باستان‌ شناسان احتمالا آرامگاه ارسطو را یافته‌اند

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود گروهی از باستان‌شناسان در پی حفاری‌های بلندمدت به شواهدی دست یافته‌اند که احتمالا همان بقایای آرامگاه ارسطو است. ارسطو یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه‌ی تاریخ بوده که محل دفن و بقایای پیکر و آرامگاه احتمالی او در هاله‌ای از ابهام است و همواره ذهن افراد زیادی را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است.
تبلیغات

ارسطو، پدر علم منطق مدرن و شاگرد مشهور افلاطون در سال ۳۲۲ قبل از میلاد از دنیا رفته است. از آن زمان، آثار او را در کلاس‌های درس در سراسر جهان تدریس می‌کنند. فقط یک مشکل عجیب و غریب وجود دارد و آن این است که ما هیچ ایده‌ای از  اینکه او در چه محلی به خاک سپرده شده نداریم.

 نیازی به گفتن نیست که باستان‌‌شناسان همواره در حال جستجو در پی آرامگاه ارسطو بوده‌اند و به نظر می‌رسد که قدمت این تلاش تقریبا به اندازه‌ی زمانی باشد که از مرگ وی تا به حال سپری کرده‌ایم. پس از همه‌ی این موارد باید در نظر داشته باشیم که او بیش از ۲۲۲۸ سال پیش در گذشته است و هیچ نشانه‌ای از آن زمان تا به حال باقی نمانده است. یک باستان‌شناس یونانی می‌گوید که او احتمالا توانسته در نهایت و پس از مدت‌ها، آرامگاهی را که برای مدت‌های طولانی از نظرها دور مانده بود را در روستای باستانی استاگیرا پیدا کند.

 با توجه به گفتگوی نیکی کیتسانتونیس (Niki Kitsantonis) با نیویورک تایمز در می‌یابیم که باستان‌شناس کونستانتینوس سیسمانیدیس (Konstantinos Sismanidis) برای مدت بیش از دو دهه، روی حفاری‌هایی در شمال یونان، نظارت و سرپرستی داشته که در نهایت منجر به این دستاورد شده است. او می‌گوید که بقایای آرامگاه ارسطو ممکن است در یک سازه در استاگیرا در زیر خاک مدفون شده باشد. این محل در واقع همان روستایی است که متفکر مشهور در آن متولد شده بود.

 این خبر در کنگره‌ی جهانی ۲۴۰۰ ساله‌ی ارسطو که توسط دانشمندان به مناسبت بزرگداشت تولد ۲۴۰۰ام ارسطو در تسالونیکی یونان برگزار شده بود، اعلام شد. به گزارش کیتسانتونیس، سیسمانیدیس در طول سخنرانی خود بیان کرده است که او تا به حال هیچ مدرک قطعی به دست نیاورده است، اما نشانه‌های قوی به صورت خاصی وجود دارند که وی آنها را در محل اقامت این فیلسوف بزرگ پیدا کرده است.

 بنابراین سیسمانیدیس هنوز هیچ شواهد محکمی در اختیار  ندارد، اما او می‌گوید که محل آرامگاه در استاگیرا است، کف سنگ مرمر آن، نمای پانوراما و تاریخ ساخت‌وساز آن نیز در آغاز دوره هلنی در ۳۲۳ سال قبل از میلاد درست یک سال قبل از مرگ ارسطو آغاز شده است. این شواهد به اندازه کافی برای حصول یک نتیجه‌گیری سریع و اولیه مستدل هستند. او همچنین در این گزارش به نیویورک تایمز گفت:

ما مقبره را پیدا کرده‌ایم. ما همچنین در حال حاضر محراب اشاره شده در متون کهن، و همچنین جاده‌ی منتهی به آرامگاه را هم پیدا کرده‌ایم که بسیار نزدیک به بازار باستان در سیستم اسکان شهری آن زمان بوده است.

 در حالی که ما هنوز باید تا انجام تجزیه و تحلیل کامل صبر داشته باشیم، اما باید بگوییم که این سایت باستانی، یکی از بهترین سایت‌های آینده‌نگرانه محققان برای سال‌ها بوده است. بر پایه‌ی گزارش الکساندرا ما (Alexandra Ma) برای هافینگتون پست، محققان در یک مقطع، چنین باور داشتند که ارسطو در شهر خالکیس Chalcis دفن شده باشد. این شهر در حدود ۴۸۲ کیلومتر دورتر از استاگیرا واقع شده است.

 این فرضیه تا حد زیادی بر این واقعیت استوار شده بود که فیلسوف بزرگ در ۳۲۲ سال قبل از میلاد و در حالی که ناچار به فرار از اتهام کفر بوده، از آتن به خالکیس رهسپار شده است. گفته می‌شود که وی در میانه‌ی راه بر اثر یک بیماری معده درگذشته است. البته این موضوع هنوز هم پذیرفته شده است که او در خالکیس از دنیا رفته باشد، اما این امکان وجود دارد که پیکر او را بعدتر منتقل کرده باشند. بر اساس این گزارش جدید، این احتمال وجود دارد که خانواده‌اش او را به محل تولدش بازگردانده باشند.

 اکنون قطعا زمان هیجان انگیزی برای باستان‌شناسان و محققان ارسطویی به شمار می‌رود. تحقیقات بیشتر درباره‌ی این آرامگاه مسلما جزییات بیشتری را در زمینه‌ی اینکه آیا بقایای پیکر ارسطو مثلا به شکل خاکستر باقی مانده است یا خیر، معلوم خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات