش تاخیر توربوشارژر شود.

هنوز هیچ صحبتی از اینکه این تکنولوژی در کدامیک از محصولات جنرال موتور استفاده خواهد شد به میان نیامده است؛ اما به نظر می‌رسد که این تکنولوژی ابتدا در خودروهای رده بالای این شرکت استفاده شود و سپس در سایر محصولات نیز بکار رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات