اپلیکیشن Photos اپل توانایی تشخیص چه موضوعاتی را دارد؟

دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپلیکیشن Photos اپل که برای مشاهده و مرتب سازی تصاویر تولید شده است، پاییز امسال یک بروزرسانی مهم دریافت می‌کند که بر اساس آن قادر خواهد بود تصاویر کاربران را بر اساس افراد حاضر، مناطق و موضوعات و حتی حالت چهره‌ی آنها دسته‌بندی کند. این قابلیت یکی از ویژگی‌های پردازش تصویری است که اپل در حال توسعه‌ی جدی آنها است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپلیکیشن Photos اپل پاییز امسال یک بروزرسانی مهم دریافت می‌کند که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت‌های زیاد این شرکت در زمینه‌ی پردازش تصویری خواهد بود. پس از دریافت بروزرسانی، این اپلیکیشن قادر خواهد بود تا تصاویر را بر اساس افراد حاضر، موقعیت‌ها و حتی حالت چهره‌ی کاربران مرتب کند. اما این قابلیت که بر پایه‌ی هوش مصنوعی است، چگونه کار می‌کند؟

یک توسعه‌دهنده به نام کی یین (Kay Yin) با بررسی کدهای فریمورک اپل و نسخه‌ی بتای این اپلیکیشن، توانسته است نحوه‌ی کار این هوش مصنوعی را درک کند. با توجه به نتایج منتشر شده از تحقیق یین، این نکته روشن می‌شود که اپلیکیشن اپل به لیستی از موضوعات و حالت‌های چهره مجهز است که می‌تواند با استفاده از آنها، موضوعات موجود در تصاویر را تشخیص دهد. به طور مثال، این اپلیکیشن تنها می‌تواند بین ۷ حالت چهره که به صورت پیش‌فرض برایش تعریف شده، حالت چهره‌ی افراد را بیابد. حالت‌هایی مانند خندان، مشکوک، متعجب، معمولی و غیره.

این اپلیکیشن می‌تواند برای مرتب‌سازی عکس‌های کاربران، بین ۴۴۳۲ موضوع مختلف، جستجو کند. بدین ترتیب اگر کاربر نیاز داشته باشد تا موضوعی خاص را که در این لیست وجود ندارد بین عکس‌ها جستجو کند، Photos قادر به انجام این جستجو نخواهد بود. اما دلیل استفاده از این لیست این است که اپل قصد دارد ابتدا اپلیکیشن و هوش مصنوعی خود را با این موضوعات پرورش دهد و سپس آن را برای اجرا روی گوشی‌های کاربران آماده کند.

در مقابل، هوش مصنوعی اپلیکیشن تصاویر گوگل برای تشخیص موضوعات عکس‌های کاربران، تمامی آلبوم‌های آنها را جستجو می‌کند تا موضوعات و حالت‌های جدید را بیاموزد. اما اپل قصد ندارد برای تربیت هوش مصنوعی خود چنین اقدامی انجام دهد. آنها پیش از این نیز اعلام کرده بودند که اپلیکیشن آنها هیچ اطلاعاتی را از کاربران ذخیره نخواهد کرد.

Craig Federighi معاون بخش نرم‌افزار اپل اخیرا در مصاحبه‌ای در مورد این روش یادگیری گفته است: "موضوع اصلی این است که هوش مصنوعی برای یادگیری نیاز به نمونه دارد و باید ابتدا تصاویر مختلفی را مشاهده کند تا بتواند تفاوت موضوعات را متوجه شود. اما برای یاد دادن موضوعی مانند کوهستان، نیازی نیست تا تصاویر شخصی کاربران را جستجو کنیم."

لیست کاملی از موضوعاتی که اپلیکیشن Photos در حال حاضر قادر به جستجو در آنها است، در منبع خبر منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات