نقش گوشی های هوشمند در درمان ویروس زیکا

دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اوایل سال جاری میلادی سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع سریع و گسترده‌ی ویروس زیکا وضعیت اضطراری اعلام کرد. متاسفانه تا به امروز درمانی قطعی برای این ویروس پیدا نشده است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. در همین راستا گروهی از محققان سعی دارند با استفاده از قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند، راهی مطمئن برای درمان این بیماری پیدا کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امروزه گوشی‌های موبایل نقش موثری در زندگی ما بازی می‌کنند؛ دیگر تنها کارایی این دستگاه‌ها محدود به تماس صوتی و نوشتاری نمی‌شود و می‌توان با استفاده از دنیای اپلیکیشن‌ها بیشتر نیاز‌ها را برآورده کرد. از طرفی دیگر هر روزه این محصولات با قدرت‌های پردازشی‌بالاتر بروزرسانی می‌شوند که فرصتی مناسب برای پژوهشگران فراهم کرده است.

زیکا به دلیل شیوع بالا به خصوص در کشور‌های آمریکای لاتین از جمله موضوعات مهم در دنیای پزشکی به شمار می‌رود. پروژه‌ی تحقیقاتی OpenZika که توسط World Community Grid شروع شده، هدف خود را استفاده از قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند برای رسیدن به یک راه‌حل نهایی قرار داده است. شبکه‌ی جامعه‌ی جهانی یا WCG که به وسیله‌ی IBM تاسیس شده به دنبال استفاده از ظرفیت پردازشی خالی رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌گردد تا با تشکیل یک شبکه‌ی عظیم از پردازشگر‌ها به ابررایانه‌ای با قدرت محاسباتی بالا برسد. این شبکه تا به حال در انجام پروژه‌های زیادی چون مالاریا، ابولا یا تحلیل ژن انسان نقش مهمی بازی کرده است.

ویروس زیکا اگر چه برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ مشاهده شد ولی به دلیل علائم محدود، تحقیقات زیادی روی آن صورت نگرفته است. با این حال در پی شیوع این ویروس در کشور‌های آمریکای لاتین و افزایش نگرانی‌ها از ارتباط ویروس زیکا با ناهنجاری میکروسفالی در نوزادان، بیماری گیلن باره و دیگر ناهنجاری عصبی حساسیت‌ها روی این ویروس نیز افزایش پیدا کرد. در همین راستا نیز تحقیقات زیادی برای پیدا کردن واکسنی موثر برای مقابله با زیکا انجام گرفته؛ در چند هفته‌ی گذشته خبری منتشر شد که برای اولین بار یک نمونه از این واکسن‌ها روی انسان آزمایش خواهد شد.

هدف پروژه‌ی OpenZika پیدا کردن پروتئینی است که زیکا به کمک آن به حیات خود در بدن فرد میزبان ادامه می‌دهد. محققان امید دارند با استفاده از اطلاعاتی که در مورد بیماری‌های مشابهی چون تب دنگی یا تب زرد دارند به این پروتئین دسترسی پیدا کنند. با این حال برای رسیدن به یک داروی موثر درمان زیکا باید ترکیب‌های مختلف شیمیایی برای مقابله با این پروتئین‌ها امتحان شوند؛ یافتن بهترین ترکیب ممکن با استفاده از قدرت پردازشی گوشی‌های موبایل و با همکاری WCG انجام می‌گیرد.

داوطلبان می‌توانند با دانلود و نصب اپلیکیشن مخصوص این پروژه، ظرفیت پردازشی گوشی خود را با پژوهشگران برای انجام محاسبات تقسیم کنند. در حال حاضر نزدیک به ۲.۴ میلیارد گوشی هوشمند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دارند و هر ساله به تعداد این گوشی‌ها افزوده خواهد شد. در بعضی از کشور‌ها نیز تعداد گوشی‌های هوشمند از تعداد شهروندان آن کشور بیشتر به نظر می‌رسد. خوشبختانه تا به حال نمونه‌ای از درز اطلاعات کاربران یا دیگر مشکلات امنیتی به وسیله‌ی این برنامه مشاهده نشده است.

این روش به طور قطع محاسبات را در جریان پژوهش‌ها تسهیل و سرعت می‌بخشد. بدین وسیله می‌توان میلیون‌ها ترکیب موجود برای مقابله با ویروس زیکا را در شرایط آزمایشگاهی تست و بهینه‌ترین ترکیب را انتخاب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات