اورنوت یا وان نوت: بهترین سرویس یادداشت برداری کدام است؟‌

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با نگاهی به اپلیکیشن‌های برتر مارکت‌های نرم‌افزاری و یا لیست‌های اپلیکیشن‌های مفید وب‌سایت‌های مختلف، متوجه خواهید شد که سرویس‌های یادداشت برداری از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. اورنوت و وان‌نوت دو نرم‌افزار فوق‌العاده مفید و البته پرطرفدار در این زمینه هستند. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به این دو نرم‌افزار داشته باشیم.
تبلیغات

نرم‌افزارهای یادداشت‌برداری یکی از مفید‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای امروز افراد هستند که باعث شده‌اند نیاز به قلم و کاغذ از بین برود. با کمک این نرم‌افزارها می‌توان تمام ایده‌ها، نوشته‌ها، عکس، فیلم و صدا را در یک جا جمع و بعدها به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. در این بین دو نرم‌افزار اورنوت، EverNote، و وان‌نوت، OneNote، از مجموعه نرم‌افزار‌های آفیس مایکروسافت جامعه‌ی کاربری به مراتب بزرگ‌تری دارند. در این نوشته قصد داریم معرفی و مقایسه‌ی کوتاهی از این دو نرم‌افزار داشته باشیم تا اگر عضو هیچ کدام نیستید در نصب آن‌ها شما را تشویق کنیم.   

اورنوت، نرم‌افزار یادداشت‌برداری و آرشیو نوشته‌ها است که در تمام پلتفرم‌های نرم‌افزاری حضور دارد. بنابراین می‌توان برنامه‌های خود را در کامپیوتر شخصی تنظیم، بر روی موبایل دنبال و از کامپیوتر محل کار و به وسیله‌ی سرویس تحت وب دنبال کرد.  

این نرم‌افزار ویژگی‌های زیادی دارد که می‌تواند به عنوان یک دستیار شخصی همیشه به کمک شما بیاید. رابط کاربری این نرم‌افزار در ویندوز و مک از سه ستون اصلی تشکیل شده که حرکت بین بخش‌های مختلف را آسان می‌کند. کارت‌ها یا نوشته‌های شما در قسمت میانی قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در دفترچه‌های مختلف دسته‌بندی کرد. همچینین می‌توان برای هر کارت تگ‌های مشخصی را تعریف کرد تا بعد‌ها دسترسی به آن‌ها راحت انجام گیرد.

اورنوت

از طرفی دیگر اورنوت یک افزونه‌ی فوق‌العاده کاربردی برای مرور‌گرهای مختلف دارد. وب کلیپر، Web Clipper، ذخیره مطالب در اینترنت‌گردی‌های شما را آسان‌تر از قبل می‌کند و می‌توان با مشاهده‌ی مطالب، عکس‌ها یا فایل‌های جالب خیلی سریع در دفترچه‌ی خود ذخیره کرد. اگرچه تمام این امکانات برای راحتی شما طراحی شده‌اند اما تحقیقات نشان می‌دهند که بعد از گذشت چند وقت استفاده از این نرم‌افزار نوشته‌های شما در حجم بالای کارت‌ها و دفترچه‌ها گم می‌شوند. عملا تمام این امکانات برای کارهای سازمانی ایده‌آل به نظر می‌رسد ولی در کارهای شخصی حجم نوشته‌ها آنقدر بالا می‌رود که کار کردن با اورنوت دیگر بهره‌وری شما را افزایش نخواهد داد.

اورنوت

از دیگر ویژگی‌های کاربری این نرم‌افزار می‌توان به ایجاد میان‌برها یا shortcut اشاره کرد. در ستون سمت چپ می‌توان کارت‌هایی که استفاده‌ی زیاد از آن‌ها را دارید در قسمت میان‌بر قرار دهید که به بهره‌وری بیشتر در این فضا کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توان به ایجاد Reminder برای نوشته‌ها نیز اشاره کرد که برای تنظیم برنامه‌های روزانه مفید به نظر می‌رسد. متاسفانه اورنوت به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند به همین دلیل شاید در کار با آن با مشکل مواجه شوید. در نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار می‌توان تا ماهانه ۶۰ مگابایت اطلاعات در هر حساب کاربری ذخیره کرد، که برای خیلی از افراد کافی است. در ضمن می‌توان برای ذخیره‌ی اطلاعات از سرویس IFTTT هم استفاده کرد که به خوبی با اورنوت کار می‌کند.

چطور تجربه‌ی بهتری در استفاده از EverNote داشته باشیم؟‌

نکته‌ی اول اینکه می‌توانید کارت‌های خود را در دفترچه‌ها یا NoteBookهای مختلف سامان‌دهی کنید. تمام نوشته‌های خود را در درون یک دفترچه قرار ندهید چرا که در آخر با کوهی از نوشته‌های مربوط و نامربوط روبه‌رو می‌شوید. بنابراین اطلاعاتی که از وب‌کلیپر ذخیره می‌کنید را در دفترچه‌ای خاص و کارهای روزانه خود را در دفترچه‌ای دیگر قرار دهید. همچنین سعی کنید از تگ برای نوشته‌های خود بهره ببرید. اورنوت سیستم جست‌وجوی خیلی قوی دارد و می‌تواند بین نوشته‌های شما جست‌و‌جو کند، اما استفاده از تگ کار را برای شما راحت‌تر می‌کند. پس برای نوشته‌های خود یک یا چند برچسب درنظر بگیرید. تعداد تگ‌ها در اورنوت نامحدود ولی تعداد دفترچه‌ها حداکثر ۲۵۰ است.

اورنوت

وان‌نوت از سری محصولات آفیس شرکت مایکروسافت بوده که رابط کاربری مشابه بقیه‌ی اعضای این خانواده با همان نوار ابزار آشنا را داراست. شاید با شنیدن نام مایکروسافت و رابط کاربری کمی تکراری آن کمی از انتخاب خود پشیمان شوید و احتمالا بگویید اورنوت بهتر است. اما چند دقیقه کار با آن کافیست که قدرت این نرم‌افزار را بفهمید؛ مشخصا کاربران سرفیس مایکروسافت بیشترین استفاده را از این قدرت می‌برند. این نرم‌افزار را می‌توان بر روی تمامی پلتفرم‌های نرم‌افزاری دانلود و استفاده کرد.

وان نوت

با شروع استفاده از وان‌نوت باید برای خود یک دفترچه بسازید و بعد از آن نرم‌افزار هر برگ از این دفترچه را در اختیار شما قرار می‌دهد. خوبی نرم‌افزار مایکروسافت آن است که به شما یک صفحه‌ی سفید می‌دهد و شما به راحتی در هر کجای آن می‌توانید شروع به نوشتن کنید، با ابزارهای مختلف نمودار شکل بکشید و عکس و صدا و ویدیو به نوشته‌ی خود اضافه کنید. وان‌نوت یک صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید هرجای آن را خط خطی کنید و این مزیت بزرگ وان‌نوت به سایر رقبای خود است. خوشبختانه این نرم‌افزار از فارسی پشتیبانی کاملی دارد.

برای دسته‌بندی نوشته‌های خود نیز مثل اورنوت می‌توانید از تنظیم دفترچه و برچسب گذاری صفحات بهره بگیرید. متاسفانه قدرت جست‌و‌جوی وان‌نوت برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی نوشته‌ها در برابر اورنوت ضعیف‌تر است و کمی در این بخش با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین می‌توان از IFTTT برای کارهای بیشتر استفاده کرد.

وان‌نوت برای یادداشت‌برداری‌های طولانی در جلسات یا حتی در سر کلاس فوق‌العاده به نظر می‌رسد؛ هر جای صفحه که خواستید می‌توانید مطلب خود را اضافه کنید. اگر تبلت‌های ویندوزی هم استفاده می‌کنید وان‌نوت کاملا بهینه کار می‌کند و می‌توانید با قلم شروع به نوت‌برداری کنید.

وان نوت

وان‌نوت از مجموعه‌ی‌ ‌آفیس است و قدرت این مجموعه‌ی نرم‌افزاری در وان‌‌نوت جمع شده است. تمپلیت‌ها یا مدل‌های از پیش‌ آماده‌ی نرم‌افزار، ایجاد آسان چک لیست و اضافه‌ کردن فرمول‌های ریاضی از مزیت‌های وان‌نوت به شمار می‌روند. همچنین همانند اورنوت، مایکروسافت یک افزونه‌ی اختصاصی برای مرور‌گرهای مختلف با نام OneNote Clipper طراحی کرده که می‌توان صفحات و مطالب مهم را در اینترنت پیدا و در وان‌نوت ذخیر کرد؛ هرچند به نظر می‌رسد افزونه‌ی اورنوت کامل‌تر باشد.

با این حال کاربری‌های اورنوت و وان نوت با هم متفاوت هستند.  افزونه‌ی مرورگر اورنوت خیلی کامل است و تقریبا چیزی را در وب‌گردی‌های خود از دست نمی‌دهید و می‌توانید به راحتی همه چیز را برای بعد ذخیره کنید. همچنین کاربران اورنوت می‌توانند مطالب کوتاه، یادداشت‌ها و ایده‌های خود را به سرعت بنویسند. اگرچه این راحتی در استفاده باعث می‌شود بعد از یک مدت با کوهی از یادداشت‌های مختلف رو‌به‌رو شوید. بنابراین از همان اول از دسته‌بندی دفترچه‌ها و برچسب‌گذاری نوشته‌ها غافل نشوید.

در طرف مقابل وان‌نوت یک صفحه‌ی سفید در اختیار شما قرا می‌دهد و شما آزادانه با ابزار‌های مختلف می‌توانید هر کاری انجام دهید. اما در مقایسه با اورنوت سیستم جست‌و‌جوی ضعیف‌تری دارد و احتمالا در نظم بخشیدن به نوشته‌های خود با مشکل رو‌به‌رو خواهید شد. بنابراین وان‌نوت برای جزوه نویسی، جلسات طوفان مغزی یا طراحی‌های اولیه خیلی خوب است و تمام خواسته‌های شما را برآورده می‌کند.

در نتیجه بنا به خواسته و نیاز خودتان می‌توانید یک یا هر دوی این نرم‌افزار‌ها را انتخاب کنید.

شما از کدام نرم‌افزار استفاده می‌کنید؟ دلایل انتخاب شما چیست؟ نظرات خود را با دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات