آیا اپل مسیر خود را گم کرده یا به دنبال خلق موقعیت‌های جدید است؟

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل از جمله کمپانی‌هایی است که همواره بازار اخبار و شایعات پیرامون آن داغ بوده است. اما اخیرا اخباری که از این کمپانی به گوش می‌رسد کمی عجیب و باورنکردنی است. اکنون سوال اصلی اینجاست که با توجه به شواهد موجود آیا اپل مسیر خود را گم کرده یا به دنبال خلق موقعیت‌های جدید است؟
تبلیغات

حتما طی روز‌های گذشته اخباری از کاهش فروش گوشی‌های آیفون یا پیش‌بینی‌های دور از انتظار کارشناسان نسبت به شرایط سخت اپل به گوش شما خورده است. با اینکه همچنان اپل با ارزش‌ترین برند دنیا است ولی همیشه انتظارات از این کمپانی بالا بوده است. گرچه نمی‌توان شرایط فعلی را خیلی بد دانست. به هر حال با توجه به جایگاه اپل می‌توان انتظار داشت که گاهی اوقات در نقطه‌ای، رشد این برند متوقف شود.

درآمد نهایی اپل در سال مالی ۲۰۱۵ حدود ۲۱۰ میلیارد دلار بوده که اگر اپل برای خودش یک کشور داشت، می‌توانستیم کشور اپل را به عنوان چهل و پنجمین کشور بزرگ دنیا دقیقا بعد از فنلاند قرار دهیم. واقعا حفظ چنین شرایطی سخت است و همین که اپل توانسته مدت طولانی این جایگاه را حفظ کند، در نوع خود شگفت‌انگیز است.

شایعات و گمانه‌زنی‌های عجیبی از محصولات آتی اپل به گوش می‌رسد که بیشتر گیج‌کننده هستند. یکی از استانداردهای اپل از ۸ سال قبل تا کنون این بوده که بعد از معرفی آیفون ۳ جی، هر ساله با ارائه طراحی جدید یا انجام اصلاحات و بهینه‌سازی‌های متفاوت گوشی جدیدی از سری آیفون را معرفی کند. بعد از آخرین اصلاحات این کمپانی روی گوشی آیفون ۶ اس، باید منتظر طراحی تازه‌ای از آیفون ۷ باشیم.

با این وجود به نظر می‌رسد براساس شایعات و افشاگری‌ها پیرامون آیفون ۷، این گوشی در مجموع بازطراحی جزئی خواهد داشت و طبق معمول عملکرد آن ارتقا می‌یابد. شاید تنها تغییر مهم را باید سیستم دوربین دوگانه آیفون ۷ بدانیم. گفته می‌شود بازطراحی اصلی آیفون سال ۲۰۱۷ انجام می‌گیرد و احتمال دارد بتوانیم آیفون تمام شیشه‌ای را ببینیم.

اگر رشد نکنی، نابود می‌شوی!

این عبارت در واقع مشکل اصلی اپل است. گوشی‌های آیفون حدود ۷۳ درصد از درآمد اپل در سال ۲۰۱۵ را تشکیل داده‌اند. اپل اخیرا از کاهش فروش گوشی‌های آیفون خبر داده که به نظر می‌رسد معرفی آیفون اس‌ای باعث شده این روند نزولی سرعت کمی داشته باشد. ولی ظاهرا تا زمان معرفی پرچمدار جدید اپل، حداقل تا ۵ ماه آینده این روند نزولی فروش ادامه خواهد داشت. اما پیش‌بینی می‌شود از آن جایی که آیفون ۷ طراحی مشابه آیفون ۶ و ۶ اس دارد، در جذب مشتریان ناکام باشد.

آیفون 6 اس

وضعیت فروش آیپدها نیز تابع بازار تبلت است و همچنان در سطح پایینی قرار دارد. اپل‌واچ با اینکه نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند بازار عملکرد بهتری دارد، ولی هنوز محصولی نیست که بتواند نجات‌بخش کوپرتینونشین‌ها باشد. از طرف دیگر مک‌بوک‌ها نیز نسبت به رقبای خود فروش بهتری داشته‌اند ولی مجددا نمی‌توان انتظار تغییر شرایط جدی را برای اپل داشت. نکته‌ی اصلی بحث تا اینجا این است که اپل بدون آیفون چاره‌ای ندارد جز اینکه به دنبال خلق موقعیت یا محصولات جدید باشد.

با این اوصاف باید منتظر آینده‌ای سخت برای اپل باشیم. البته اپل این شانس را همچنان دارد که بتواند تا زمان معرفی نسل جدید آیفون در سال ۲۰۱۷ شرایط موفق خود را حفظ کند تا این گوشی بتواند دوباره سودآوری قابل توجهی برای کوپرتینویی‌ها داشته باشد. ولی مشکل اصلی اپل این است که بازار گوشی‌های پرچمدار کاملا اشباع شده است. زمانی می‌توان به رشد وضعیت در این بازار امیدوار بود که هر ساله کاربران تمایل به خرید گوشی جدید داشته باشند یا بخواهند از اندروید به آی‌اواس کوچ کنند. حتی اگر آیفون ۲۰۱۷ محصولی شگفت‌انگیز باشد، باز اپل به محصولاتی جدید نیاز دارد. شاید آیفون تضمین‌کننده‌ی بقای اپل باشد ولی در اقتصاد آمریکا، اگر پیشرفت نکنید، نابود می‌شوید!

آیا اپل می‌تواند بازار جدیدی خلق کند؟

بی‌شک اپل به دنبال خلق موقعیت‌های جدید است تا بتواند مشتریان جدیدی را جذب کند. به همین منظور این کمپانی در تلاش است تا بتواند محصولات تازه‌ای مطابق با خواسته‌ی مشتریان معرفی کند. شایعات زیادی در این زمینه وجود دارد. از علاقه‌ی اپل به واقعیت مجازی گرفته تا خودروی خودران، تنها بخشی از گمانه‌زنی‌ها در مورد بازارهای بعدی اپل است. واقعیت مجازی علی‌رغم تمام مزایایی که دارد به این زودی به صورت گسترده در اختیار مشتریان قرار نمی‌گیرد و با توجه به ماهیت کمپانی اپل، ورود به صنعت خودرو نیز به این سادگی میسر نیست. ضمن اینکه در صنعت خودرو به ویژه محصولات بدون راننده رقبای سرسختی چون گوگل و اوبر انتظار شما را می‌کشند و تسلا نیز همچنان با خودروهای الکتریکی خود قدرت‌نمایی می‌کند.

خودروی اپل

البته شایعات دیگری وجود دارد که از ساخت تلویزیون توسط اپل یا تبدیل اپل‌تی‌وی به یک کنسول بازی برای رقابت با سونی و مایکروسافت خبر می‌دهد. اما آنقدر این شایعات دور از ذهن به نظر می‌رسند که باور کردن آنها سخت است. همچنین بازار نوظهور دیگری در بخش خانه‌ی هوشمند و محصولات اتوماسیون خانگی وجود دارد که گوگل با خرید کمپانی Nest گام‌های بزرگی در این بخش برداشته ولی مدت زیادی است که خبر جدیدی از اپل نمی‌شنویم.

اما بدون در نظر گرفتن اینکه اپل وارد بازار واقعیت مجازی، خودرو، تلویزیون، گیم یا اتوماسیون خانگی شود، نکته‌ی مهم اینجا است این بازارها هنوز رشد خاصی نداشته‌اند یا از عدم مدیریت صحیح رنج می‌برند و به این دلیل مشکل است که اپل بخواهد عملکرد خوب گذشته خود را در آنها تکرار کند. محصولات الکترونیکی مصرفی نیاز به یک محصول انقلابی جدید دارند و هنوز کسی نمی‌داند این محصول دقیقا چیست.

فیسبوک و مایکروسافت در حال حاضر روی بات‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی هنوز عملکرد دقیق آنها مشخص نیست. در کل اگر قرار باشد انقلابی صورت گیرد، به نظر می‌رسد به جای بخش سخت‌افزار باید در قسمت نرم‌افزار باشد. اپل دارای یک کمپانی نرم‌افزاری قدرتمند است ولی تقریبا تمامی منافع و سودآوری‌های این برند از سخت‌افزار بوده است.

احتمال دارد اپل سال آینده به دنبال نوسازی خط تولید محصولات خود باشد، ولی تصور اینکه این تغییرات بتواند همانند آیفون باعث ارتقای جایگاه اپل شود، سخت است. آیفون به این زودی‌ها فراموش نمی‌شود و به همین دلیل اپل از شرایط سخت هنوز فاصله‌ی زیادی دارد. ممکن است درآمد اپل ثابت بماند یا کمی کاهش یابد، ولی همچنان اپل یک کمپانی سودآور خواهد بود. در نهایت به نظر می‌رسد کوپرتینونشین‌ها باید در بازار جدید به دنبال برگ برنده‌ی خود باشند، اما هنوز کسی نمی‌داند این بازار یا محصول جدید چیست.

به نظر شما شرایط کمپانی‌های بزرگی چون اپل در آینده چگونه رقم خواهد خورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات