مرکز تبادل ترافیک شیراز با CDN و رایانش ابری آغاز به کار کرد

چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلام اینکه مراکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی (NIX) تبریز و مشهد تا پایان ماه رمضان به بهره‌برداری می‌رسند، از آغاز به کار مرکز تبادل ترافیک (NIX) شیراز به همراه CDN و رایانش ابری اطلاع داد. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از راه‌اندازی مرکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی (NIX) در شیراز به همراه رایانش ابری و CDN (شبکه‌ی تحویل محتوا) خبر داد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: «بر اساس برنامه، باید چهار مرکز تبادل ترافیک داده‌‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات در کشور ایجاد شود. پس از بهره‌برداری اولین مرکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی(NIX) همزمان با روز جهانی ارتباطات در تهران، مرکز دوم در شیراز و با حضور ۱۴ سرویس دهنده‌ی خدمات دسترسی و تولیدکننده‌ی محتوا فعالیت خود را آغاز کرد.»

آذری جهرمی ادامه داد: «دو کرکز دیگر هم مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان ماه مبارک رمضان در شهرهای تبریز و مشهد به بهره‌برداری می‌رسند.»

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد راه‌اندازی امکانات و فناوری‌های نوین برای اولین بار در مرکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی شیراز گفت: «استفاده از فناوری CDN (شبکه‌ی تحویل محتوا) در شبکه‌ی ملی اطلاعات با بهره‌برداری از NIX شیراز الزام آور بود و برای اولین بار خدمات رایانش ابری و CDN (شبکه‌ی تحویل محتوا) در این مرکز توسط بخش خصوصی در قالب شبکه‌ی ملی اطلاعات به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.»

جهرمی توضیح داد: «در حال حاضر مرکز داده‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت با ظرفیت ۶۰ رک و مرکز داده‌ی سازمان فناوری اطلاعات با ظرفیت ۱۶ رک به مرکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی شیراز متصل و آمادگی سرویس‌دهی به متقاضیان را دارند. به طبع راه اندازی صنعت مرکز داده در شیراز از این پس به صرفه‌ خواهد بود و باید منتظر اقدامات بخش خصوصی در این حوزه باشیم.»

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد  کیفیت، قیمت سرویس و زمان شروع بهره‌برداری از شبکه‌ی ملی اطلاعات اعلام کرد: «وزیر ارتباطات با توجه به قولی که برای بهره‌برداری از شبکه‌ی ملی اطلاعات در شهریورماه داده‌ بود، شخصا مدیریت پروژه‌ی ملی شبکه‌ی ملی اطلاعات را بر عده گرفته است. وزیر ارتباطات هفته‌ای دو جلسه‌ی ثابت برای پیگیری این پروژه‌ی مهم ملی با تمام دست‌اندرکاران برگزار می‌کند که امیدواریم در تاریخ مورد نظر این شبکه‌ را بهره‌برداری کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات اضافه‌کرد: «در خصوص قیمت نیز مدل تعرفه‌ای بنا بر مدل اقتصادی شبکه‌ی ملی اطلاعات اصلاح شده و به گونه‌ای خواهد شد که قیمت سرویس‌های داخلی یک سوم سرویس اینترنت بین‌الملل محاسبه شود. کیفیت نیز یک امر مهم است که کارگروهی با مدیریت سازمان فناوری اطلاعات و عضویت کلیه اپراتورها و شرکت‌ زیرساخت تشکیل شده تا کیفیت شبکه‌ی ملی اطلاعات را مرتبا پایش و بهبود بخشند.»

راه اندازی فناوری CDN (شبکه‌ی تحویل محتوا) می‌تواند زمینه ساز توسعه‌ی مرکز داده‌ (data center) در کشور شود و زمینه‌ی حضور سایت‌ها و سرویس دهنده‌های خارجی به کشور را فراهم خواهد کرد. بدین ترتیب با راه انداز مراکز تبادل داده‌ی داخلی در تهران، شیراز، تبریز و مشهد، ضمن بالا رفتن کیفیت با سرورهای داخلی باید منتظر مذاکره‌ شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات اینترنت و ارتباطات ثابت (FCP) با سرویس‌دهندگان و سایت‌های اینترنتی برای انتقال سرورهای محلی‌شان به ایران باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات