Gboard گوگل، بهترین کیبورد آیفون

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
گوگل کیبورد Gboard را برای سیستم‌عامل iOS طراحی و عرضه کرده است. کیبورد جدید گوگل یکی از بهترین کیبورد‌های موجود در بازار است. در این مقاله شما را با ویژگی‌ها و امکانات این کیبورد آشنا می‌کنیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

معمولاً کاربران اندروید به ویژگی‌ها و امکاناتی دسترسی دارند که  کاربران ios از آن بی‌بهره هستند. این قضیه برای مدت‌ها در ارتباط با کیبورد گوشی‌ها صدق می‌کرد زیرا کاربران ios تنها قادر به استفاده از کیبورد اصلی اپل بودند و این قضیه باعث می‌شد طرفداران اندروید از محدودیت‌های اپل ایراد بگیرند.

اما با عرضه آی‌او‌اس ۸، اپل راه را برای ورود کیبورد‌های دیگر مانند Swift‌key، Swype و بسیاری از برنامه‌های دیگر باز کرد. اما چه کسی فکر می‌کرد که روزی اپل برنامه‌ای از سازنده اندروید را در گوشی خود قرار دهد؟

گوگل به‌تازگی کیبورد جدیدی به نام جی‌بورد را برای آیفون عرضه کرده است و این کیبورد در حال حاضر به‌صورت انحصاری در اختیار آی‌او‌اس قرار دارد. یعنی سیستم‌عامل گوگل هم از این کیبورد بی‌بهره است. به نظر می‌رسد جی‌بورد احتمالاً بهترین کیبورد بازار باشد.

اصلی‌ترین کار جی‌بورد چیست؟

جی‌بورد شباهت زیادی به کیبورد اصلی آیفون دارد و ممکن است به جز حرف جی در بالای کیبورد متوجه تغییر دیگری نشوید.

gboard

اگر روی G ضربه بزنید، این برنامه، جستجوی گوگل را در خود کیبورد باز می‌کند. متنی را که می‌خواهید جست‌وجو کنید‌، بنویسید، پیشنهاد‌ها را دریافت کنید و نتایج را مشاهده کنید، بدون اینکه از برنامه خارج شوید و وارد مرورگر شوید. درواقع جی‌بورد، مرورگر جستجوی گوگل است که در غالب یک کیبورد عرضه شده است.

شما نمی‌توانید لینک‌ها را باز کنید، اما می‌توانید آن‌ها را مشاهده و به اشتراک بگذارید. برای مثال، شما در حال پیام دادن به یکی از دوستان خود هستید و می‌خواهید آدرس رستوران محل قرارتان را به اشتراک بگذارید. روی G ضربه بزنید، رستوران مورد نظر را جست‌وجو کنید و روی مکان آن ضربه بزنید. گوگل براساس مکانی که ضربه زده‌اید، به‌صورت خودکار یک کارت نقشه گوگل یا متنی حاوی آدرس را  برای شخص مقابل ارسال می‌کند.

جی‌بورد مشکل مولتی‌تسکینگ در گوشی‌ها را حل کرده است

از جهات بسیاری جی‌بورد پاسخی به محدودیت‌های صفحات کوچک و کیبورد‌های مجازی است. این ترکیب شما را مجبور می‌کند که بیش از آنکه دوست داشته باشید، بین برنامه‌ها جابه‌جا شوید، مشکلی که جی‌بورد برای آن راه‌حل دارد.

زمانی‌که از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنید، جابجایی بین برنامه بسیار ساده است. به‌سادگی با ترکیب دکمه‌های Alt + Tab یا Cmd + Tab وارد کروم می‌شوید و به‌سادگی می‌توانید متنی را که می‌خواهید، جست‌وجو کنید، لینکی را که می‌خواهید کپی کنید و به صفحه قبلی بر‌گردید. برای این کار تنها نیاز به چند ثانیه زمان دارید.

gboard

در صفحه موبایل شرایط متفاوت است. ازطریق چند ضربه یا حرکت از یک برنامه تمام صفحه وارد برنامه تمام صفحه دیگری می‌شوید. سپس شروع به نوشتن متن می‌کنید. بعد از آن نتایج را می‌گیرید اما نمی‌توانید با کلیک راست، لینک مورد نطر را کپی کنید. بنابراین وارد لینک می‌شوید و سپس آدرس را کپی می‌کنید. اگر بخواهید متن را کپی کنید کار دشوار‌تر می‌شود. ضربه طولانی روی صفحه و سپس تنظیم دو فلش کوچک تا زمانی‌که دقیقاً متن مورد‌نظر را انتخاب کرده باشید. واقعاً خسته‌کننده است.

مولتی‌تسکینک هر روز بهتر می‌شود اما هنوز راه زیادی تا بی‌نقص‌شدن این ویژگی باقی مانده است. تا آن زمان، جی‌بورد تمام این مراحل را حذف می‌کند. این کیبورد باعث می‌شود در آیفون کمتر مولتی‌تسکینگ انجام دهید و زندگی شما را ساده‌تر می‌کند.

جی‌بورد به‌عنوان یک کیبورد مستقل چگونه عمل می‌کند؟

جستجوی لینک‌ها و انتقال خودکار متن بسیار جذاب است، اما این‌ها تنها مواردی نیستند که یک کیبورد را بی‌نقص می‌کنند. شما از جستجوی گوگل استفاده می‌کنید اما بیش از آن از جی‌بورد به‌عنوان یک کیبورد معمولی استفاده خواهید کرد. بنابراین باید دید که جی‌بورد به‌عنوان یک کیبورد چگونه عمل می‌کند.

gboard

عملکرد: در این زمینه جی‌بورد هیچ مشکلی ندارد. ویرایش خودکار به خوبی کیبورد پیش‌فرض آیفون عمل می‌کند، میانبر‌های لمس طولانی مدت، در جای خود قرار دارند و سرعت این کیبورد کند نمی‌شود.

ویژگی سوایپ‌: در جی‌بورد مانند Swift‌key و Swipe می‌توانید انگشت خود را روی حروف مختلف کلمه بکشید بدون اینکه انگشت خود را از روی صفحه بردارید و جی‌بورد کلمه مورد‌نظر را به درستی حدس می‌زند.

فایل‌های Gif و اموجی‌ها: یکی از ویژگی‌های خوب جی‌بورد، امکان جستجوی فایل‌های Gif و اموجی‌های مختلف است. زمانی‌که کلمه‌ای مانند Happy را بنویسید، جی‌بورد به شما اموجی مرتبط با آن را پیشنهاد می‌دهد. در جستجوی گوگل کلمه Happy را جست‌وجو کنید و در سربرگ پایینی فایل‌های Gif مرتبط با کلمه را مشاهده کنید و در متن قرار دهید.

gboard

در بخش تنظیمات جی‌بورد می‌توانید هر کدام از این ویژگی‌ها را فعال یا غیر‌فعال کنید.

جی‌بورد و حریم خصوصی

بزرگ‌ترین نگرانی در رابطه با جی‌بورد، حریم خصوصی است. گوگل چیز‌های زیادی در رابطه با شما می‌داند و با وجود جی‌بورد می‌تواند تمام نوشته‌های شما را متوجه شود. این بسیار ترسناک است.

خوشبختانه در اپ استور اپل کاملاً این موضوع مشخص شده که این کیبورد نوشته‌های شما در برنامه‌های دیگر را نمی‌خواند و تنها هجی و املا کلمات را یاد می‌گیرد.

گوگل اعلام کرد‌ه که "جی‌بورد کلماتی را که می‌نویسید یاد می‌گیرد تا در هجی و پیش‌بینی کلمات به شما کمک کند، اما این داده‌ها تنها در دستگاه شما قرار می‌گیرند. این اطلاعات توسط گوگل یا هر برنامه دیگری به جز جی‌بورد قابل دسترسی نیستند.‌"

درواقع برای کار با جی‌

gboard

بورد نیاز به وارد شدن به اکانت گوگل خود ندارید. همچنین می‌توانید به جی‌بورد اجازه دسترسی به مخاطبان خود را بدهید تا هر زمان که خواستید به‌سادگی اطلاعات یکی از مخاطب‌های خود را به اشتراک بگذارید.

مشکلات جی‌بورد

با وجود اینکه برنامه جی‌بورد یک کیبورد خوب با ویژگی‌های دوست‌داشتنی است اما بی‌نقص نیست.

نبود امکان تبدیل صحبت به متن: اگر عادت دارید که با آیفون خود صحبت کنید و آن‌ها تبدیل به متن شوند، جی‌بورد شما را مأیوس خواهد کرد. متأسفانه امکان تبدیل صحبت به متن وجود ندارد. این اتفاق به‌دلیل محدودیت اپل است که به کیبورد‌های دیگر اجازه نمی‌دهد به این ویژگی دسترسی داشته باشند اما قطعاً نبود آن برای برخی افراد مشکلی بزرگ است.

نسخه آیپد خوب نیست: جی‌بورد را روی نمونه اولیه آیپد مینی تست کردیم‌. حقیقتاً نمی‌شود این کیبورد را به‌عنوان جایگزین کیبورد پیش‌فرض آیپد انتخاب کرد. به نظر می‌رسد لایه‌های آن به‌جای طراحی جداگانه برای آیپد، درواقع نسخه کشیده‌شده جی‌بورد آیفون هستند. احتمالاً این مشکل در آیپد‌های بزرگ‌تر، بیشتر به چشم می‌آید اما باتوجه‌به تجربه کاری با آیپد مینی، این کیبورد برای استفاده در آیپد پیشنهاد نمی‌شود.

gboard

زبان‌های محدود‌: در حال حاضر جی‌بورد تنها از زبان انگلیسی به‌عنوان زبان قابل استفاده بهره می‌برد. در مقایسه با کیبورد‌های دیگر و حتی کیبورد پیش‌فرض اپل، محدودیت زبانی بسیار زیاد است. در زمانی‌که Swift‌key زبان‌های متعددی را پشتیبانی می‌کند، این اتفاق بسیار نا‌خوشایند است. امیدواریم در آینده گوگل زبان‌های بیشتری را پشتیبانی کند اما در حال حاضر اگر چند‌ زبانه بودن کیبورد برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم این برنامه را نادیده بگیرید.

تنها در آمریکا: در زمان نوشتن این مقاله، جی‌بورد تنها در اپ استور آمریکا قابل دانلود است بنابراین اگر در آمریکا زندگی نمی‌کنید، برای دانلود آن باید از راه‌های دیگر اقدام کنید.

مقایسه جی‌بورد با دیگر کیبورد‌ها

سؤال اصلی این است که آیا شما باید جی‌بورد را دانلود کنید یا خیر؟ این کیبورد در مقایسه با دیگر کیبورد‌های آیفون چگونه عمل می‌کند؟

در حال حاضر کیبورد‌های Gif زیادی برای آی‌او‌اس وجود دارند. همچنین Swift‌key بسیار عالی است و مشکلات جی‌بورد در آیپد را ندارد. حتی اگر نخواهید از کیبورد دیگری استفاده کنید، کیبورد پیش‌فرض اپل بسیار خوب عمل می‌کند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که جی‌بورد برنامه‌ای است که آینده را اکنون در اختیار ما می‌گذارد. یکپارچه‌سازی موتور جست‌وجو با کیبورد بسیار هوشمندانه است و باعث می‌شود فکر کنید که " چرا دیگران این کار را نکرده‌اند؟" به نظر می‌رسد که تمام کیبورد‌ها به این ویژگی نیاز دارند. اگر از آیفون استفاده می‌کنید باید این برنامه را دانلود کنید و نگران نباشید زیرا گوگل در حال کار برای بی‌نقص کردن نسخه آیپد است.

چرا گوگل این برنامه را برای اپل ساخته است؟

مدیر تولیدات گوگل، بری کانلی اعلام کرده که این شرکت در حال کار روی نسخه اندروید جی‌بورد و همچنین نسخه چند زبانی آن است. اما عرضه اولیه این برنامه روی آی‌او‌اس غافلگیر‌کننده بود.

می‌دانیم که مایکرو‌سافت به اپل و آیفون علاقه‌مند است اما به نظر می‌رسد گوگل هم متوجه شده که آیفون آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

نظر شما در رابطه با این برنامه چیست؟ آیا تاکنون از جی‌بورد استفاده کرده‌اید؟ به عقیده شما باز هم برنامه‌های انحصاری اپل از سوی گوگل را شاهد خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات