همه چیز درباره پیشرانه 12 سیلندر جدید استون مارتین

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استون مارتین از پیشرانه ۱۲ سیلندر جدید خود به تازگی رونمایی کرده است. این پیشرانه جدید در عین قدرتمندتر شدن بیشتر دوستدار محیط زیست است. پیشرانه‌های جدید با استفاده از توربوشارژر مسئله کوچک سازی حجم موتور را حل کرده‌اند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا از جزئیات این پیشرانه جدید مطلع شوید.
تبلیغات

پیشرانه شش لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی استون مارتین بیش از یک دهه (از سال ۱۹۹۹) است که در خدمت خودروهای این شرکت بوده است. ریشه آن را در پیشرانه‌ی ۳ لیتری شش سیلندر V شکل فورد می‌توان جستجو کرد. پیشرانه‌ی استون مارتین به طور دقیق ۵.۹ لیتری حجم دارد و زوایای بانک‌های سیلندر نسبت به هم ۶۰ درجه است. فضای خالی برای جابه جایی پیستون‌ها به طور دقیق‎تر ۵۹۳۵ سی‌سی است. طی گذر سال‌ها مهندسان گیدون (Gaydon) تصمیم گرفتند که پیشرانه‌ای جذاب‌تر را روانه بازار کنند که پاسخگویی دریچه‌ی گاز‌ آن بسیار سریع‌ باشد، عملکرد بالایی داشته باشد و صدای دلنوازی تولید کند. خبر جایگزینی پیشرانه‌ی جدید خودروهای استون مارتین در سمپوزیوم بین المللی موتورهای احتراقی وین در اواخر آوریل شنیده شد.

برایان فیتسیموز (Brayan Fitzsimons) مدیر بخش مهندسی استون مارتین در این خصوص گفت:

تکامل‌ و توسعه‌ی پیشرانه دوازده سیلندر تنفس طبیعی کنونی اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا مسائل زیست محیطی و قوانین سخت‌گیرانه‌ در این زمینه، پیشرانه‎ها و شرکت‌ها را ملزم به ارتقای محصولات خود می‌کند.

راه حل مشکلات ذکر شده می‌تواند اضافه شدن توربوشارژر و کوچک‌سازی موتور احتراقی باشد. موتور احتراقی جدید ۵.۲ لیتری دوازده سیلندر V شکل دارای قطر پیستون ۸۹ میلی‌متری (مانند نسخه قبلی) و طول شاتون ۶۹.۷ میلی‌متری (کاهش نسبت به ۷۹.۵ میلی‌متر) است. استون مارتین دو توربوشارژر دوقلو به این پیشرانه اضافه کرده است. وجود یک توربوشارژر برای هر بانک سیلندر، سیستم تیزریق سوخت به راه‌گاه‌های ورودی هوا و اضافه کردن قابلیت غیرفعال‌سازی سیلندرها (cylinder deactivation System) از دیگر ویژگی‌های ممتاز این پیشرانه است. مهندسان استون مارتین سیستمی را طراحی کردند که مانند دیگر خودروسازان سیلندرها را کاملاً از مدار خارج نمی‌کند بلکه سوپاپ‌های شش سیلندر غیر فعال به طور عادی کار می‌کنند. این پیشرانه هنگامی که بارگذاری کم باشد مانند حرکت با سرعت ثابت در بزرگراه‌ها یا شرایط حرکت/توقف ترافیک، یکی از بانک‌های سیلندر را غیر فعال می‌کند تا مصرف سوخت را به حداقل ممکن برساند.

پیشرانه استون مارتین

برای کاهش حجم کلی موتور احتراقی و افزایش بازدهی آن، استون مارتین تصمیم گرفته است که از سیستم روانکاری خشک استفاده کند. این سیستم جایگزین سیستم روانکاری متداول می‌شود و به کاهش وزن پیشرانه کمک شایانی می‌کند. این سیستم به طور همزمان با موتور احتراقی توسعه داده شده است و تست‌های نهایی و صحه‌گذاری‌های لازم بر روی آن در پیست ناردو (Nardo) ایتالیا با سرعت بالا صورت گرفته است.

توان تولیدی این پیشرانه‌ ۶۰۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه و همچنین گشتاور تولیدی آن ۵۶۸ پوند فوت در ۱۷۵۰ دور بر دقیقه است. پیش از این استون مارتین ونکوئیش (Vanquish) از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندری V شکل تنفس طبیعی با توان ۵۶۸ اسب بخار در دور ۶۶۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۴۶۵ پوند فوت در دور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کرد. این پیشرانه بروزرسانی و تغییرات گسترده‌ای نسبت به نمونه‌ی ۱۲ سیلندر با توان ۴۱۴ اسب بخاری و گشتاور ۳۹۸ پوند فوتی که استون مارتین در خودروهای پیش از ونکوئیش به کار می‌برده، داشته است. بدین ترتیب به خوبی می‌توان پیشرفت این شرکت مطرح را در توسعه‌ی پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود را مشاهده کرد.

پره‌های توربوشارژر همواره به خاطر تولید صدایی ناهنجار همواره انتقاد قرار می‌گیرد ولی مهندسان استون مارتین موفق به تطابق صدای آن با پیشرانه ۱۲ سیلندری خود شده‌اند.

در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۲ استون مارتین اولین نشانه‌هایی از کار بر روی یک پروژه جدید را بروز داد و در نهایت در ژانویه سال ۲۰۱۳ پروژه‌ی دوستدار محیط زیست (Green lighted) را رونمایی کرد. در ماه می ۲۰۱۴ مقدمات بازسازی ابزارهای لازم برای تولید پیشرانه جدید را مهیا کرد و سپس یک ماه پس از آن، کارخانه‌ی موتورسازی فورد در کلن (Cologne) آلمان تولید پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر جدید استون مارتین را آغاز کرد. DB11 اولین محصول استون مارتین است که به این پیشرانه‌ی جدید مجهز خواهد شد. 

استون مارتین با تولید این پیشرانه‌ی جدید توانایی‌های مهندسی خود را باری دیگر ثابت کرد. البته همانطور که پیش از این در زومیت خواندید، این شرکت مطرح بریتانیایی قصد استفاده از پیشرانه‌های ساخت AMG را در خودروهای خود دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات