شروع آزمایش بزرگراه الکتریکی برای تردد کامیون ها در کشور سوئد

دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در هفته‌ی سپری شده، کشور سوئد اولین بزرگراه الکتریکی را در جاده‌های عمومی این کشور افتتاح کرد. این کشور در دو سال آینده، به آزمایش سامانه‌ی خطوط الکتریکی شرکت زیمنس به طول ۲ کیلومتر در بزرگراهی در شمال شهر استکهلم، می‌پردازد. برای اطلاع از جزییات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بیش از یک‌سوم دی‌اکسید کربن کشورهای اسکاندیناوی ناشی از سامانه‌ی حمل‌ونقل و تقریباً نیمی از این مقدار، حاصل حمل‌ونقل باری است؛ بنابراین این کشور قصد راه‌اندازی خطوط ترانزیت مستقل از سوخت‌های فسیلی را تا سال ۲۰۳۰ دارد.

در این آزمایش که به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی راهبردی جهت حفاظت از اقلیم منطقه انجام می‌شود، از دو کامیون هیبریدی دیزلی که قابلیت سازگاری با خطوط الکتریکی را دارد، استفاده خواهد شد. این کامیون‌های هیبریدی، دارای موتورهای احتراقی سنتی هستند اما قابلیت کارکرد با انرژی الکتریکی را نیز دارند. برای اتصال به خطوط الکتریکی بزرگراه‌ها، حسگری در بالای کامیون تعبیه شده است که وجود یا عدم وجود خطوط اتصال را بررسی می‌کند و در صورت وجود، رابطی با نام پانتوگراف به‌صورت خودکار یا دستی از کامیون خارج شده و پس از اتصال به این خطوط، سامانه‌ی کامیون به حالت موتور الکتریکی تعویض می‌شود و می‌تواند به شارژ باتری‌ها در حین حرکت بپردازد. در هنگام تعویض خط کامیون یا رسیدن به انتهای خطوط الکتریکی بزرگراهی، این پانتوگراف بسته خواهد شد.

لینک دانلود

اندرز برنستون، کارشناس ارشد راهبردی اداره‌ی حمل‌ونقل سوئد می‌گوید: "تاکنون بزرگ‌ترین بخش حمل‌ونقل کالا در سوئد در جاده‌ها انجام می‌شود و بخش محدودی از این کالاها قابلیت حمل با دیگر انواع وسایل نقلیه را دارد. به این دلیل است که باید وابستگی کامیون‌ها را به سوخت‌های فسیلی قطع کرده تا در آینده بتوان از آن‌ها استفاده‌ی بهینه کرد. این جاده‌های الکتریکی این مهم را فراهم می‌کنند و مکمل خیلی خوبی برای سامانه‌ی حمل‌ونقل به شمار می‌روند."

electric highway 1

رونالد ادل، مهندس ارشد بخش حمل‌ونقل شرکت زیمنس می‌گوید: با این طرح، نه‌تنها مصرف انرژی به نصف کاهش می‌یابد بلکه از آلودگی هوا نیز کاسته می‌شود.

علاوه بر این طرح، شرکت زیمنس به همراه شرکت ولوو به توسعه‌ی پروژه‌ی بزرگراه الکتریکی در کالیفرنیای آمریکا می‌پردازد و آن را در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری خواهند رساند. این شرکت‌ها به دنبال چگونگی برقراری ارتباط کامیون‌های مختلف با ابر سازه‌های تشکیل‌دهنده‌ی بزرگراه‌های الکتریکی در حومه‌ی لس‌آنجلس و لانگ بیچ هستند.

هم‌زمان در همین کشور، سازمان حمل‌ونقل ایالت میزوری نیز با شرکت توسعه‌ی جاده‌های خورشیدی همکاری می‌کند تا پنل‌های خورشیدی را در بزرگراه ۶۶ در ورودی شهر کانوی این ایالت نصب کنند. این سامانه‌ی سنگ‌فرش‌گونه کاری بیش از جمع‌آوری نور خورشید را انجام می‌دهد: برف و یخ را آب می‌کند، LED های مربوط به خطوط جاده و علائم ترافیکی را شارژ می‌کند، آب‌های گل‌آلود را ذخیره و تصفیه می‌کند و به تأمین برق خانه‌ها و کابل‌های داده‌ای می‌پردازد. درنهایت، وسایل حمل‌ونقل الکتریکی توانایی شارژ توسط انرژی خورشیدی را در هنگام پارک و رانندگی به دست خواهند آورد. تاکنون این جاده‌های مجهز به پنل‌های خورشیدی سه جایزه‌ی تحقیقاتی را از سازمان حمل‌ونقل آمریکا از آن خود کردند و اخیراً این جوایز، با یاری کمپین سرمایه‌گذاری ایندیگوگو از سقف ۲ میلیون دلار عبور کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات