انویدیا تراشه تسلا P100‌ را با پشتیبانی از درگاه PCI Express برای استفاده در سرورها معرفی کرد

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
امروزه شماری از قوی‌ترین رایانه‌های جهان از پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا در کاربردهایی نظیر بینایی ماشین، یادگیری عمیق و محاسبات علمی استفاده می‌کنند، حال آنکه پردازنده‌ی گرافیکی جدید انویدیا یا همان تسلا پی ۱۰۰، این بار با قابلیت اتصال از طریق اسلات PCI-Express راهی بازار شده تا سرعت انجام چنین عملیاتی در سوپرکامپیوترها بیش از پیش افزایش پیدا کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در صورتی که نگاهی به شماری از بهترین رایانه‌های جهان داشته باشیم، حتما نمونه‌هایی از پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا را روی این رایانه‌ها مشاهده خواهیم کرد. از جمله‌ی کاربردهای این رایانه‌ها که پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا را نیز به همراه دارند، باید به بینایی ماشین، یادگیری عمیق و محاسبات علمی اشاره کرد که نسل جدید ارائه شده نیز باعث تقویت بیش از پیش رایانه‌های مورد استفاده در این حوزه‌ها خواهد شد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که انویدیا بیش از این نیز همین پردازنده‌ی گرافیکی را در ماه آوریل طی کنفرانس خود با قابلیت اتصال از طریق NVLink انویدیا رونمایی کرده بود، اما نسخه‌ی جدید رونمایی شده از درگاه PCI-Express پشتیبانی می‌کند که همین موضوع باعث تسریع عملکرد رایانه‌ها در کاربردهایی نظیر پیش‌بینی‌های اقتصادی و آماری و مدل‌سازی وضعیت هوا می‌شود.

پردازنده‌‌ی گرافیکی جدید تسلا پی ۱۰۰ علاوه بر سرورها در کاربردهای دیگری نظیر خودروهای هوشمند، ربات‌ها و پهپادها نیز کاربرد  گسترده‌ای خواهند داشت. با استفاده از پردازنده‌‌های گرافیکی جدید انویدیا کاربردهایی نظیر شناسایی تصاویر مبتنی بر سرویس‌های ابری در مراکز داده به همراه شناسایی زبان طبیعی بسیار توسعه خواهند یافت.

سیستمی مبتنی بر تراشه‌های تسلا پی ۱۰۰ انویدیا DGX-1 را می‌توان با پرداخت ۱۲۹,۰۰۰ دلار خریداری کرد که از وجود هشت هسته‌ی پردازشی تسلا پی ۱۰۰ بهره می‌برد.

انویدیا اعلام کرده که کمپانی‌هایی نظیر دل، کرِی و اچ‌پی اینترپرایز که سرورهایی را با استفاده از پردازنده‌های جدید انویدیا توسعه می‌دهند، سفارش‌های فروش را سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی دریافت خواهند کرد.

درگاه ارتباطی PCI-Express‌ این روزها در تمام مادربوردهای مورد استفاده در رایانه‌های معمول نیز یافت می‌شود، حال آنکه رابط ارتباطی NVLink  که پنج برابر سریع‌تر از PCIe‌ است، از نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی در سرورهای IBM Power به کار گرفته خواهد شد.

تسلا پی ۱۰۰ با درگاه PCIe در حالت ۶۴ بیتی ۴.۷ ترافلاپس اطلاعات را پردازش می‌کند، در حالی که NVLink انویدیا قادر است ۵.۳ ترافلاپس اطلاعات را پردازش کند.

عملکرد پردازشی این تراشه در حالت ۳۲ بیتی بیش از ۹.۳ ترافلاپس است، در ای حالت قدرت پردازشی با NVLink بیش از ۱۰.۷ ترافلاپس است. نرخ انتقال اطلاعات با حافظه‌ی رم اختصاص یافته ۷۲۰ گیگابایت در ثانیه با ظرفیت ۱۶ گیگابایتی است. نرخ انتقال اطلاعات در نسخه‌ی PCIe تا ۵۴۰ گیگابیت در ثانیه کاهش یافته و ظرفیت حافظه‌ی داخلی پشتیبانی شده نیز به ۱۲ گیگابایت می‌رسد.

تسلا پی ۱۰۰ تراشه‌ای است که مبتنی بر معماری پاسکال توسعه یافته است. تسلا پی ۱۰۰ از فریمورک برنامه‌نویسی موازی CUDA پشتیبانی می‌کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات