تغییر لوگوی اپلیکیشن ها تحولی چشمگیر در مسیر موفقیت

چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
وقتی برای اولین بار با یک اپلیکیشن روبرو می‌شویم، شاید این نمای ظاهری باشد که ما را به دانلود آن ترغیب می‌کند. ظاهر اپلیکیشن یعنی آیکون، لوگو و رابط‌کاربری آن به نوعی ما را با تیم طراحی، نوع نگاه و کیفیت کار آن‌ها آشنا کرده و ما این مسأله را به طور غیرمستقیم به تیم توسعه‌دهنده نیز تعمیم می‌دهیم. بر این اساس بروز رسانی‌های ظاهری می‌تواند منجر به تغییرات مهم‌تر و بهتری شود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
تبلیغات

به تازگی اوبر (UBER)، غول حمل‌ونقل و سفر آنلاین، با اعلام انجام کارهایی برای ایجاد تغییرات شاخص و مؤثر در ظاهر و تجربه‌کاربری، برند خود را به سرخط خبرها رسانده است. یکی از اصلی‌ترین موضوعات، بازطراحی کامل لوگوی آشنای اوبر بود.

undefined

با اینکه رانندگان اوبر در برخی موارد ناامید کننده هستند، تعدادی از کاربران بواسطه لوگوی جدید دوباره شیفته اوبر شده و شروع به بیان احساسات خود کردند، البته اغلب کاربران با بالا انداختن ابرو از آن گذر کردند.

با این وجود، این طیف سیاه و سفید احساسات، تغییر لوگوی چیزی نیست که کاربران را مجبور به توقف استفاده از اوبر و ترک سرویس کند.

شاید از خود بپرسید چرا توسعه‌دهندگان این کار را می‌کنند؟ چرا تغییر اپلکیشین و شناسه ظاهری آن – که لوگو نامیده می‌شود – تا این حد مهم است؟

تغییر لوگوی اپلکیشن

در مواردی یک شرکت برای اعلام تغییر در نگاه و تفکرش یا نشانه‌ای درباره‌ی تغییر هدف یا مسیر، به بازطراحی برند می‌پردازد. در برخی موارد هم، شتاب در توسعه و انتشار اپلیکیشن‌ها به علت محدودیت زمانبدی باعث می‌شود توجه کافی به ظاهر و مفهوم برند نشود، به همین منظور در ادامه برای جلب توجه کاربران و ترغیب آن‌ها به دانلود اپلیکیشن در فضایی مطلوب پروسه بازطراحی برند آغاز می‌شود.

برای پی بردن به قدرت لوگو و تأثیرات آن در توجه کاربران به اپلیکیشن مطالعه همه نظرات و مقالات درباره تغییر لوگوی اوبر لازم نیست.

تغییر لوگوی اپلکیشن

به‌ جای ترس از بازطراحی و بهبود لوگو، بسیاری از کسب‌وکارها جذب قدرت این کار می‌شوند و به عنوان بخشی از استراتژی بهبود اپ‌استور (ASO) به بازطراحی لوگوهایشان روی می‌آورند.

آن‌ها با وارد شدن در این فرآیند علاوه بر هدف افزایش تعداد دانلودها به دنبال رسیدن به طرح و ترکیبی هستند که نه فقط با برند، بلکه با نقشه‌راه و هدفشان در بازار نیز سازگار باشد.

دیدن تفاوت‌ها

برخی اوقات کوچک‌ترین و جزئی‌ترین تغییرات می‌توانند منجر به بزرگترین تغییرات در دانلود و سود شرکت شود.

برای مثال به دو اپلیکیشن کاملاً مستقل با کارکردی مشابه اشاره می‌کنیم که تقریباً در یک زمان منتشر شدند. اپلیکیشن‌های Tiny Flashlight + LED و Color Flashlight Free.

تغییر لوگوی اپلکیشن

اپلیکیشن Tiny Flashlight + LED نزدیک به ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده در حالی که تعداد دانلودهای اپلیکیشن دوم به نصف این عدد هم نرسیده است.

حالا سؤال این است که با توجه به اینکه این دو اپلیکیشن کارکرد یکسان و مشابهی دارند، چه چیزی باعث این اختلاف قابل توجه در گرایش کاربران و تعداد دانلودها شده است؟

در حالی‌که عوامل زیادی (مثلاً هدایای تبلیغاتی) می‌تواند روی این مسأله تأثیر داشته باشد، بیاید روی تفاوت‌های زیرکانه‌ای که در لوگوها قرار دارد تمرکز کنیم.

هر دو فروشگاه گوگل‌پلی و اپل آیتونز زمینه‌ای خاکستری رنگ دارند. پس هر چه لوگو رنگارنگ‌تر بوده و از رنگ‌های زنده‌تری استفاده کرده باشد، در لیست اپلیکیشن‌ها برجسته‌تر و شاخص‌تر به نظر می‌رسد. بر اساس پژوهشی که انجام گرفته، ۷۳٪ از کاربران فروشگاه‌های فوق، اپلیکیشنی که بیشتر جلب توجه می‌کند را برای دانلود بهتر می‌دانند.

مثلا لوگوی اپلیکیشن Tiny Flashlight + LED شامل تصویری سه‌بعدی با رنگ‌های پس‌زمینه زنده و گوشه‌های گرد است. از طرف دیگر، چون این اپلیکیشن قرار است یک چراغ‌قوه برای کاربرانش باشد برخورداری از یک لوگوی درخشان این حس را در کاربران ایجاد می‌کند که این اپلیکیشن بهترین گزینه در میان اپلیکیشن‌های مشابه است.

احاطه کردن مضمون – اپلیکیشن MailWise

پی بردن به تفاوت جزئیات مهم در طراحی لوگو یکی مؤثرین روش‌ها برای اطمینان از این موضوع است که اپلیکیشن ما در این بازار آشفته با اپلیکیشن مشابه از شانس کافی برای بقا برخوردار است.

یکی از کاربران وب‌سایت TNW که توسعه‌دهنده یک اپلیکیشن ایمیل با نام MailWise نیز است، از تیم این وب‌سایت درخواست کرده که لوگو این اپلیکیشن را برای امکان افزایش تعداد دانلود و کاربران تحلیل و بررسی کنند.

TNW یک آزمایش ساده ایجاد کرد که در آن علاوه بر لوگوی اصلی اپلیکیشن دو لوگوی دیگر نیز در آن درج شده بود.

تغییر لوگوی اپلکیشن

تصویر A، لوگوی اصلی اپلیکیشن است. تصویر B طراحی سه‌بعدی با رنگ‌های زنده و درج نام اپلیکیشن بوده و تصویر C هم یک لوگوی سه‌بعدی با نامه‌ای احاطه‌شده در مرکز بدون نام اپلیکیشن بود.

تیم TNW، برای سه هفته بازخوردهای ناشی از این سه لوگو را بررسی کرد و دقیقاً بر اساس پیش‌بینی‌های تیم TNW، لوگوی C پیروز این رقابت بود. در این بررسی لوگوی C اول، لوگوی B دوم و لوگوی اصلی اپلیکیشن (لوگوی A) سوم شد.

افکار رنگارنگ

با وجود انتقادهای اولیه به لوگوی جدید اوبر، این لوگو رنگی‌تر بوده و طرحی پیچیده‌تر دارد و مشابه لوگوی C آزمون تیم TNW، در مقایسه با لوگوی اول اپلیکیشن، توجهات بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. به مرور زمان و با افزایش تعداد دانلودها، اوبر نیز به تأثیر این تغییر پی خواهد برد.

بر اساس تجربه ما، یک لوگوی ساده و خوش‌رنگ می‌تواند یک اپلیکیشن را به گونه‌ای از سایر نمونه‌های مشابه متمایز کرده و به آن برتری بدهد که هر کسی تمایل داشته باشد روی کلید دانلود این اپلکیشین کلیک کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با ما نیز در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات