اپل از سوی دانشگاه Caltech مورد شکایت قرار گرفت

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه و گجت‌های هوشمند در جهان، تا کنون مشکلات حقوقی زیادی با شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلف داشته است. به تازگی دانشگاه Caltech شکایتی علیه این شرکت و شرکت Broadcom تنظیم کرده که مربوط به استفاده از پتنت‌های این دانشگاه در تکنولوژی وای‌فای است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دانشگاه Caltech به تازگی شکایتی علیه اپل ارائه کرده که در آن این شرکت را به استفاده از پتنت‌های ثبت شده‌ی دانشگاه در زمینه‌ی تکنولوژی‌های وای‌فای متهم کرده است. این شکایت حقوقی که پنجشنبه‌ی گذشته به دادگاه ارائه شده، حاکی از آن است که شرکت اپل با دانش قبلی اقدام به استفاده از نتایج علمی پتنت‌های ثبت شده‌ی این دانشگاه، در اکثر محصولات خود از آیفون ۵ به بعد کرده است.

پتنت‌هایی که دانشگاه کلتک در این شکواییه به آنها اشاره دارد، مربوط به استانداردهای 802.11n و 802.11ac هستند که به عنوان جدیدترین استانداردهای وای‌فای استفاده می‌شوند. این پتنت‌ها برای بهبود سرعت وای‌فای و ساده‌تر کردن سخت‌افزارهای آن در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، ثبت شده‌اند. این داشنگاه امیدوار است با این شکایت بتواند فروش محصولات اپل را متوقف کرده و خسارت تخلف را از این شرکت دریافت کند. البته شرکت اپل هنوز پاسخ یا نظری در مورد این ادعای حقوقی عنوان نکرده است.

شرکت اصلی هدف این شکواییه، Broadcom است که تولید چیپ‌های وای‌فای برای محصولات اپل از آیفون تا آیپدها و مک‌بوک‌ها را بر عهده دارد. اما به خاطر آن که اپل یکی از بزرگ‌ترین مشتریان این شرکت است و حدود ۱۴ درصد از درآمد آن را تامین می‌کند، این شکایت شرکت اپل را نیز هدف قرار داده است.

نکته‌ی قابل توجه در شکایات دانشگاه‌ها از شرکت‌ها این است که دانشگاه‌ها هیچ‌گاه برای کسب درآمد از پتنت‌های قدیمی یا جلب توجه تبلیغاتی، اقدام به شکایت در زمینه‌ی سوء استفاده از پتنت‌های ثبت شده نمی‌کنند و به نظر می‌رسد شکایت اخیر دانشگاه کلتک کاملا جدی و برای احقاق حقوق مالکیت معنوی این دانشگاه باشد.

این اولین بار نیست که اپل هدف شکایت یک دانشگاه قرار می‌گیرد. سال گذشته نیز دانشگاه ویسکانزین مدیسون (Wisconsin-Madison) از این شرکت به خاطر استفاده از پتنت‌هایی مربوط به بهبود کارایی پردازنده‌ها شکایت کرده بود که منجر به صدور حکمی برای پرداخت ۲۳۴ میلیون دلار جریمه از طرف اپل شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات