احتمال تقلب فیات در تست‌ آلایندگی خودروهای دیزلی

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
این روزها دیگر شنیدن تقلب خودروسازان در تست‌های آلایندگی کم کم در حال تبدیل شدن به خبری عادی شده است. این رسوایی که از فولکس واگن آغاز شد به سایر خودروسازان نیز سرایت کرده و احتمالا بزودی دامن فیات را هم خواهد گرفت. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

فیات آخرین خودروسازی است که به تقلب در تست‌های انتشار میزان آلاینده‌ها محکوم می‌شود. در صورتی که تخلف فیات اثبات شود، دیگر رسوایی آلایندگی دیزلی‌ها محدود به خودروسازان آلمانی و ژاپنی نخواهد بود و دامنه‌ی این ماجرا از مرزهای آلمان هم فراتر خواهد رفت.

از قرار معلوم فیات از روشی متفاوت با فولکس واگن برای تقلب استفاده کرده است، فولکس واگن از نرم افزاری مخصوص در خودروهای خود استفاده می‌کرد که با تشخیص آغاز تست‌های آلایندگی، شروع به تغییر سیکل‌های کاری پیشرانه کرده و در نتیجه منجر به کاهش آلاینده‌های خروجی می‌شد؛ اما فیات از عامل زمان برای تقلب در تست‌ها استفاده کرده است. فیات دریافته بود که تست‌های آلایندگی کشور آلمان تقریبا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامند بنابراین نرم افزار تقلب خود را طوری طراحی کرده بود که در ۲۲ دقیقه‌ی نخست روشن شدن خودرو، مقدار تولید گاز سمی NOx یا دی اکسید نیتروژن در حداقل ممکن باشد.

تقلب فیات در تست‌های آلایندگی بمب خبری بود که برای نخستین بار توسط روزنامه‌ی آلمانی Bild am Sonntag افشا شد. این روزنامه مدعی شد که مسئولین آلمانی پس از آنکه این نرم افزار را در فیات ۵۰۰ ایکس کشف کردند در حال بررسی موضوع هستند و فیات را مورد بازخواست قرار خواهند داد. روزنامه‌ی بیلد همچنین نوشت که شرکت بوش به مسئولان آلمانی در خصوص شیوه‌ی تقلب فیات هشدار داده بود.

وزیر حمل و نقل آلمان، آقای الکساندر دوبرینت در گزارشی اعلام کرد که اخیرا تست های آلایندگی روی ۵۳ مدل خودروی دیزلی انجام شده است که در بین آنها تعداد زیادی از مدل‌های فیات نیز به چشم می خورد و نیاز است تا آزمایش‌ها بیشتری روی خودروهای فیات انجام شود. در ماه فوریه نیز یک گروه زیست محیطی به نام DUH اعلام کرده بود که با انجام آزمایش روی فیات ۵۰۰ ایکس متوجه شده بودند که نتایج بدست آمده از این خودرو با پیشرانه‌ی گرم با نتایج پیشرانه‌ی سرد متفاوت بوده و نیتروژن دی اکسید بیشتری تولید می‌کند. البته در آن زمان فیات ادعا کرده بود که پیشرانه‌های دیزلی خود با قوانین سازگار هستند.

رسوایی خودروهای دیزلی از شرکت فولکس واگن و در پاییز گذشته آغاز شد و باعث بوجود آمدن سوالات زیادی در ذهن افرادی شد که قوانین مربوط به آلایندگی را تنظیم می‌کنند. اخیرا میتسوبیشی ژاپن نیز متهم به تقلب در آلایندگی خودروهای خود شده و در ایالات متحده نیز دادگاهی بر علیه مرسدس بنز به دلیل استفاده از برنامه‌ی تقلبی در تست‌های میزان تولید آلاینده‌های خروجی، اقامه‌ی دعوی کرده است. سازمان غیر دولتی صلح سبز هم روش‌هایی را که دولتمردان آلمانی برای تست آلایندگی خودروهای دیزلی بکار می‌گیرند را مورد بررسی قرار داده است. باید منتظر بود و دید که ابعاد این رسوایی‌ها تا کجا پیش خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات