تکنولوژی 5G می تواند بزرگترین پیشرفت تاریخ اینترنت همراه باشد

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدتی است که اخباری در ارتباط با تکنولوژی 5G منتشر می‌شود. تکنولوژی اینترنت موبایل از زمان GPRS تا کنون پیشرفت زیادی داشته است. 5G می‌تواند لقب بزرگترین پیشرفت این صنعت را به خود اختصاص دهد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینترنت موبایلی از زمان GPRS تا کنون پیشرفت‌های زیادی کرده است. اشخاصی که در گذشته از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند، متوجه این پیشرفت‌ها شده‌اند. GPRS اولین نسل اینترنت موبایلی بود که سرعت آن بین ۱۲۰ تا ۳۸۴ کیلوبیت بر ثانیه بود. امروزه این سرعت، بسیار پایین است. بعد از آن تکنولوژی 2G یا Edge به عنوان نسل دوم اینترنت موبایلی عرضه شد. این نسل در زمان محبوبیت بلک‌بری، بسیار محبوب بود. در حقیقت اولین گوشی آیفون بدون پشتیبانی از 3G عرضه شد و دلیل آن محدود بودن دسترسی به این تکنولوژی بود. نهایت سرعت این فناوری ۴۷۳ کیلوبیت در ثانیه بود. در حالی که این میزان افزایش سرعت به نظر زیاد نیست اما در عمل تفاوت مشخص بود.

بعد از دوران 3G تغییرات اینرنت موبایل مشخص شد. تکنولوژی 4G LTE تغییراتی را در صنعت موبایل ، به وجود آورد. نهایت سرعت قابل دسترس با این تکنولوژی در تئوری ۱۵۰ مگا‌بیت در ثانیه است که البته در اکثر نقاط دسترسی به چنین سرعتی ممکن نیست. 4G LTE چند سالی است که در دسترس کاربران قرار دارد. در حقیقت ورایزون در سال ۲۰۱۰ شبکه LTE خود را راه اندازی کرد. حالا ورایزون و دیگر اپراتورها به دنبال دستیابی به تکنولوژی 5G هستند که پیشرفت بعدی این صنعت به شمار می‌آید. سرعت اینترنت 5G در حدود ۲۰ گیگا‌بیت در ثانیه است که تفاوت بسیاری با 4G LTE دارد. این سرعت حدوداً ۲۰۰ برابر پر‌سرعت‌ترین اینترنت مربوط به  ISP های آمریکا است.

سوال این است که با چنین سرعت و ظرفیتی در محصولات، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ در اولین مرحله، می‌توان ویدئو‌های با‌کیفیت بالا (مثلا 4K) را با سرعت زیاد تماشا کرد و همچنین سرعت دانلود فایل‌ها نیز بسیار بالا‌تر می رود. اما مهم‌ترین بخش این تکنولوژی کاربری آن در آینده و اینترنت اشیا (IoT) خواهد بود. امروزه ترموستات‌ها، لامپ‌های سبک، سنسور‌های تشخیص دود و بسیاری وسایل دیگر به اینترنت متصل شده‌اند. با اتصال تمامی این اشیا، استفاده از پهنای باند اینترنت افزایش یافته و سرعت کاهش می‌یابد. 5G پهنای باند بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا سرعت همواره خوب باشد. Ericsson معتقد است که تکنولوژی 5G می‌تواند دنیا را تغییر دهد.

با ورود 5G به بازار قطعاً برای استفاده از آن باید دستگاه‌های جدیدی خریداری کنیم، زیرا تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند کنونی از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کنند. این اتفاق در زمان ورود تکنولوژی 4G LTE نیز افتاد. اما با توجه به اینکه این تکنولوژی حداقل تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار نمی‌شود، کاربران نگرانی از بابت خرید‌های خود نخواهند داشت. در حال حاضر ورایزون و AT&T در حال تست شبکه‌های 5G خود هستند. قطعاً زمان ورود 5G دوران جذابی خواهد بود.

نظر شما در رابطه با این خبر چیست؟ تکنولوژی 4G در حال حاضر جوابگوی نیاز‌های شما است؟ آیا مشتاق ورود 5G به بازار هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات