همکاران سیستم سال ۹۴ را با رشد درآمد و گسترش تجارت خود به پایان رساند

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
یک روز پس از برگزاری مجمع عمومی همکاران سیستم، این شرکت جلسه‌ای را با حضور خبرنگاران برگزار کرد تا علاوه بر ارائه گزارش عملکرد این شرکت در سال ۹۴، به پرسش خبرنگاران پاسخ دهد. در ادامه همراه زومیت باشید تا مروری بر عملکرد همکاران سیستم در سال گذشته داشته باشیم.
تبلیغات

در ابتدای نشست خبری، مهدی امیری - معرفی کلی از همکاران سیستم ارائه کرد. همکاران سیستم در سال ۱۳۶۶، با ۱.۲ میلیون ریال سرمایه و توسط جمعی سه نفره کار خود را شروع کرد. امروز، همکاران سیستم بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری بخش خصوصی ایران است. همکاران سیستم در حال حاضر سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریالی دارد، ۱۹ شرکت منطقه‌ای را در اختیار دارد، ۱۰ شرکت تخصصی دارد، ۲۳ شرکت تحت لیسانس آن فعالیت کرده و ۲۰۰ نمایندگی در سراسر کشور زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. در سال گذشته ۹۷۳ نفر کارمند همکاران سیستم بوده‌اند. این‌ها همه آمارهای خیرکننده‌ای از یک شرکت نرم‌افزاری ایرانی هستند. همکاران سیستم در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی را در افزایش تعداد مشتریان خود تجربه کرده تا تعداد کل مشتریان آن به ۳۳ هزار شرکت یا مرکز کسب و کار برسد.

همکاران سیستم - 94

همکاران سیستم تا سال گذشته ۹۰۰۰ مشتری بزرگ و ۲۴۰۰۰ مشتری کوچک و اصناف داشته است. این شرکت در سال گذشته موفق به جذب ۶۰۰ مشتری جدید بزرگ و همچنین ۹۰۰۰ مشتری کوچک شده است. در نمودار زیر سهم بازار همکاران سیستم در صنعت‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

همکاران سیستم سهم بازار

با توجه به رکود بازار خودرو و سیمان کشور، مشتریان همکاران سیستم در این صنعت‌ها نیز با کاهش روبرو شده است. فروش همکاران سیستم در سال ۹۴ رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده است تا به مبلغ ۳۸۰ میلیارد ریال برسد. همچنان بخش بزرگی از درآمد همکاران سیستم از بابت پشتیبانی محصولات است. اما مهدی امیری مدیرعامل این شرکت گفت که همکاران سیستم در تلاش است تا درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت را بیشتر کند تا نسبت بیشتری از درآمد از بخش فروش محصولات حاصل شود.

همکاران سیستم در 94

در سال گذشته، راهکاران بزرگ‌ترین محصول همکاران سیستم، رشد فروش ۷۵ درصدی را داشته و ۲۱۰ میلیارد ریال درآمد برای این شرکت به همراه داشته است. نرم‌افزار سپیدار و دشت نیز ۸۲ میلیارد ریال درآمد داشته‌اند که رشد ۴۰ درصدی را نسبت به سال ۹۳ نشان می‌دهند.

گزارش سود و زیان همکاران سیستم

در مجمع عمومی همکاران سیستم که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی برگزار شد، این شرکت از پوشش کامل سود خالص پیش‌بینی شده و افزایش سرمایه ۲۵ درصدی از محل سود انباشته در سال ۹۵ خبر داد. همچنین مجمع عمومی همکاران سیستم، توزیع ۳۰ تومان سود نقدی به ازاء هر سهم را نیز تصویب کرد. علاوه بر این، در این جلسه که با حضور ۹۳ درصد از سهامداران، نمایندگان سازمان بورس و مؤسسه حسابرسی بیات رایان برگزار شد، اعلام شد که سود نقدی سهامداران، پنج روز کاری بعد از مجمع قابل دریافت است.

مدیرعامل همکاران سیستم از عبور تعداد مشتریان «راهکاران» از مرز ۱۰۰۰ مشتری و موفقیت در استقرار و راه‌اندازی این سیستم‌­ها برای مشتریان، نشان می‌­دهد که این محصول پاسخگوی نیازهای اکثر صنایع هست و بازار هدف درستی برای آن انتخاب شده است.» وی به عنوان نمونه به بخش‌های مهمی از شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی و غذایی اشاره کرد که توانسته‌اند با استفاده از این راهکار مسیر موفقیت خود را ادامه داده و علاوه بر آن با سازماندهی کسب‌و‌کار خود به شکل مناسب‌تری خود را برای تعامل با شرکت‌های بین‌المللی آماده سازند.

گزارش سود و زیان همکاران سیستم

مدیرعامل همکاران سیستم در باره سود و زیان شرکت نیز گفت: «از زاویه سهام‌داران، در کنار مجموعه خدماتی که به مشتریان‌مان ارائه کرده‌ایم، به عنوان یک بنگاه اقتصادی توانستیم در شرایط سخت سال ۹۴، سود بودجه شده را محقق کنیم.»

وی در باره‌ی چشم‌انداز آینده این شرکت گفت که: «آنچه پیش رو داریم مسیری است که در آن باید مبانی تحقق چشم‌انداز همکاران سیستم در سال ۱۴۰۰ ساخته شود. شرکتی موفق در منطقه که اندازه اقتصاد برندهای محلی را با توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری سازمان‌ها و بنگاه‌ها تغییر می‌دهد و نوع همکاری با شرکت‌های جهانی را در قالب بُرد-بُرد بازتعریف می‌کند.»

همکاران سیستم در سال جاری تلاش می‌کند تا مشتریان بیشتری را جذب کند و ورود خود به حوزه‌های جدید همچون هتل‌داری را پایدار کند. طی چهار سال آینده، همکاران سیستم، ماژول‌ها و قابلیت‌های بیشتری را به راهکاران اضافه خواهد کرد تا این محصول نه تنها نیازهای داخلی را پوشش دهد بلکه برای رقابت در بازارهای جهانی نیز آماده شود.

هیئت مدیره همکاران سیستم.

همکاران سیستم همچنین تحقیق و توسعه بر روی ارا‌ئه‌ی راهکاران بر روی فضای ابری را شروع کرده است و انتظار دارد در سال ۹۶ بصورت جدی وارد این بازار شده و نهایتا در سال ۹۷ بودجه‌ی قابل ملاحظه‌ای را به آن اختصاص دهد.

مدیرعامل همکاران سیستم همچنین از بلوغ نرم‌افزار تحت وب راهکاران خبر داد و گفت: «نرم افزار راهکاران به اندازه‌ی کافی بالغ شده است که نیازهای بیش از ۴ هزار مشتری فعلی ما را بطور کامل پوشش دهد.» وی همچنین دلیل موفق نبودن همکارن سیستم برای جذب مشتریان قدیمی به راهکاران را در عدم تمرکز کافی خود همکاران سیستم در این زمینه دانست. راهکاران ماژول‌ها و امکانات مورد نیاز اکثر مشتریان خود را دارد و از بابت فنی و امکانات نیازهای آن‌ها را پوشش می‌دهد.

محمود نظاری، رئیس هیئت مدیره و بنیان گذار همکاران سیستم نیز در پاسخ به سوال، گسترش بازار همکاران سیستم به کشورهای خارجی و همچنین تعامل با شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران صحبت کرد. همکاران سیستم با پنج شرکت بزرگ دنیا در فیلد کاری خود جلساتی را برگزار کرده است و محوریت این جلسات نیز در حوزه‌ی اتحاد استراتژیک بوده است نه کسب نمایندگی. همکاران سیستم مایل است تا از طریق یک اتحاد وارد بازارهای خارجی شود. همکاران سیستم در حال حاضر بازار ایران را به خوبی تحت کنترل خود دارد و از نظر فنی نیز خود را در سطح بزرگان دنیا می‌داند و از این بابت نیازی ندارد که نمایندگی از شرکت‌های خارجی کسب کند. وی درباره‌ی جلسات برگزار شده با شرکت‌های بزرگ خارجی اظهار امیدواری کرد و گفت شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران و شناخت بازار حداقل ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارند و اگر با همکاران سیستم شریک تجاری شوند، می‌توانند سریع‌تر به نتیجه برسند. شرکت‌ها نیز این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم همچنین از عدم دقت و توجه کافی رگولاتوری برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی گلایه کرد و گفت رگولاتوری باید از شرکت‌های خصوصی و داخلی کشور برای جذب سرمایه‌گذاران و همچنین درک صحیح نیاز بازار مشورت بگیرد. وی مثال‌های جالبی از فرایندهای مشابه در کشورهای اروپایی مانند فشار اتحادیه‌ی اروپا به گوگل یا مایکروسافت برای در نظر گرفتن منافع مشتریان اروپایی و همچنین حفظ فضای رقابتی در منطقه‌ی اروپا مطرح کرد و گفت: «اگر رگولاتوری درست عمل نکند نه تنها باعث سرمایه گذاری با سیاست صحیح نشده، بلکه باعث بهم ریختگی در بازار می‌شوند. اتحادیه اروپا برای آنکه مایکروسافت یا گوگل را از انحصارطلبی دور کند، قانون وضع می‌کند. اما در ایران چرا رگولاتوری نباید استراتژی دقیق و منتشر شده‌ای در این باره داشته باشد.»

وی در باره احتمال محرمانه بودن این سند گفت: «این سندی نیست که بصورت محرمانه باشد و مردم و شرکت‌ها باید از آن مطلع باشند. یک بار تا به حال رگولاتوری از ما (در نظر بگیرد که همکاران سیستم بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری کشور به شمار می‌رود) پرسیده نشده است که با ورود فلان شرکت‌ خارجی شرایط برای شما بهتر می‌شود یا بدتر. یا مثلا چکار کنیم که منافع مشتریان ایرانی با ورود شرکت‌های خارجی بهتر شود.» رئیس هیئت مدیره‌ی همکاران سیستم‌ می‌گوید که در مذاکره با شرکت‌های بزرگ خارجی متوجه می‌شود که جلساتی با رگولاتوری داشته‌اند و این موضوع چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

به عنوان مثال در اتحادیه اروپا برای مایکروسافت یا گوگل یا شرکت‌های دیگر قانون تصویب می‌شود تا برای حضور در بازارشان چطور باید برخورد کنند. مثلا مایکروسافت مجبور است با تخفیف یا بصورت رایگان نرم‌افزارهای خود را در اختیار دانشجویان اروپا قرار دهد یا گوگل نیز برای حفظ بازار رقابتی نمی‌تواند سرویس‌های خود را در اولویت جستجو قرار دهد. اما با ورود این شرکت‌ها در بازار ایران، چطور منافع مشتریان ایرانی در نظر گرفته خواهد شد؟

رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم باور دارد که در ایران رگولاتوری و دولت در خلاء و بدون ارتباط با بخش خصوصی در حال جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات