آیا درختان شب هنگام به خواب فرو می روند؟

جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آیا درختان نیز پس از یک روز پرکار که طی آن به فتوسنتز پرداخته‌اند، شب هنگام به خواب می‌روند؟ البته این موضوع بستگی به تعریفی دارد که از خواب داریم. محققان پس از انجام مطالعاتی به این موضوع اشاره کرده‌‌اند که شاخه‌های درختان نیز شب هنگام در حالت استراحت قرار می‌گیرند که می‌توان آن را نشانه‌ای از به خواب رفتن خواند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شده باشد که آیا درختان شب هنگام به خواب می‌روند یا خیر؟ محققان برای آگاهی از این موضوع تحقیقاتی را ترتیب داده و وضعیت چندین درخت را مورد مطالعه قرار داده‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده شاخه‌های درخت پس از غروب خورشید به حالت استراحت می‌روند که می‌توان این موضوع را نشانه‌ای دال بر به خواب رفتن درختان خواند.

در تنها تحقیق انجام شده برای تشخیص اینکه آیا درختان نیز استراحت می‌کنند یا خیر، دانشمندان حرکات شاخ و برگ دو درخت توس نقره‌ای را که یکی از فنلاند و دیگری در اتریش واقع شده، مورد مطالعه قرار داده‌اند. این دو درخت شب هنگام و زمانی با استفاده از لیزر تحت نظر گرفته شده‌اند که هوا کاملا خشک بوده و بادی نیز در حال وزش نبوده است. این آزمایش در ماه سپتامبر انجام شده است تا عوامل بیرونی کمترین تاثیر ممکن را در وضعیت ظاهری درخت داشته باشند. محققان زمانی را انتخاب کرده‌اند که طول شب و روز در یک شبانه روز تعداد ساعات برابری دارند.

در این روش از اسکنرهای لیزری با تاباندن اشعه‌های مادون قرمز در بازه‌های زمانی کسری از ثانیه استفاده شده و به بررسی حرکات شاخه‌ها پرداخته است. با استفاده از این روش دانشمندان موفق شده‌اند تا در طول چند دقیقه اسکنی کامل از یک درخت را به دست بیاورند.

براساس یافته‌های دانشمندان شاخه‌های درختان توس نقره‌ای شب هنگام با پایین‌ترین موقعیت خود قرار می‌گیرند تا زمانی که خورشید طلوع کند. در زمان کوتاهی پیش از طلوع آفتاب، شاخه‌ها دوباره موقعیت قبلی خود را بازیافته و به حالت قبلی برمی‌گردند.

اتو پوتُنِن، محقق ارشد انستیتو تحقیقات فنلاند در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که تمام ساختار درخت در زمان شب به پایین‌ترین موقعیت مکانی خود می‌رسند که این موضوع را می‌توان با نگاهی به موقعیت شاخ و برگ درختان متوجه شد. البته تغییر در موقعیت درخت چندان زیاد نیست، بطوریکه درختی که ۵ متر ارتفاع دارد، تنها شاهد افت ۱۰ سانتی متری موقعیت شاخ و برگ درخت است.

هنوز مشخص نیست که آیا طلوع آفتاب باعث بازگشت درخت به موقعیت اولیه خود می‌شود یا این موضوع برگرفته از ساعت درونی خود درخت است که پیش از طلوع خورشید به حالت اولیه باز می گردد. البته محققان با توجه به بازگشت برخی از شاخه‌ها به حالت اولیه پیش از طلوع آفتاب چنین حدس می‌زنند که درخت دارای یک ریتم شبانه روزی است که بر مبنای آن حالت خود را تغییر می‌دهد.

این موضوع بسیار جالب توجه است، حال آنکه تاکنون تحقیقاتی در این خصوص انجام نشده است. بسیاری از موجودات زنده دارای چرخه‌ی خودکار درک شبانه روز هستند، بطوریکه شماری از گل‌ها پس از طلوع خورشید باز شده و برخی درختان نیز پس از غروب خورشید برگ‌های خود را جمع می‌کنند.

در تحقیقات انجام شده، هنوز دلیلی برای کاهش ارتفاع شاخ و برگ درختان یافت نشده است. یکی از فرضیه‌های محتمل به این موضوع اشاره کرده که شاید تغییرات در فشار آب داخلی باعث این حالت می‌شود. براساس مطالعات پیشین انجام شده، حرکات گیاهان به میزان آب شریان یافته درون ساختارشان بستگی دارد که این موضوع نیز تحت تاثیر میزان نور تابیده شده به یک گیاه برای انجام عمل فتوسنتز است.

دانشمندان در نظر دارند تا در تحقیقات آینده‌ی خود به اندازه‌گیری حرکت آب درون درخت پرداخته و آن را با افت و خیز شاخه‌ها مقایسه کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات