بررسی عمر باتری گوشی های هوشمند در چند سال اخیر

پنج‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
عمر باتری گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین عوامل در خرید این نوع محصولات در بین کاربران است. در این مطلب قصد داریم به بررسی عمر باتری گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر بپردازیم. در ادامه مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانند در نور روز، عکس‌های خیره‌کننده‌ای را ثبت کنند و حتی برخی از این محصولات در شب هم می‌توانند تصاویر با کیفیتی را بگیرند. گوشی‌های هوشمند می‌توانند جایگزینی برای چندین گجت هوشمند از جمله اسپیکر‌ها و ستاپ باکس‌های هوشمند تا لوازم خانه هوشمند باشد. صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند نیز معمولا پر از پیسکل است که باعث می‌شود تصاویر در این نمایشگر‌ها بسیار شفاف و شارپ دیده شوند. و اما منبع انرژی لازم برای چنین وظایفی چیست؟ یک موبایل‌هوشمند پرچمدار در این روزها از لحاظ انرژی می‌تواند چیزی در حدود لپ‌تاپ‌های قدیمی شما را در یک حجم بسیار کوچک در اختیار کاربر قرار دهند.

و هنوز اما، عمر باتری‌ها کم است. عمر باتری این محصولات به یک عامل بسیار مهم در خرید کاربران مبدل شده، چراکه عمده خریداران به این موضوع توجه دارند که احتمالا سخت‌افزارهای قدیمی در نواحی دیگر جهان نیز چیزی بیش از عملکرد قابل قبول را به مشتریان عرضه می‌کنند. در این شرایط میزان عمر باتری دستگاه می‌تواند به عنوان یک عامل کاملا تاثیرگذار در هنگام خرید گوشی‌های هوشمند تبدیل شود و حتی برگ برنده‌ای در رقابت با رقبا باشد.

داه‌های تاریخی در مورد عمر باتری

هنگامی که وب‌سایت فون‌آرنا برای اولین بار تست عمر باتری اختصاصی خود را در سال ۲۰۱۲ انجام داد، تیم این وب‌سایت بر ارائه راه‌حلی تمرکز داشتند که هم بتوان آن را در تمام پلتفرم‌ها به یک شکل اجرا کرد و هم بتواند عمر واقعی مصرف باتری‌ها را تعیین کند. بنابراین در این تست‌ها شدت روشنایی نمایشگر دستگاه ۲۰۰ نیت تنظیم شده و به نحوی طراحی شده که بتواند مصرف متوسط یک شخص را به خوبی بر روی دستگاه تست کند. اما آیا این تست کار می‌کند؟ پاسخ این سوال بله است و در پاسخ به اینکه این روش واقعا عالی است؟ باید گفت مشخصا خیر.

در هر صورت بد نیست بدانید که یک تست عمر باتری به تنهایی نمی‌تواند نتیجه‌ای کاملا دقیق را به شما نشان دهد. بهتر است در این مورد کمی ساده بیاندیشیم. مطمئنا متغیرهای زیادی وجود دارد که می‌توانند بر نتیجه تست تاثیر بگذارند و نیز فعالیت‌های مختلفی وجود دارد که هر فرد ممکن است با دستگاه خود انجام دهد. جدا از اینکه همیشه می‌توان هدف را در این نوع تست‌ها نقض کرد، اما بیشتر این نوع تست‌ها که شما می‌توانید از طریق اینترنت به نتایج‌ آن‌ها دست یابید، معتبر هستند. حال وب سایت فون‌آرنا اعلام کرده که پس از چندین سال استفاده از روش‌شناسی، این وب‌سایت اعلام کرده که حال بر این باور است که تست آن‌ها بسیار معتبر بوده و می‌توان عمر باتری گوشی‌های هوشمند را به خوبی پیش‌بینی کند. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که از بانک اطلاعاتی این وب‌سایت به منظور دیدن و تشخیص روند و نتیجه‌گیری نهایی استفاده شود.

عمر باتری

اینکه چه شرکتی گوشی‌هوشمند شما را ساخته یک موضوع مهم است. در واقع سازنده محصول به عنوان اولین کلید مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه یک دید کلی در مورد چگونگی طرح ریزی داده‌ها داشته باشید، هر سال به دو نیم تقسیم شده و تمام پرچمداران متناظر از

کمپانی‌های مختلف با یکدیگر در نظر گرفته شده‌اند. مثلا برای اپل از آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ اس پلاس استفاده شده است.

همانطور که در چارت‌های درج شده در این مطلب می‌توانید ببینید، سازندگانی مانند سامسونگ و سونی در این تاریخچه عمر باتری بهتری را نسبت به دیگران در محصولات خود ارائه داده‌اند. با توجه به بازه زمانی ۶ ماهه در نظر گرفته شده پس می‌توان یک شمای خوب از محصولات ارائه شده نظیر به نظیر ترسیم کرد. یک شروع خیلی بد از نیمه اولیه سال ۲۰۱۳ انجام شد و تا پایان ۲۰۱۴ یک روند افزایش داشت و در محصولی مثل Xperia Z3 به بهترین حالت ممکن رسید. سپس اکسپریا زد ۳ پلاس و اکسپریا زد ۵ داشتند در این زمینه سقوط کرده و مجددا با اکسپریا X شاهد افزایش توجه سونی در ارائه عمر باتری بالا بودیم. با تمام این تفاسیر، سونی در دو سال و نیم گذشته توانسته بر رقیب کره‌ای خود پیشی بگیرد.

باتری

شاهد مهمترین نکته در هر صورت این باشد که هم اکنون صنعت از نظر عمر باتری محصولات امروزی پیشرفت داشته است. اما احتمالا هنوز پیشرفت در زمینه باتری‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند شما را امیدوار کند.

باتری

جدا از عمر باتری‌ها، مدت زمان لازم برای شارژ آن‌ها مشخصا کاهش داشته است.

بله آنچه گفت شده درست است و در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۴ یعنی هنگامی که عمر باتری‌ها بسیار کم بود، در آن زمان برای شارژ کامل دستگاه از صفر تا ۱۰۰ درصد نیاز به زمان زیادی هم داشتند. به عنوان مثال در اوایل سال ۲۰۱۴ بر اساس داده‌های تست‌های فون‌آرنا، متوسط زمان مورد نیاز برای پرچمداران آن زمان برای شارژ کامل ۱۶۵ دقیقه اعلام شده بود و این در حالی است که در نیمه اول سال ۲۰۱۶ این مدت به طور متوسط در پرچمداران کنونی به ۱۰۰ دقیقه کاهش یافته است.

این موضوع یک نکته بسیار خوب است و در واقع می‌توان نوعی پاسخ برای حل مشکلات مربوط به عمر باتری محصولات از جانب تولیدکنندگان آن‌ها باشد. در کل اگر شما می‌توانید ۵۰ درصد یا بیشتر از ظرفیت باتری دستگاه‌ خود را در ۱۵ دقیقه شارژ کنید، سپس نگرانی زیادی بابت استفاده طولانی مدت نخواهید داشت. 

battery

اپ در این بخش در حال سقوطی آرام است

در واقع هنگامی که صحبت از مدت زمان لازم برای شارژ دستگاه در میان باشد، تولیدکننده آیفون ممکن است بخواهد در مورد تکنولوژی شارژ دستگاه‌های خود مجددا کمی فکر کند. بر اساس سوابق، آیفون به دلیل اینکه همیشه باتری‌هایی با ظرفیت کمتر نسبت به رقبایش را بکار گرفته از نظر مدت زمان مورد نیاز برای شارژ نیز عملکرد خوبی داشته است، اما حالا شرایط به نحوی تغییر کرده که حتی محصولات سونی نیز در این زمینه بهتر از پرچمداران کوپرتینویی‌ها عمل می‌کنند. به عنوان مثال در مقایسه با جی ۵ ال‌جی گوشی‌هوشمند آیفون ۶ اس تقریبا دو برابر آهسته‌تر شارژ می‌شود.

نتیجه گیری نهایی

نرم‌افزار، اندازه باتری، پردازنده، و نوع نمایشگر همگی از جمله مواردی هستند که به نظر می‌رسد در میزان عمر باتری محصول تاثیرگذار باشند. اگر شما به طور عمیق‌تری هم به این موضوع بنگرید باز هم داده‌هایی را به دست می‌آورید که عوامل مهم موثر در مصرف باتری را مانند آنچه گفته شد به شما اعلام خواهد کرد. آیفون ۶ اس یک مثال بسیار خود در این زمینه است. این محصول با iOS 9 به نظر یک گام بلند را برداشته است. در مورد سونی اما، استفاده از پردازنده‌ اسنپدراگون ۸۱۰ ساخت کوالکام در پرچمداران این شرکت برای دو نسل انجام شد. 

در هرحال اما در شرایطی که برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در حال بهبود و ارتقای عمر باتری محصولات خود هستند، اما در این صنعت به طور کل عمر باتری متوسط محصولات نا امیدکننده است. عمر باتری محصولات، همچنان به مانند گردویی است که نمی‌توان آن را شکست و برای ارائه عمر باتری مورد نظر کاربران کنونی گوشی‌های هوشمند، سازندگان این محصولات باید بیشتر تلاش کنند تا مشکلات را رفع کرده و بتوانند در گوشی‌های هوشمند به زودی باتری‌هایی با عمرطولانی را قرار دهند 

شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ آیا عمر باتری محصولات به این زودی‌ها افزایش خواهد یافت؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات