نسل بعدی تویوتا پریوس با سقف خورشیدی عرضه می شود

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با نصب پنل­‌های خورشیدی روی سقف نسل بعدی تویوتا پریوس جهت شارژ باتری­‌های آن، این خودرو پاک‌ و سبزتر از گذشته محسوب خواهد شد. برای بررسی این خودرو و نسخه‌های مختلف آن با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استفاده از انرژی خورشیدی، باعث افزایش شاخص پاکی یکی از سبزترین وسایل نقلیه یعنی تویوتا پریوس شده است. این سلول‌ها قابلیت شارژ باتری را حتی در هنگام پارک خودرو دارد و باعث بهبود ده‌درصدی مصرف سوخت با افزایش مدت‌زمان رانندگی در حالت برقی می‌شود.

با ابراز تأسف برای طرفداران محصولات سبز و پاک در آمریکا و آسیای میانه، تاکنون این فناوری فقط برای نسخه‌های ژاپن و کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است، اما کوجی تویوشیما، مهندس ارشد نمونه‌ی تمام الکتریک و هیبریدی پریوس در خصوص نسل جدید این خودرو گفت:‌

تویوتا قصد دارد پنل­‌های دیگری برای استفاده در نسخه‌های آمریکایی ارائه کند؛ چرا که صفحه‌های خورشیدی نصب‌شده بر شیشه­‌ی تقویت‌شده در نسخه­‌ی ژاپنی، نتوانسته از استاندارد سخت‌گیرانه‌تر آمریکا در آزمون تصادف غلطش سربلند بیرون بیاید. تویوتا هنوز نتوانسته به فناوری‌ مناسبی دست یابد که بتواند به نحوی سلول‌های خورشیدی فوتوولتاییک را در رزین بخواباند که خرد شدن سقف در هنگام چپ کردن و غلطش خودرو، خطر جدی ایجاد نکند.

اما تویوتا در حال کار بر روی این فناوری است تا بتواند پنل­‌های خورشیدی را در نسخه­‌ی آمریکایی هم‌زمان با کشورهای دیگر ارائه کند.

تویوشیما در مراسم معرفی این خودرو در ژاپن گفت:

سعی ما بر ارائه­‌ی زودتر این مدل در بازار آمریکا است زیرا این نوع از شارژ‌ شدن توسط صفحات خورشیدی می‌تواند در ایالاتی با تابش خورشید بیشتری، مانند کالیفرنیا و آریزونا کارآمد و به‌صرفه باشد.

این‌که آیا این پنل­‌های خورشیدی به‌صورت استاندارد در خودرو نصب است یا به‌صورت آپشن ارائه می‌­شوند، هنوز توسط تویوتا اعلام‌ نشده است. این پنل­‌های خورشیدی، جدای از شارژ مجدد باتری‌ها، در هنگام توقف خودرو انرژی الکتریکی سایر اجزا مانند چراغ‌ها، شیشه­‌های برقی و سیستم تهویه را تأمین می­‌کنند. این پنل‌ها باعث افزایش بازده خودرو تا ده درصد می‌شود و در بلندمدت کاربردهای گسترده‌­تری پیدا خواهند کرد.

با کاهش قیمت این تکنولوژی در تویوتا، تویوشیما اظهار امیدواری کرد که این شرکت بتواند فناوری انرژی خورشیدی را به دیگر هیبریدی‌های خطوط تولید معرفی کند.

مطابق مقاله‌ای با عنوان "گزارشی از توسعه‌های محرمانه‌ی سال ۲۰۰۹" در روزنامه­‌ی Nikkei، چندین سال است که خودروسازان به توسعه­‌ی فناوری سقف خورشیدی مشغول‌ هستند. در سال ۲۰۰۸، جنرال موتورز طرح خودروی هیبریدی مفهومی با نام Saab ۹-X را با سقف پنل­‌های خورشیدی در نمایشگاه خودروی جنوا معرفی کرد اما هیچ‌گاه به بازار عرضه نشد. حال تویوتا در این زمینه پیش‌قدم شده و به زودی پریوس مجهز به پنل‌های خورشیدی به بازار عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات