اسنودن: اپل حق دارد تا چگونگی کدگشایی آیفون 5c را از FBI مورد سوال قرار دهد

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از پایان مجادلات اپل با اِف بی آی برای کدگشایی آیفون 5c یکی از مهاجمان سن برناردینو که طی آن نهاد امنیتی آمریکا موفق به بازگشایی آیفون بدون یاری اپل شد، کاپرتینویی‌ها بر آن شدند تا روش مورد استفاده توسط اِف بی آی را بیابند. حال ادوارد اسنودن، اطلاع از روش کدگشایی آیفون 5c را حق اپل خوانده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در ابتدای هفته‌ی جاری، ادوارد اسنودن به ابراز نظر در رابطه با مناقشات اپل با اف بی آی پرداخت و اعلام کرد که در مورد تلاش اپل برای اطلاع از نحوه‌ی رمزگشایی آیفون مهاجمان سن برناردینو، وی از اپل و مواضع این کمپانی جانبداری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، پس از کش و قوس‌های فراوان و تهدید اپل به متن باز کردن کد سیستم‌عامل iOS در صورت عدم همکاری با FBI برای قرار دادن یک روزنه‌ی امنیتی، نهاد امنیتی دولت ایالات متحده‌ خود به تنهایی آیفون اپل را رمزگشایی کرد؛ هرچند اخبار منتشر شده نشان از این داشت که این نهاد موفق نشده تا اطلاعات چندانی را از آیفون مورد نظر به دست بیاورد.

اسنودن سخنان خود را طی یک گفتگوی تلویزیونی در کانال سی ان ان و در برابر فرید زکریا، ارائه کرد. فرید زکریا یکی از خبرنگاران و روزنامه نگاران مطرحی است که برنامه‌ای را در کانال سی ان ان میزبانی کرده و ستونی را نیز در روزنامه‌ی واشنگتن پست دارد. زکریا سوال یکی از بینندگان برنامه را در مورد حق اپل برای اطلاع از نحوه‌ی رمزگشایی آیفون 5c به اسنودن انتقال داده که وی نیز در پاسخ، این موضوع را حق اپل دانست. اسنودن با استفاده از ارتباط ویدیویی هنگ اوتس گوگل در این گفتگو شرکت کرده بود.

وی در پاسخ سوال مطرح شده، چنین پاسخ داد:

یکی از مواردی که پیش از این توسط آقای زکریا مطرح شده بود، این نکته است که اپل کمکی را به FBI برای رمزگشایی آیفون 5c انجام نداده، اما در پاسخ به این سوال باید گفت که اپل به FBI کمک کرده و این کمک از طریق به چالش کشیدن اِف بی آی بوده است. در واقع اگر اپل در برابر خواست FBI مقاومت نکرده بود، این روزنه‌ی امنیتی پیدا نشده و در نتیجه اپل نیز قادر به کشف آن نبود. در واقع اف بی آی به عنوان یک نهاد امنیتی و دولتی وظیفه دارد پس از یافتن این روزنه، آن را بسته و امنیت میلیون‌ها آمریکایی را که از این روزنه استفاده می‌کنند، تامین کند.

در تاریخ ۲۹ مارس سال جاری میلادی، لس آنجلس تایمز با انتشار گزارشی خبر داد که وکلای اپل در حال جستجو برای در پیش گرفتن سیری قانونی هستند تا از این طریق دولتمردان را به وادار به ارائه‌ی اطلاعات در مورد جزئیات رمزگشایی آیفون کنند. کاپرتینویی‌ها در پی آن هستند تا از طریق مراجع قانونی، FBI را وادار به ارائه‌ی جزئیات در مورد شیوه‌ی رمزگشایی آیفون 5c کنند. یک روز پس از انتشار گزارش در لس آنجلس تایمز، رویترز نیز با انتشار مقاله‌ای خبر از تلاش‌های اپل برای آغاز یک جستجوی حقوقی به منظور پی بردن به روش کدگشایی آیفون 5c داد.

اسنودن به این موضوع اشاره کرده که اِف بی آی در صورت تن دادن به این موضوع، به اپل کمک نمی‌کند؛ بلکه این موضوع به تمام کاربران و به کشوری مرتبط است که در آن بسیاری، از محصولات اپل استفاده می‌کنند. در واقع روش مورد استفاده توسط FBI می‌تواند در آینده‌ به عنوان شمشیر دولبه‌ای باشد که برضد منافع آمریکا استفاده شود. اسنودن همچنین در خلال گفتگو، با این نظر که دولت باید به همه‌ی پیام‌ها و گجت‌های کدگذاری شده دسترسی داشته باشد، مخالفت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات