بوستون داینامیکس از گوگل جدا می شود؛ تویوتا جدی ترین خریدار این شرکت

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
گوگل در حال گفتگو با انستیتو تحقیقاتی تویوتا است تا بخش توسعه دهنده‌ی روبات‌های خود را که در سال ۲۰۱۳ تصاحب کرد، به این کمپانی واگذار کند، از این‌رو در آینده‌ی نزدیک باید مناقشات بین غول جستجو و بوستون داینامیکس را پایان یافته تلقی کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده، گوگل برای واگذاری بوستون داینامیکس یا همان بازوی توسعه‌ی دهنده‌ی روبات‌های مخوف این کمپانی با انستیتو تحقیقاتی تویوتا وارد مذاکره شده است. بوستون داینامیکس پیش‌تر به عنوان یک استارتاپ موفق با موسسه‌ی دارپا همکاری کرده و روبات‌هایی را برای استفاده در پروژه‌های نظامی توسعه می‌داد. این کمپانی در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل تصاحب شد. هنوز مشخص نیست که تویوتا با پرداخت چه مبلغی این کمپانی خلاق را مال خود خواهد کرد.

تنش‌ها میان گوگل و بوستون داینامیکس از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد و اصلی‌ترین عامل برای واگذاری این کمپانی را باید اختلافاتی خواند که بوستون داینامیکس با مالک خود دارد. پس از آنکه بوستون داینامیکس ویدیویی را از روبات انسان نمای خود که اطلس نام دارد، منتشر کرد، بلومبرگ با انتشار گزارشی در ماه مارس، جدایی بوستون داینامیکس از گوگل را پیش‌بینی کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط بلومبرگ، از مشتریان بالقوه‌ی بوستون داینامیکس باید به آمازون و انستیتو تحقیقاتی تویوتا اشاره کرد.

هر دو کمپانی گوگل و تویوتا اظهار نظری را در مورد توافقات صورت گرفته برای واگذاری بوستون داینامیکس، انجام نداده‌اند.

تصاحب یا کنار هم قرار گرفتن دو برادر دیرینه

انستیتو تحقیقاتی تویوتا در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شده و استخدام متخصصان برای فعالیت در این موسسه از ژانویه سال جاری میلادی آغاز شده است. این آزمایشگاه برای انجام تحقیقات روی هوش مصنوعی و روباتیک بنا شده است. یکی از کارکنان سابق بوستون داینامیکس با اشاره به شایعات مربوط به خرید این کمپانی توسط انستیتو تحقیقاتی تویوتا، این خرید را یک ادغام دوستانه خوانده است.

ژیل پرت، مدیرعامل انستیتو تحقیقاتی بتویوتا پیش از این سابقه‌ی همکاری و کار با مارک ریبرت، موسس و مدیرعامل بوستون داینامیکس را در کارنامه دارد. این دو با یکدیگر در آزمایشگاه Leg دانشگاه MIT همکاری کرده و تحقیقات گسترده‌ای را روی روبات‌های پا دار انجام دادند. پرت پس از آنکه ریبرت در سال ۱۹۹۲ این آزمایشگاه را ترک کرد، مسئولیت مدیریت آزمایشگاه را برعهده گرفت. ریبرت در سال ۱۹۹۲ برای تاسیس بوستون داینامیکس از MIT خارج شد.

ریبرت همچنان مسئولیت هدایت بوستون داینامیکس را تحت مالکیت گوگل بر عهده دارد. شماری از کارمندان گوگل که در زمینه‌ی روباتیک فعالیت می‌کردند، در ماه‌های اخیر این کمپانی را ترک کرده و راهی انستیتو تحقیقاتی تویوتا شده‌اند.

جیمز  کوفنر، موسس بخش توسعه‌ی روبات‌های گوگل در ماه ژانویه این کمپانی را ترک کرده و راهی انستیتو تحقیقاتی تویوتا شد. جوسف بونداریک، مدیر عملیات بوستون دایتامیکس نیز در ماه ژانویه راهی انستیتو تحقیقاتی تویوتا شده است.

از جمله‌ی سایر متخصصانی که راهی تویوتا شده‌اند، باید به فیلیپ مایکل، محقق ارشد روباتیک در گوگل و آدام گیبوف، مهندس سیستم و سخت‌افزار کمپانی Replicant اشاره کرد.

سرچشمه‌ی جدایی کجا است؟

همانطور که اشاره کردیم، بوستون داینامیکس پس از جدایی ریبرت از دانشگاه MIT در سال ۱۹۹۲ میلادی تاسیس شد. در واقع بوستون داینامیکس را باید محلی برای جمع شدن متخصصان آزمایشگاه Leg دانشگاه MIT خواند. ارتش آمریکا بسیاری از پروژه‌های بوستون داینامیکس را از طریق آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی وزارت دفاع یا همان دارپا حمایت کرده است.

روبات بوستون داینامیکس

گوگل هیچ گاه علاقه‌ای به ساخت روبات‌هایی با کاربرد نظامی نداشت، اما بوستون داینامیکس طبق توافقات اولیه‌ی صورت گرفته آزاد بود تا تمام پروژه‌های خود را که با همکاری دارپا به پیش می‌برد، به اتمام برساند. البته گوگل پس از تصاحب کمپانی بوستون داینامیکس، بخشی از این استارتاپ را که DI-Guy نام داشته و توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار شبیه ساز انسان در کاربردهای نظانی بود، از بدنه‌ی بوستون داینامیکس جدا کرده و به یک کمپانی دیگر با نام VT MAK در کمبریج ماساچوست واگذار کرد.

زمانی که بوستون داینامیکس در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل تصاحب شد، مجموعه‌ی کمپانی‌های تحت تملک گوگل که در حوزه‌ی روباتیک مشغول به کار بودند، به عدد ۹ رسید. مجموعه‌ی این ۹ کمپانی در داخل گوگل با نام Replicant شناخته می‌شدند. اندی رابین، موسس و توسعه دهنده‌ی اندروید، Replicant را در سال ۲۰۱۴ به همراه کوفنر ایجاد کردند. اندی رابین رهبر اصلی رپلیکانت در سال ۲۰۱۴ میلادی بود.

براساس اطلاعات ارائه شده بسیاری از کارمندان بوستون داینامیکس از روش مدیریت اندی رابین بسیار راضی بودند، چراکه رابین با سیاستی که آزادی عملی بسیاری را به بخش‌های مختلف می‌داد، امکان ادامه دادن ایده‌های هر تیم را فراهم می‌کرد.

زمانی که رابین کمپانی را در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی ترک کرد، به یکباره بخش روباتیک گوگل بدون اینکه رهبری داشته باشد، به کار خود ادامه داد. سیاست‌های گوگل پس از ترک کمپانی توسط رابین در مورد نحوه‌ی اداره‌ی تیم‌های فعال در زمینه‌ی روباتیک نیز تغییر پیدا کرد. گوگل به جای اینکه ایده‌های این تیم‌ها را برای رسیدن به نتیجه پی گرفته و تشویق کند، در پی تولید محصولی تجاری به منظور عرضه به بازار بود.

سرکشی‌های گوگل در تیمی نظیر بوستون داینامیکس که درصدد استقلال و در پیش گرفتن اهداف درون تیمی بود، رفته رفته مشکلاتی را پیش آورد تا اینکه نهایتا بوستون داینامیکس و گوگل شاهد تنش‌هایی در روابط داخلی بودند.

گوگل در پی عرضه یک روبات تجاری تا سال ۲۰۲۰ میلادی

براساس اطلاعات ارائه شده توسط شماری از کارکنان سابق گوگل، غول جستجو در پی آن بوده تا با استفاده دانش موجود در کمپانی‌های تحت تملکش، روباتی را برای انجام وظایف خانگی و کارهای روزانه تا سال ۲۰۲۰ میلادی راهی بازار کند.

رابطه بوستون داینامیکس و گوگل

شنیده‌ها حکایت از این دارد که گوگل در پی عرضه‌ی روباتی بسیار کاربردی با کاربری ساده به بازار بوده است. یکی از روش‌هایی که می‌توان چنین روباتی را ساخت، استفاده از چرخ در زیر روبات است. با وجود کمپانی‌هایی نظیر بوستون داینامیکس که در زمینه‌ی توسعه‌ی روبات‌های مجهز به پیشگام هستند، درخواست برای توسعه‌ی روبات‌های ساده و مجهز به چرخ، درخواستی است که می‌تواند متخصصین این کمپانی را دلسرد کند.

بوستون داینامیکس در سال‌های اخیر در مقابل درخواست گوگل برای ساخت روباتی با مشخصاتی که غول جستجو مدنظر داشته، مقاومت کرده است. نبود رهبری که بتواند کمپانی‌های روباتیک تحت نام تیم Replicant را مدیریت کند، باعث شده بود تا بوستون داینامیکس که در شهر بوستون مستقر است، هر روز بیش از پیش ارتباط خود را با سایر تیم‌ها کاهش داده و تنش‌ها با گوگلی که در سن فرانسیسکو است، بیشتر شود.

قطعی شدن جدایی

پس از مدتی کارکنان بوستون داینامیکس دیگر خود را بخشی از گوگل ندانسته و بصورت مستقل برای خود فعالیت می‌کردند. در اواخر ماه فوریه، بوستون داینامیکس ویدیویی را منتشر کرد که در آن نسل جدید روبات انسان نمای اطلس با توانایی‌های جدید نمایش داده شده بود. هرچند پیشرفت‌های صورت گرفته در دانش بوستون داینامیکس بسیار متحیر کننده بود و بسیاری از دوستداران دنیای روباتیک از این موضوع به هیجان آمده بودند، اما در مقابل شماری دیگر نیز با انتقاد از ساخت چنین ابزار‌هایی، اعلام کردند که دیدن چنین صحنه‌هایی بسیار رعب آور است.

کورتنی هون، مدیر ارتباطات در گوگل و سخنگوی گوگل ایکس، با انتشار ایمیلی جزو افرادی بود که دیدن قابلیت‌های اطلس را نوید دهنده‌ی آینده‌ای خوانده بود که روبات‌ها جای انسان را می‌گیرند و از این‌رو مشاهده‌ی چنین صحنه‌هایی را دلجسب نمی‌دانست. وی از مقامات گوگل خواسته بود تا آزمایشگاه گوگل ایکس را از آنچه که بوستون داینامیکس خلق کرده بود، جدا کنند.

هرچند نام بردن از انتشار این ویدیو به عنوان دلیلی اصلی برای جدا شدن بوستون داینامیکس از گوگل بسیار ساده‌انگارانه است، اما بدون شک این ویدیو باعث شده تا تصمیم نهایی در مورد سرنوشت دو کمپانی گرفته شود.

در این بین فلسفه‌ی تاسیس انستیتو تحقیقاتی تویوتا که با هدف تحقیقات و توسعه فناوری‌های جدید بنیان نهاده شده، می‌تواند نفس تازه‌ای را در کالبد بوستون داینامیکس دمیده و این کمپانی را بیش از پیش در مسیر توسعه‌ی روبات‌های بهتر هدایت کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات