نگاهی به پیش بینی های نادرست تیم کوک در مورد کاهش رشد فروش آیفون

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل برای اولین بار با ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ خود خبر از کاهش رشد عرضه‌ی آیفون برای اولین بار از زمان عرضه‌ی این گوشی هوشمند داد. نگاهی عمیق‌تر به سخنان تیم‌کوک در یک سال اخیر نشان از این دارد که وی می‌توانست بصورت دقیق‌تر به پیش‌بینی این موضوع بپردازد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از بحث‌های داغ دنیای فناوری در هفته‌های اخیر پس از انتشار گزارش مالی فصل اول ۲۰۱۶ اپل، کاهش رشد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند این کمپانی برای اولین بار پس از عرضه‌ی اولین نسل از آیفون است. این موضوع باعث شد تا ارزش سهام اپل پس از انتشار گزارش مالی بیش از ۱۱ درصد کاهش داشته باشد.

در قبال کاهش رشد عرضه‌ی آیفون، اپل دیدگاه جالب توجهی دارد. به اعتقاد این کمپانی، عرضه‌ی آیفون ۶ که اولین گوشی هوشمند این کمپانی با نمایشگر بزرگ است، چنان موجی از فروش را به راه انداخت که فروش سال جاری نسل جدید آیفون‌های اپل نشان از عملکرد ضعیف این کمپانی دارد. در واقع کاپرتینویی‌ها معتقدند که فروش سال جاری آیفون‌های اپل زیر سایه‌ی فروش سال گذشته‌ قرار گرفته است.

در جریان ارائه‌ی گزارش مالی اپل، کوک به این موضوع اشاره کرد که میزان بروزرسانی کاربران به آیفون ۶ اس در مقایسه با آیفون ۵ اس، بسیار بالاتر است، اما بروزرسانی به نسل جدید آیفون‌ اپل در مقایسه با آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس این کمپانی نشان از کاهش دارد.

با توجه به سخنان تیم‌کوک در مورد میزان استقبال از آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس، حال شماری از سهامداران و موسسات تحلیلی بر این باورند که تیم کوک فرصت آماده کردن سهامداران و اطلاع رسانی در این خصوص را داشته و از آن استفاده نکرده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی هر زمان که سخنی از احتمال کاهش رشد فروش آیفون به میان می‌آمد، تیم کوک این موضوع را نادرست خوانده و اعلام می‌کرد که درصد اندکی از کاربران آیفون به نسخه‌ی پیشین این گوشی بروزرسانی کرده‌اند.

برداشت تیم کوک از وضعیت بازار در ماه‌های پیش از عرضه‌ی آیفون ۶ اس دو ذهنیت را مطرح می‌‌کند؛ یکی از این موارد، عدم توانایی اپل در شناسایی ترند آیفون و نقطه‌ی اوج و حضیض این محصول است. نکته‌ی دیگر، پیام‌رسانی صحیح تیم کوک در هر باری است که وی در مورد میزان فروش آیفون مورد سوال قرار گرفته است.

در ادامه به سه اظهار نظر مدیر عامل اپل در خصوص احتمال کاهش رشد فروش اشاره می‌کنیم:

۲۷ آوریل ۲۰۱۵:

تیم کوک در پاسخ یکی از تحلیل‌گران مبنی بر احتمال کاهش رشد فروش آیفون، درصد کم کاربرانی را که به آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس بروزرسانی کرده‌اند را دلیلی برای وجود فضا در بازار برای روند صعودی افزایش رشد فروش خوانده است.  وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

براساس آمارهای ما، تنها ۲۰ درصد از دارندگان آیفون، به آیفون ۶ و ۶ پلاس بروزرسانی کرده‌اند. با نگاهی به این آمار من نتیجه می‌گیرم که هنوز فضا برای بروزرسانی بسیاری از کاربران آیفون‌های اپل باقی است. ما سعی داریم تا تعداد بیشتری از کاربران را دعوت کنیم تا گوشی هوشمند خود را تعویض کنند. با توجه به آمارها و در نظر گرفتن افرادی که برای اولین بار به سراغ خرید آیفون خواهند رفت، وضعیت بسیار مطلوب به نظر می‌رسد.

۲۱ جولای ۲۰۱۵:

کوک بار دیگر در پاسخ به سوالی که در مورد کاهش بزرگ فروش آیفون پرسیده شده بود، چنین پاسخ داد:

در مورد شرایط آیفون، باید به این موضوع اشاره کرد که رشد ۳۵ درصدی فروش آیفون در مقایسه با میانگین بازار، سه برابر بیشتر است. در مورد درصد کاربرانی که به آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس بروزرسانی کرده‌اند، باید به این نکته اشاره کرد که ۷۳ درصد از کاربران به این نسخه بروزرسانی نکرده و تنها ۲۷ درصد از کاربران پیشین آیفون به نسل جدید بروزرسانی کرده‌اند، از این‌رو هنوز امکان بروزرسانی هر چه بیشتر کاربران به آیفون ۶ اس و ایفون ۶ اس پلاس وجود دارد.

۲۶ ژانویه ۲۰۱۶:

تونی ساکوناگی، یکی از تحلیل‌گران موسسه‌ی سانفورد سی برنشتین است که در ابتدای سال نوی میلادی، سوال جالب توجهی را از تیم کوک پرسیده است. وی به پیش‌بینی اپل از درآمد سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی پرداخته و به این نکته اشاره کرده که خود اپل انتظار دارد تا شاهد کاهش درآمدش به میزانی باشد که نشان از برآورد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در زمستان ۲۰۱۶ دارد. وی این پرسش را مطرح کرده که چگونه می‌توان کاهش درآمد در اثر کاهش فروش آیفون را با آمارهای ارائه شده در مورد تعداد کاربرانی که هنوز به آیفون‌های جدید بروزرسانی نکرده‌اند، توجیه کرد؟

کوک در پاسخ چنین اظهار نظر کرده است:

تونی ما هم فکر می‌کنیم که در سه ماهه‌ی جاری عرضه‌ی آیفون کاهش پیدا خواهد کرد، اما تصور نمی‌کنیم که این فروش به میزانی که شما پیش‌بینی می‌کنید، کاهش پیدا کند. ما معتقدیم که مقایسه‌ی عرضه‌ی آیفون در سه ماهه‌ی جاری با سال گذشته، کمی غیرمنطقی است.اگر به خاطر داشته باشید، پس از عرضه‌ی آیفون ۶ و ۶ پلاس و استقبال از این محصولات، ما با محدودیت پاسخگویی به تقاضای بازار روبرو بودیم، از این‌رو بخشی از فروش سه ماهه‌ی منتهی به سال نوی میلادی، به زمستان ۲۰۱۵ سرریز شد.

همانطور که اپل در گزارش مالی خود نیز اشاره کرده، میزان فروش آیفون‌هایش در مقایسه با زمستان سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۶ درصد کاهش یافته که چندان با برآوردهای تونی ساکوناگی تفاوت ندارد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات