بنتلی و ۲۳ نکته ای که درباره آن نمی دانستید

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
بنتلی یکی از شرکت‌های مطرح و قدیمی صنعت خودروسازی است که فراز و فرودهای بسیاری را گذرانده است و اکنون نیز تحت مالکیت فولکس واگن به ساخت خودروهای بسیار لوکس و تجملی می‌پردازد. اما آیا می دانستید که تاریخچه‌ی این شرکت با خودروهای سرعتی و جیمز باند درآمیخته است؟ با زومیت همراه باشید تا با نکات جالب و خواندنی از تاریخچه‌ی بنتلی آشنا شوید.
تبلیغات

بنتلی یکی از مطرح‌ترین خودروسازان جهان است. کیفیت بالا و امکانات متعدد محصولات لوکس این شرکت، زبانزد خاص و عام است. این شرکت بریتانیایی اکنون تحت مالیکت فولکس واگن، غول خودروسازی جهان فعالیت می‌کند و روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. ما تاریخچه‌ی بنتلی را بررسی کرده و گریزی به آرشیو آن زدیم و به ۲۳ نکته‌ی جالب دست یافتیم که تا به حال ممکن است نشنیده باشید و حتما برایتان جالب خواهد بود.

۱. تیم اتومبیلرانی آن‌ها که به «پسران بنتلی» معروف است، خوشگذرانان افسانهای بودند

مراسم جشن و پایکوبی پیروزی مسابقات Le Mans در سال ۱۹۲۹ تا نزدیکی‌های صبح ادامه داشت و در انتها، سه نفر از مهمانان مونث هدیه‌ی سواری با بنتلی مسابقه‌ای و راننده‌ای که خودشان انتخاب می کردند از آن خود می‌کردند. گذاشتن کلاه ایمنی هم الزامی بود!

۲. در ابتدا بنتلی علاقه‌ای به شرکت در مسابقات Le Mans نداشت

در سال ۱۹۲۳، تعدادی از مشتری‌های بنتلی با این شرکت تماش گرفته و خواستار حضور تیمی از بنتلی در یک مسابقه‌ی ۲۴ ساعته که قرار بود توسط کشور فرانسه و در مکانی دوردست تحت عنوان Le Mans بودند. بنتلی (نفر وسط عکس بالا) سرانجام پذیرفت و جان داف و فرنک کلمنت در نخستین دوره‌ی مسابقات ۲۴ ساعته‌ی Le Mans به جایگاه چهارم دست یافتند. در سال بعد همان تیم به جایگاه اول رسید.

۳. نشان «بالدار B» که روی کاپوت خودروهای بنتلی قرار دارد نکته‌ای خاص دارد

این نشان به عنوان یکی از معروف‌ترین سَمبل‌های خودرو در جهان دارای تعداد پرهای متفاوتی در بال‌های دو طرف خود است. این کار برای تشخیص راحت خودروهای اصلی از تقلبی به این صورت ساخته شده است.

۴. «والتر اوون بنتلی» عاشق خودروهای آمریکایی با موتور قوی بود

بنتلی  شعار «هیچ جایگزینی برای حجم بالا وجود ندارد» (There's no replacement for displacement) را با پلاک به پیشرانه‌ی ۴.۵ لیتری جدید خودرهای تولیدی خود متصل کرد. این پیشرانه بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر از مدل ۳ لیتری قبلی این شرکت بود. این پیشرانه نحوه‌ی مخالفت بنتلی با سیستم‌های سوپرشارژر بود و بعدها به سرمشق خودروهای عضلانی آمریکا تبدیل شد.

۵. خودروهای سوپرشارژدار بنتلی تا سالها پرچمدار مسابقات Le Mans بودند

در اواخر دهه ی ۲۰ و اوائل دهه‌ی ۳۰ میلادی، بنتلی با پیشرانه‌های سوپرشارژ خود همواره قهرمانی مسابقات Le Mans را از آن خود می‌کرد. در آن زمان بنتلی معتقد بود سیستم‌های سوپرشارژی نباید در بالای پیشرانه نصب شوند و تغییر مکان سوپرشارژ باعث به هم خوردن بالانس طراحی و کاهش عملکرد پیشرانه می‌شود.

۶. مردم به مدل‌های سوپرشارژردار بنتلی، بنتلی های دمنده می‌گفتند

در سالهای 1920عموم مردم عادت نداشتند به راحتی کلمات جدید را به ذهن خود بسپارند؛ پس ساده‌ترین راه تعویض کلماتی بود که در دهانشان نمی‌چرخید، که در آن زمان مسئله‌ای عادی بود.

۷. «گلن کیدسون» یکی از رانندههای مسابقات بنتلی از سرسخت‌ترین افرادی بود که تا به حال دربارهاش شنیدهاید

این فرد پیش از آن که بخواهد برای بنتلی در قالب راننده مسابقه دهد، یک افسر نیروی دریایی بود که زیردریایی‌اش به خاطر یک اشتباه در کف دریا گیر کرده بود. بالاخره او توانست زیردریایی را از این وضعیت نجات دهد. سال بعد هم او تنها بازمانده ی یک حادثه‌ی هوایی بود. او از طریق دماغه هواپیما در حالی که لباسش آتش گرفته بود، به زحمت خارج شد. در همان حال کوشید یک شاهزاده را که در آن سفر هوایی همراهش بود نجات دهد؛ حدود ۲ کیلومتر در جنگلی دوید تا کمک بیاورد آن هم در شرایطی که هنوز دود آتش از او بلند می شد! درست پیش از آن که برای درمان سوختگی‌های بدنش به بیمارستان برود برای آنکه خودش را تسکین دهد با یک هواپیمای دیگر! بر فراز دریا مقداری پرواز کرد تا آرام شود. یک سال بعد او برنده‌ی مسابقات Le Mans شد. کیدسون بالاخره در اثر تکه‌تکه شدن هواپیمایش در طوفان‌ شنِ آفریقای جنوبی جان خود را از دست داد. (باور کردن تمام وضعیت‌های گفته شده برای ما هم بسیار دشوار است!)

۸. شرکت بنتلی، رئیسی به نام «وولف» داشت

وولف برناتو مدیرعامل بنتلی

وولف برناتو (Woolf Bernato) یک مرد عیّاش ثروتمند بود که برای سرگرمی، در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می‌کرد. او سه بار در مسابقات Le Mans شرکت کرد و هر سه بار به مقام اول دست یافت و پس از رولزرویس، مدیر عامل کمپانی بنتلی شد.

۹. او دههها پیش از مسابقات نمایشی TopGear، توانسته بود طی مسابقه‌ای با قطار پیروز شود!

یکی از سریعترین وسائل نقلیه قرن ۱۹ فرانسه، قطار آبی بود. این قطار به خاطر رنگ آبی جذابی که داشت به این نام خوانده می‌شد. این قطار ‌می‌توانست از کناره‌های ساحلی دریای مدیترانه تا شهر کاله در شمال فرانسه را در کمتر از یک روز طی کند. وولف با رجز خوانی برای فرانسوی‌ها در یک مهمانی شام، ادعا کرد که در همین مدت او می‌تواند به لندن برسد. وولف با اختلاف ۴ دقیقه توانست این مسابقه را ببرد اما بعدها توسط فرانسوی‌ها به علت مسابقه دادنِ بدون مجوز جریمه‌ی سنگینی شد.

۱۰. مدل اتومبیلی که با آن در مسابقه برنده شده بود، با خودرویی که به همگان اعلام کرده بودند، تفاوت داشت

بنتلی بلو ترین

قسمت ارتباط عمومی بنتلی و تنها دختر وولف در توضیحاتی به رسانه‌ها اعلام کردند که در مسابقه با قطار آبی او در واقع مدل سدان (4 در) را می‌راند و مدل کوپه را چند ماه بعد از پیروزی خریده و به افتخارش نام "نسخه مخصوص قطار آبی" را روی آن نهاده‌اند.

۱۱. مدل ۲۰۰۵ بنتلی Arnage Blue Train در واقع بزرگداشتی برای کوپهی پرآوازه‌ی کلاسیک است

زمانی که مدل ۲۰۰۵ بنتلی Arnage به تولید رسید، بر روی داشبورد آمحکاکیِ نسخهِ کلاسیک خود را داشت تا یادآوره پیروزی بر قطار آبی باشد.

۱۲. آن‌ها اجازه دادند تا اتومبیلشان که در سال ۱۹۲۷ برندهی مسابقات Le Mans شده بود، در شام هتل Savoy به آن‌ها ملحق شود

چنان که در اغلب مواقع در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی Le Mans حادثهای رخ می دهد، در آن سال هم اتومبیلی که به شماره‌ی هفت معروف بود (شماره بدنه خودرو این نبود) طی حادثه‌ای در نیمه شب و در شرایطی که یک سومِ مسیر را پیموده بود شدیدا دچار سانحه شد. مکانیک های حاضر در محل کوشیدند چراغهای چشمک‌زنی را بر روی شیشه‌ی جلوی خودرو به جای چراغ جلو که شکسته بود نصب کنند و بالاخره هم موفق شد برنده‌ی مسابقه شود و تیمبنتلی نیز با ۱۱ پُرس غذا در اطراف این خودرو نشستند تا جشن بگیرند.

۱۳. جیمیز باند بنتلی میراند، نه آستون مارتین

بنتلی استون مارتین

در کتاب جمیز باند او یک بنتلی سدان با موتور ۴.۵ لیتری سوار می‌شده نه یک آستون مارتین کوپه!

۱۴. آخرین باری که آن‌ها برندهی Le Mans شدند در سال ۲۰۰۳ بود

آخرین باری که بنتلی قبل از سال ۲۰۰۳در مسابقات Le Mans برنده شده بود مربوط به ۷۳ سال قبل از آن می‌شد!

۱۵.مدرسهی رانندگی بر روی یخِ بنتلی

اگر تا به حال آرزو داشته اید که با سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت روی یخ رانندگی کنید، بنتلی به شما آموزش خواهند داد که چطور این کار را انجام دهید. فقط کافی است به فنلاند بروید.

۱۶. بله٬ درست است؛ مدل کانتیننتال GT میتواند با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت روی یخ حرکت کند!

این نخستین خودرویی است که توانسته این کار بزرگ را در سال ۲۰۰۷ و به رانندگی اسطوره ی فنلاندی رالی «جوها کانکونن» انجام دهد و به این موفقیت دست یابد.

۱۷. برای جشن رکورد سرعت روی یخ که با مدل کروکی سوپراسپرت کانتیننتال به دست آمد، آن‌ها به خریداران این مدل ساعتی رایگان هدیه دادند

آنها با همکاری شرکت Breiling ساعتهای خاصی تولید کرده بودند که در صورت خرید مدل مخصوص مربوط به این رکورد، به شما هدیه داده می‌شد.

۱۸. بنتلی در داخل خودروهایش گاوصندوق نصب می‌کند

با سفارش هر مشتری، بنتلی می‌تواند در داخل خودروها گاوصندوقی نصب کند که شما جواهرات و لوازم گرانبهای خود را وقتی به سفر می‌روید همراه خود ببرید و خیالتان آسوده باشد. حتی ساعت مخصوص Berling خود را هم در جای مخصوصی از گاو صندوق می‌توانید قرار دهید.

۱۹. میتوانید با استفاده از مبلمان بنتلی، دکوراسیون هرکدام از اتاقهای خانهتان را تغییر دهید

اگرچه این مسئله بیشتر از قیمت یک خودرو برایتان هزینه خواهد داشت، اما واقعا زیبا خواهد بود.

۲۰. زیباترین آرایشگاهها در جهان از صندلیهای بنتلی استفاده میکنند

آرایشگاهی به نام Pankhurst در لندن از صندلی های آرایش ساخت بنتلی استفاده کرده و کل  فضای آرایشگاه بر اساس داخل اتاق یک بنتلی دکور شده است. اگر مایلید مو یا صورت خود را به آرایشگرانش بسپارید باید بدانید هزینه‌ی بسیار گزافی در انتظار شما خواهد بود!

۲۱. آن‌ها بزرگترین سقف پنل خورشیدی را در بریتانیا دارند

در واقع این سقف های خورشیدی می‌تواند وقتی هوا آفتابی است، بیش از ۴۰ درصد از نیازهای برقی کارخانه را تأمین کند.

۲۲. اسکی بنتلی بهترین نوع در جهان است

این اسکی‌ها از فایبر کربن پیچیده شده دورِ چوب سدر همراه با فریمی فلزی ساخته شده‌اند که این ساختار باعث افزایش کنترل اسکی کردن در وسط پیچ می‌شود. تمامی سطوح این اسکی که با نام Zai شناخته می‌شود، از پلیمری مخصوص درست شده و قیمت آنها از قیمت اکثر اسکی‌های المپیک نیز بیشتر است!

۲۳. این یکی از بهترین راههای ممکن برای سود بردن از مزیتهای سیستم رانندگی چهار چرخ متحرک بنتلی است

آن را اسکی با اتومبیل می نامند. از لحاظ فنی یک نوع سنّت نروژی است و همیشه باید توسط یک اتومبیل بنتلی بر روی سطح برفی یا یخی انجام شود.

 نظر شما در رابطه با بنتلی و تاریخچه‌ی این شرکت مطرح چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات