تحلیلگران می‌گویند: اپل به علائم کاهش فروش آیفون در سال های گذشته توجه نداشته است

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل از ابتدای سال ۲۰۱۲ با کاهش فروش آیفون مواجه بوده است. این آمار را یک تحلیل‌گر به نام نیل سایبارت (Neal Cybart) ارائه و عنوان کرده که اپل بدون توجه به چنین علائمی به سیاست‌های خود ادامه داده است. تنها رشد این شرکت در زمان ارائه‌ی آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس بوده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان، همواره سود زیادی از فروش گوشی‌های آیفون خود داشته است. اما طبق آمار منتشر شده فروش این گوشی از سال ۲۰۱۲ در حال کاهش بوده و این آمارها زنگ خطری بوده‌اند که اپل کمترین توجه را به آنها داشته است. طبق آماری که تحلیل‌گری به نام نیل سایبارت (Neal Cybart) منتشر کرده، تنها زمانی که فروش اپل رشد کرده، زمان ارائه‌ی آیفون ۶ و ۶ پلاس با صفحه‌نمایش‌های بزرگ بوده است. بعلاوه در آن زمان بزرگ‌ترین اپراتور موبایل جهان یعنی China Mobile نیز عرضه‌ی آیفون را شروع کرده بود.

اپل از آمار فروش آیفون ۶ اس نیز درس نگرفته است. سایبارت در ادامه‌ی گزارشش عنوان می‌کند که ۶۰ درصد افرادی که در سال ۲۰۱۴ آیفون بزرگ‌تر را برای خرید انتخاب کرده‌اند، در سال ۲۰۱۵ آن را با آیفون جدید تعویض نکرده‌اند. این بدان معناست که محصول اپل دارای چرخه‌ی خرید سه ساله است در حالی که این شرکت در نظر دارد محصولاتش را با چرخه‌ی خرید دو ساله عرضه کند یعنی کاربران هر دو سال یک بار مجبور به تغییر و بروزرسانی گوشی خود شوند.

البته نرخ اشباع تلفن‌های همراه هوشمند در ایالات متحده‌ی آمریکا و در تمام جهان بالا رفته است و کاربران علاقه‌ی کمتری به تعویض گوشی‌های خود دارند. البته اپل با عرضه‌ی آیفون‌های با صفحه‌نمایش بزرگ توانست تعداد زیادی از کاربران اندروید را به سمت خود جذب کند اما ماموریت بعدی دشوار اپل، جذب آن دسته از کاربران اندروید است که از گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند.

این تحلیل‌گر در ادامه به این نکته اشاره کرد که اپل قبل از عرضه‌ی آیفون SE نیز به اثرات منفی آن توجه نکرده است. طبق صحبت‌های او آیفون SE سود اپل را از فروش کاهش داده و بعلاوه بازار گوشی‌های گران‌قیمت این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به وضع موجود، به نظر نمی‌رسد آیفون ۷ نیز بتواند کمکی به اپل در افزایش فروش داشته باشد. بخشی از گزارش سایبارت این موضوع را به خوبی توضیح داده است:

سهم عمده‌ای از موفقیت کنونی اپل در فروش آیفون، به خاطر کاربرانی است که به طور میانگین هر دو سال یک بار اقدام به تعویض گوشی آیفون خود می‌کنند. اما این دوره در برخی اوقات به سه تا چهار سال افزایش پیدا می‌کند. ۶۰ درصد از کاربرانی که در سال ۲۰۱۴ اقدام به خرید آیفون کرده‌اند، در سال ۲۰۱۵ دستگاه خود را تعویض نکرده‌اند و هرچه این تعداد کاربران به این حالت باقی بمانند، دوره‌های دو ساله‌ی تعویض گوشی افزایش پیدا می‌کند که برای اپل ضرر بزرگی به حساب می‌آید.

سایبارت معتقد است که اپل باید برنامه‌ریزی‌های دوساله‌ی خود را تغییر دهد و بیشتر به نیازهای کاربران توجه کرده و در دوره‌های کوتاه‌تر اقدام به عرضه‌ی محصولاتی با امکانات ویژه کند.

اپل پیش از این نیز در دوره‌های مختلف با کاهش فروش محصولات مواجه بوده است اما چند ماه گذشته دوره‌ای بوده که نظرات منفی و نگرانی‌ها در مورد کاهش فروش آیفون‌ها جدی‌تر شده است. البته در حالی که اکثر تحلیل‌گران آینده‌ای تاریک را برای اپل در چند ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند، مدیران اپل بر این عقیده‌اند که آیفون جدید افزایش فروش بالایی را برای این شرکت رقم خواهد زد. نمونه‌ای از این امیدواری‌ها و اظهارنظرها را می‌توان در صحبت‌های اخیر تیم کوک مبنی بر عرضه‌ی آیفونی با امکانات بسیار خاص مشاهده کرد.

آمار فروش اپل
آمار فروش اپل
آمار فروش اپل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات