هندزفری گوشی و سیستم پیام صوتی خودرو, عوامل اصلی حواس پرتی رانندگان هستند

یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
درباره ی خطرات فرستادن پیام در حین رانندگی، تحقیقات گسترده‌ای انجام شده و اطلاعات به دست آمده از این بحث‌ها کاملا واضح و مشهود بوده و گویای آن است که چشم برداشتن از جاده برای نوشتن پیام در گوشی هوشمند مسبب بلا یا مصیبت خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اما به راستی داستان هندزفری‌ها و سیستم پیام‌های صوتی به چه نحو است؟ اگر از Siri بخواهید که پیامی برای مادرتان بفرستد، آیا با این کار زندگی‌تان را به خطر انداخته‌اید؟ با توجه به تحقیقات اخیری که در موسسه ی AAA برای امنیت ترافیک صورت گرفته است، باید گفت جواب این سوال مثبت است.

این تحقیق توسط دکتر دیوید استریئر و دکتر ژول کوپر از دانشگاه یوتا انجام شده است. از آنجایی که نرم افزار فعال کننده صدا (یا پیام صوتی) اشکال و حالت‌های مختلفی دارد، استریئر و کوپر هر دو سیستم ارتباطی داخل خودرو و سایر سیستم‌هایی را که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است (یعنی سیری اپل ، Google Now ، کورتانای مایکروسافت) مورد بررسی قرار دادند. در بخشی از این تست که مربوط به خودرو می‌شد، آنها از ۲۵۷ راننده ی ۲۱ تا ۷۰ ساله و وسایل نقلیه ی مدلِ ۲۰۱۵ استفاده کردند. در بخشی که به گوشی‌های هوشمند ارتباط پیدا می کرد، آنها بر روی ۶۵ راننده‌ی ۲۱ تا ۶۸ ساله بررسی‌های لازم را انجام دادند.

carplay

یافته های این تحقیق تفاوت چندانی با هم نداشت. هنری کیسینگر، رئیس و مدیرعامل موسسه ی AAA برای امنیت ترافیک در این زمینه اذعان کرد: «تأثیرات طولانی عواملی که منجر به حواس‌پرتی ذهنی می شود بیانگر خطری پنهان و گسترده است که برای بسیاری از رانندگان در قالب اتفاقی شوکه کننده رخ می‌دهد. این نتایج نشان می‌دهد که موتورسواران می‌توانند حتی از تابلوهای «ایست»، عابران و سایر وسایل نقلیه عبور کنند در شرایطی که ذهن در این حالت خودش را با شرایط رانندگی بازسازی و تنظیم می کند».

در اینجا به برخی از موارد اصلی در تأیید اظهارات کیسینگر اشاره می کنیم:

  • در سیستم‌هایی که عملکردشان به بدترین شکل صورت می گیرد – از جمله بدترین آنها در این گروه را می توان در مزدا 6 یافت- شرکت کنندگان تا بیش از ۲۷ ثانیه بعد از انجام کاری که باید حین تست انجام می‌دادند دچار حواس‌پرتی بودند. حتی در سرعت نسبتا پایینی حدود ۲۵ مایل در ساعت هم این اتفاق افتاد به این معنی که رانندگان مسیری به اندازه ی تقریبی سه زمین فوتبال را پیمودند پیش از آنکه بتوانند حواس‌شان را دوباره جمع کنند.
  • در سیستم‌هایی با بهترین عملکرد – از جمله سیستم هایی که در شورلت اکوناکس و بیوک لاکراس وجود دارد – زمان‌های مربوط به بازیابی بسیار بهتر بودند اما همچنان در زمانی بالای ۱۵ ثانیه قرار دارند.
  • چندان عجیب و غیرعادی نیست که بزرگترین مشکلات با بسیاری از سیستمها به خاطر عدم شناخت درست دستورها است. افراد بسیاری وجود دارند که برای فرستادن یک پیام و یا انتخاب آهنگ از سیستم های هوشمند خودروهایشان دچار سردرگمی شده و باید مدت زمان بیشتری را برای انجام دادن این کارها سپری کنند و همین مشکل باعث می شود زمان بیشتری را دچار حواس‌پرتی شوند.
carplay
  • بر اساس امتیازات حاصل از این تحقیق، حواس‌پرتی ذهنی در سطحی با پنج امتیاز دسته‌بندی شدند. در زیر می‌توانید رده‌بندی خودروها و نرم‌افزارهای هوشمند را براساس درجه‌ی حواس‌پرتی از خوب به بد مشاهده کنید:

-شورلت اکوناکس و بیوک لاکراس : ۲.۴ (امتیاز برابر)

-تویوتا فور رانر : ۲.۹

-گوگل ناو: ۳.۰

-فورد تورس : ۳.۱

-شورلت ملیبای و اپل سیری : ۳.۴ (امتیاز برابر)

-فولکس واگن پسات : ۳.۵

- نیسان آلتیما : ۳.۷

- کرایسلر ۲۰۰ سی، هیوندای سوناتا ، مایکروسافت کورتانا : ۳.۸ (امتیاز برابر)

-مزدا 6 :۴.۶

  • فرستادن پیام هم یکی از کارهای چالش برانگیز در این زمینه است که مستلزم توجه زیاد کاربران بوده، بنابراین می‌تواند بیشتر موجب حواس‌پرتی شود. از آن سو، تمام سیستم‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند دارای امتیاز تقریبی ۳ هستند که باعث می‌شود کورتانا در سطحی بالای ۴ قرار بگیرد.

موسسه ی AAA به این مسئله پی برد که این تکنولوژی در بین مردم رایج شده و به راحتی نمی‌توان آن را از مردم جدا کرد. با این حال، این سازمان امیدوار است که سازندگان خودرو در آینده استفاده از آن را راحت تر کرده و دقت بیشتری در آن به کار ببرند تا کمتر موجب حواس‌پرتی رانندگان شود.

مارشال دونِی از موسسه ی AAA می گوید که «توسعه دهندگان در این عرصه باید سعی کنند تا با طراحی سیستم هایی که دردسر و گرفتاری آن بیشتر از گوش دادن به رادیو یا کتابهای صوتی نباشد، از میزان حواس‌پرتی ذهنی رانندگان بکاهند. با توجه به اینکه تأثیرات تضعیف کننده ی حواسپرتی بیش از آن چیزی است که افراد فکر می کنند، AAA توصیه می‌کند که کاربران زمانی که با این تکنولوژی ها سر و کار دارند و پشت فرمان نشسته اند، دقت بیشتری داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات